LA FALTA DE INFORMACIÓ A SANTA MARGARIDA DELS MONJOS

NOTES RELATIVES A LA LIQUIDACIÓ DERIVADA DEL PROCEDIMENT DE REGULARITZACIÓ CADASTRAL A SANTA MARGARIDA DELS MONJOS (informe dels advocats consultats).

El procediment de Revisió Cadastral es va aplicar a SMMonjos a finals de l’any 2016. Aquest procediment, aplicat directament pel Cadastre a tots els municipis de l’Estat entre el període 2013-2017, tenia per finalitat fer aflorar les noves construccions i les ampliacions de construccions existents que no haguessin estat declarades al Cadastre.

Encara que s’hagués obtingut el corresponent permís d’obres municipal, si l’ajuntament o el contribuent no havia comunicat els canvis al Cadastre, representa que els valors cadastrals no s’havien incrementat segons les noves característiques, i això és el que feia aquest procediment.

L’ajuntament no va informar al Cadastre de les modificacions o millores  que autoritzava (permís d’obres concedits), ni va informar adequadament als veïns sobre la necessitat de comunicar al Cadastre els canvis que es feien als edificis.

L’any 2016 tots els afectats van rebre una comunicació del Cadastre, informant de la nova valoració cadastral i amb una taxa administrativa per import de 60 euros. En cas d’errades era en aquell moment quan es podien presentar al·legacions sobre el propi procediment de regularització cadastral.

A la comunicació del Cadastre no s’explicava les conseqüències que tenia aquest procediment en les futures liquidacions, i tampoc en les liquidacions anteriors no prescrites (4 anys enrere). De nou l’ajuntament no va informar com calia.  A SMMonjos ens deien que no s’apujaven els impostos, ni les taxes.

L’Organisme de Gestió i Recaptació Tributària va aplicar els nous valors cadastrals a les liquidacions a partir del 2017-2018. Va quedar pendent la liquidació dels 4 exercicis no prescrits (la del 2013, 2014, 2015 i 2016) que són les liquidacions actuals. Als mitjans de comunicació d’aquells anys es pot llegir que a “SMMonjos no s’apugen ni les taxes, ni els impostos”.

Actualment, en cas de que no s’estigui d’acord amb la valoració cadastral -resultant de l’aplicació del procediment de regularització cadastral feta a finals del 2016- es pot presentar una sol·licitud de rectificació cadastral, davant l’oficina territorial del Cadastre a Vilafranca, i en cas que donin la raó, només serà aplicable als propers exercicis, ja que les valoracions es donen per consentides per als exercicis passats degut a que, tal com hem dit, no es van presentar les al·legacions quan tocava fer-ho.

Abans de pagar, és important que revisem i comprovem que les noves dades corregides per cadastre són correctes així com la seva valoració corresponent.

Feta la consulta a l’Organisme de Gestió Tributària de la Diputació de Barcelona (ORGT), diuen que els interessos que cobren són els que es van generar fins el moment en que va néixer l’obligació de liquidar (finals 2016), no pas pels darrers anys.

Actualment es pot fraccionar i/o ajornar el pagament. Cal tramitar la sol·licitud a l’oficina de l’Organisme de Gestió Tributària de la Diputació de Barcelona (ORGT) de Vilafranca, (Carrer de la Lluna, 6, Local 2, 08720 Vilafranca del Penedès. Telèfon934 72 92 15 ) o els dimecres als baixos de la Casa de la Vila, on faran la valoració econòmica i ho concediran sempre que es compleixin els requisits. Cal tenir en compte que s’aplicarà la normativa tributària, és a dir, subjecte al tipus d’interès legal més un 25% del mateix. Amb els tipus actuals serà realment baix.

 L’Ajuntament continua sense informar, ni assessorar als veïns sobre com obtenir facilitats de pagament, o com tramitar les rectificacions de valoració davant del Cadastre.

Afegeix un comentari

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *