EL BARRINAIRE -Josep Arasa i Ferrer

"Tan sols quan has demostrat la teva capacitat de convertir-te en un problema pots començar a negociar amb el món la part de raó que creus que t'ha de correspondre" Enric Vila

19 d'octubre de 2014
0 comentaris

EL TREN D’IGUALADA, BALAGUER, PARÍS

El segle XIX va ser anomenat el del “progrés” gràcies a l’invent de la màquina de vapor. Possiblement el ferrocarril és l’estampa més representativa d’aquest desenvolupament.

Igualada era la segona ciutat de Catalunya, l’any 1857 tenia 14.000 habitants. La primera vegada que van tenir la oportunitat que el ferrocarril creués la comarca de l’Anoia fou quan es decidí la via de Lleida a Barcelona, que, malauradament,  va acabar passant per Manresa. La segona oportunitat la va tenir Igualada amb l’enllaç amb Sant Sadurní d’Anoia (El 3 de vuit 09-04-10). El 13 de maig de 1865 a Igualada es van inaugurar les obres del ferrocarril que havia d’unir les dues localitats de la vegueria del Penedès. El projecte va anar a mal borràs.

El dia 27 de maig de 1882 La Vanguardia publicava un article que després de lloar la històrica capacitat industrial d’Igualada deia: Pero al construirse las vías férreas que parten de Barcelona para extender por todos lados los productos de la industria catalana, aquella ciudad,….quedó completamente olvidada…. Ahí empieza la decadencia de Igualada; las poblaciones que habian sido favorecidas por el paso de la veloz locomotora le arrebataron sus mercados.

Un dels projectes ferroviaris el van encapçalar aquell any Eusebio Castells, Ramón Roca i Antoni Almirall. El proyecto que tratan de llevar á cabo es la construcción de un ferrocarril económico,(via estreta) que partiendo de Igualada enlace con la línea del Norte y se dirija á Balaguer, en donde ha de encontrar el del Noguera Pallaresa, que les pondrá en comunicación rápida con París y las demás capitales de Europa. En Castells, Roca i Almirall amb un grapat d’enginyers van estudiar el terreny i els itineraris possibles des de Igualada seguir cap a Santa Coloma de Queralt per continuar per la ribera del Corp á Bellpuig. També van analitzar el traçat passant per Tàrrega-Balaguer. Jorba, Santa María y Porquerisas en dirección á Cervera y Guisona y el camino que pasa por Copons y San Martin de Sasgayolas, todos los pueblos, les han recibido con verdadero entusiasmo y les han tributado toda clase de obsequios

Felicitamos por lo tanto muy cordialmente á todas las poblaciones comprendidas en el trayecto, por los beneficios que dentro de poco tiempo obtendrán con la construcción del citado ferrocarril.

Igualada no va tenir tren fins l’any 1893, la línia de via estreta Igualada- Martorell. Feia 45 anys de la circulació del primer ferrocarril a Catalunya. Durant aquests temps el govern de l’Estat havia atorgat set concessions per dotar de rails l’Anoia, i consten quatre suggeriments més que no van assolir l’aprovació oficial. Onze projectes, onze frustracions.

El juny de 1919 la Mancomunitat de Catalunya recuperava el projecte ferroviari Igualada-Balaguer i, a principis de l’any 2010, el conseller de Política Territorial i Obres Públiques aprova el Pla director urbanístic de l’Eix Transversal Ferroviari que incloïa l’enllaç. 

 

Per saber-ne més:

El tren d’Igualada , Ramon Morales, http://www.raco.cat/index.php/MiscellaneaAqualatensia/article/viewFile/129583/180363

Ferrocarril de Igualada a Balaguer , Hemeroteca de la Vanguardia,  27 maig 1882,. http://hemeroteca.lavanguardia.com/preview/1882/05/27/pagina-5/34672977/pdf.html

El ferrocarril de Balaguer a Igualada  per Tàrrega, Camps i Sauret 1919, http://mdc.cbuc.cat/cdm/ref/collection/comercUPF/id/41048


Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.