HOMENATGE DEL VENDRELL A JAUME CARNER (2)

Deixa un comentari

El diari madrileny Luz de l’11 d’abril de 1932 va publicar la crònica de l’homenatge que va fer El Vendrell al seu fill il·lustre i ministre d’Hisenda, Jaume Carner.

En el Ayuntamiento se celebró en su honor una recepción, y después, los señores Carner y Domingo, acompañados de las autoridades locales,…, se trasladaron al Teatro Tlvoli”.

Va començar l’acte el tarragoní Marcel·li Domingo, que en aquells moments era Ministre d’Agricultura, Indústria i Comerç, qui va cridar l’atenció perquè “el nuevo régimen tiene buen número de enemigos entre los que se llaman extremas derechas e izquierdas”. Els de la dreta es queixaven per “la  separación de la Iglesia y el Estado, ….los que dicen que la República atenta a sus intereses materiales,….i los que  que intentan resucitar aquellas guerras dinásticas”. I els de l’extrema esquerra es queixava que anaven massa lents.

Carner va agrair les paraules de Domingo, i va explicar les reticències a acceptar el càrrec de ministre quan Azaña li ho va proposar, perquè llavors era president de la Diputació i per allò que deien que “los catalanes no quieren ocuparse más que de las cosas de Cataluña” . Va explicar que quan va accedir al càrrec es va trobar el ministeri d’Hisenda ple de deutes que no es pagaven. I va donar una xifra sorprenent “Vais a ser vosotros los primeros en conocerlo: España ha gastado en Maruecos, desde el año 1909 al 1931, 5.195.291.395,35 pesetas”, noticia  impactant que l’endemà va ser titular de molts mitjans.

Pero no es solamente la cifra, sino su distribución, lo que más irrita: de estos cinco mil y pico de millones, solamente medio millón escaso se ha invertido en Instrucción Pública y Trabajo. El resto, que es casi el total, se ha empleado en Guerra y Marina. Con cinco mil millones de pesetas, gastadas estérilmente en Marruecos, se hubiera podido hacer la trasformación de España, y ahora la República no se encontraría en estas estrecheces”. Situació que, va dir, està condicionant els pressuposts de la República, “Para lograr cubrir los gastos de este presupuesto, el más reducido, será preciso un empréstito de quinientos millones de pesetas, y, además, la elevación de tributos, causa de mi impopularidad. Pero no hay más remedio; cuando un hombre ocupa un cargo público tiene que arrostrar todos los inconvenientes que lleva consigo”.

Despres de definirse com un treballador, va continuar “la República necesita primordialmente de la disciplina y del entusiasmo de todos….. y tenéis sobre todos los demás el deber de apoyar al régimen”.

Jaume Carner, malalt de càncer, hagué de dimitir el juny del 1933. Morí el 27 de setembre de 1934. Havia publicat Els catalans i el comerç modern (1919) i diversos treballs jurídics i econòmics.

Publicat a El 3 de vuit el 18-01-19

Aquesta entrada s'ha publicat en HISTÒRIES DEL PENEDÈS el 19 de gener de 2019 per Josep Arasa

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.