Es pot transitar per una obra literària? Es pot passejar, físicament, per l’interior d’un univers literari? Aquestes són les preguntes implícites que ens fem cada vegada que engeguem un projecte d’exposició consagrada a la figura i l’obra d’un escriptor.
De vegades s’hi respon d’una manera estrictament bibliogràfica: mostrant-ne els llibres publicats. D’altres la resposta és biogràfica: una cronologia, generalment il·lustrada, de la vida i l’obra de l’autor en qüestió. Sovint s’hi dóna una resposta documental: certificats de naixement, cartes, algun manuscrit, retalls de premsa, originals o en facsímil, permeten aproximar-s’hi en més o en menys mesura. Encara d’altres la resposta s’aproxima al fetitxisme: una selecció d’objectes de l’autor o relacionats amb ell, com aquella ploma o una màquina d’escriure que va fer servir, la bata de quan anava a escola, el seu bressol, una pinta qui sap si encara amb algun cabell, la màscara mortuòria… El més freqüent sol ser combinar totes aquestes formes per mirar de crear un espai evocador de l’autor, de l’obra que ha deixat i del seu temps.
A partir d’aquí, però, a través del llenguatge expositiu —que és un llenguatge amb els seus codis i recursos, exactament com ho són els llenguatges literaris o els audiovisuals o qualsevol altre— es pot construir un espai obert a la imaginació i a la creativitat. Un espai al servei del descobriment i la immersió en les peripècies dels escriptors, en el sentit de les obres i en les seves diverses lectures, en el reflex literari d’una època o d’un espai. Al servei de les simpaties o antipaties que pot provocar un personatge. Al capdavall, al servei de la curiositat lectora de l’espectador. Una exposició literària no ha d’aspirar a ser ella mateixa un moment literal de lectura ni pot pretendre substituir el ple contacte amb els textos que en són objecte. Però té ple sentit quan busca difondre el que exposa i interessar-hi l’espectador, i, sobretot sobretot, quan construeix pretextos i nous estímuls per a la lectura. Quan aconsegueix que transitem físicament per l’interior de l’obra literària, per la seva època, per les circumstàncies del seu autor.
Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!