CÒRSEGA, ON LES VAQUES TENEN PREFERENCIA

Deixa un comentari

Còrsega és un país especial i molt muntanyós; en 35 kilòmetres pots pujar des de un mar d’aigües transparents, fins a 2.700 metres d’alçada. Pots passar de la contemplació de iots excepcionals ancorats a platges paradisíaques, als imponents boscos d’alzines i castanyers xops d’aigua.

A Còrsega les distancies cal mesurar-les per hores. Quinze kilòmetres per les seves carreteres poden ser trenta minuts, degut a la seva orografia muntanyosa i a  l’estretor i la qualitat de les seves carreteres. Els autocars son escassos i els camions són pocs i petits. La geografia del país els hi va permetre inventar el maquis, viure de les castanyes i fer del formatge la seva principal font de proteïnes.

 

A Còrsega es canta i es canta molt bé. Els dos-cents mil habitants de l’illa han fet de la cançó una formula de supervivència lingüística i l’hi han donat la força reivindicativa que a casa nostra ja fa anys va perdre. Còrsega et pot emocionar al entrar a una botiga i sentir l’Estaca en cors, o al pujar a l’autobús i escoltar una versió local del Rossinyol si vas a França.

 

A l’illa perviuen els ancestrals usos i costums que ni catalans, pisans, genovesos, ni francesos han pogut fer desaparèixer: els ramaders i els seus ramats tenen preferència sobre els agricultors. Al Continent estem acostumats que el bestiar roman tancat en un espai més o menys gran, més o menys lliure; a Còrsega sorprèn constatar que el bestiar pastura sobre totes les terres, i si un pagès o un hoteler no vol que li entri a la  seva propietat una vaca, cabra, ovella o porc, ha d’encerclar la seves terres amb un filat. El ferrocarril, de propietat illenca, no està tancat i el bestiar passeja tranquil·lament entre els rails, com si estigues a la platja. Periòdicament un xiulet trenca la tranquil·litat de l’illa, es l’avís del tren intentant espantar el bestiar; exercici que en molts moments no resulta del tot efectiu i obliga a deturar el comboi i a seguir amb el ritual de les pedregades per apartar l’animal. El que no esta gens clar és si les atencions vers la vaca es mantenen per respecte a la tradició o per les abundoses i fosques subvencions que arriben de la UE. (següeix)

 

A Còrsega es viu bé i és pot morir diferent. Els cementiris públics no es creen a l’illa fins als inicis del segle XX. Fins aquell moment els pobres eren enterrats a qualsevol lloc amb una simple creu i les seves inicials; els rics disposaven (i disposen) de imponents monuments mortuoris privats, talment com xalets de repòs. El govern francès, en un intent de fer a tos els mortals iguals, va crear els cementiris públics pels pobres. Els rics continuen mantenint els seus  privilegis mortuoris per a ells i els seus descendents. I és que a Còrsega els morts són un senyal de distinció.

 

Quan a finals del segle XVIII, quan els corsos encara duien barretina i Paoli guanya la independència de l’illa (100.000 habitants), els morts per vendetta eren 900 per any (gairebé 3 per dia). Les coses actualment han canviat: avui les escopetes i l’arma automàtica han substituït a la navalla. El Corse-Matin -el diari més difós actualment a l’Illa-  publicava el diumenge 7 d’agost, a tercera plana, les noticies més importants de l’illa: dos morts per assassinat; una comissaria metrallada; un alcalde actual i el seu oncle –anterior batlle- d’una petita localitat detinguts com sospitosos d’assassinat i corrupció; i un ferit per arma blanca. Malgrat tot, la sensació de seguretat que es percep es important: el furt i la droga estan vigilats pels propis grups “politics”. A Còrsega encara hi ha qui deixa el cotxe obert i les cases amb la clau al pany.

 

El sentiment nacional dels corsos és present a qualsevol racó de l’illa.  Ultra les pintades reivindicatives i la utilització dels esprais -per esborrar qualsevol indicació escrita en francès- els trets ens recorden la voluntat de ser del país. Ara bé, comprendre les estructures politiques que li donen suport és una tasca difícil pels forasters, i necessita d’un estudi antropològic i ètnic més que d’un estudi sociopolític, ja que són els clans els que continuen dirigint les ideologies, controlant les urnes, l’administració i els serveis. 

 

Des de el segle XIX la metròpoli jacobina prima les importacions a l’illa, i penalitza les seves exportacions, reduint la economia illenca a l’estat de dependència permanent. Conseqüentment, els corsos han fet de les subvencions, les pensions, la funció publica i una mica de turisme de qualitat, les seves principals fonts d’ingrés.

 

Còrsega es una illa tossudament meravellosa amb un problema greu: el govern francès. Si els nostres reis mai van arribar a dominar els seus habitants, si els genovesos van ocupar tan sols la costa; França, malgrat l’important nombre de casernes i soldats que hi te, malgrat el seu control econòmic, no convenç ni sotmet al país. Els seus habitants així ho demostren i malgrat la seva aparent divisió, properament arribaran a controlar el seu destí.

 

Aquesta entrada s'ha publicat en Sense categoria el 15 de setembre de 2008 per Josep Arasa

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.