Apòstata desficiosa

Ni d'ací, ni d'allà, ni d'una mica més avall

Publicat el 9 d'abril de 2008

Església, nazis i esclaus jueus (per a quan un Nuremberg al Vaticà?)

No és que siga una gran novetat, però de tant en tant, i amb molt de sigil·li, ixen a la llum noves proves del comportament que va tindre l’església catòlica durant el nazisme, i com se’n va aprofitar del sistema d’esclavitud dels jueus.

Però, de què ens val que es coneguen aquestes coses si no té més conseqüències? Encara ens diran que és que ja ha prescrit o alguna barbaritat semblant. Per què no se’ls hi fa passar factura per eixa i per moltes altres coses? Per què tenen bula per fer el que els ix de la sotana?

Encara gràcies que, a alguns països (que no a casa nostra), comencen a posar-se durs amb un dels crims més freqüents (i coneguts, i tapats) dels de les faldes llargues: la pederàstia. Però jo em pregunte: ací quan ens ho prendrem seriosament, això i tota la resta?



  1. El link parla de la investigació d’un historiador per tal d’entendre
    algunes actituds de l’Esglèsia Catòlica durant el règim nazi. La
    connotació negativa és teva.
    Saps qui era el bisbe de Colònia en aquella època? Saps qui fou en Maximilian Kolbe? I en Dietrich Bonhöffer? Die weise Rose? Martin Niemöller?…..
    A la República de Weimar l’Esglèsia Catòlica donava suport al partit Zentrum (de centre és clar) que fou prohibit pels nazis.

  2. Precisament l’església catòlica va tenir molts problemes durant el nazisme i va ser perseguida, sobretot a Àustria…
    Féu fàstic tota aquesta gentussa que us creieu que sóu més guais i més moderns i progres només per anar en contra de l’esgléisa. Jo des de petit que he anat a missa i a catequesis, etc… i mai cap mossèn m’ha fet res ni sé de ningú a qui li hagin fet…

  3. Dietrich
    Bonhöffer, destacat teòleg luterà de la resistència antinazi (penjat
    pels nazis amb gran part de la seva família) en català:
    http://www.fespinal.com/espinal/catala/visua/ct14.htm

    Més

    Alguns fets per situar-nos històricament:

    5
    Juliol 1935: Von Preysing és nomenat bisbe catòlic de Berlín. Opositor
    al règim nazi, declarà quan els nazis arribaren al poder: “Hem caigut
    en mans dels delinqüents i dels ximples”.

    Març 1936: Esquerrans cremen esglésies al centre de Madrid, després del triomf de les esquerres espanyoles al febrer.
    Juny:
    Léon Blum, primer socialista i primer jueu que arriba a la presidència
    francesa, com a cap d’un Front Popular d’esquerres. França prohibeix
    els partits feixistes. Un catòlic suís demana orar per la mort de
    Hitler, fet que aprofiten els nazis per a una nova campanya
    anticatòlica; el cardenal alemany Von Faulhaber (figura clau en la
    col•laboració de l’Església Catòlica alemanya amb els nazis i qui
    ordenà sacerdot l’actual Papa Ratzinger), en un sermó, declara “que un
    llunàtic a l’estranger hagi tingut un atac de bogeria… això justifica
    la sospita general contra els catòlics alemanys? Ens sentim ofesos a
    causa d’aquest interrogatori de la nostra lleialtat a l’Estat. Donarem
    avui una resposta, una resposta cristiana: Homes catòlics, pregarem ara
    junts, un parenostre per la vida del Führer. Aquesta és la nostra
    resposta”. La Policia Política Bavaresa emet ordres per arrestar tots
    els sacerdots que gosen criticar l’ordre pel qual exclouen les
    monges de les escoles privades. El General Vicari Buchwieser de Munic
    (al càrrec de la diòcesi en absència del Cardinal Faulhaber) mana al
    clergat de llegir una pastoral conjunta dels bisbes bavaresos que
    critiquen aquesta ordre, mentre el govern mana a la policia que apunti
    els noms dels sacerdots que llegesquen la pastoral.
    Juliol: Els àrabs demanen també la fi de la immigració jueva a Palestina. Comença la Guerra Civil espanyola.
    Agost:
    Comencen els Jocs Olímpics de Berlín. França declara una política de
    no-intervenció i els Estats Units d’estricta neutralitat a la Guerra
    Civil espanyola. Els palestins, aliats amb potències feixistes, ataquen
    38 colònies jueves a Palestina. Primeres execucions de les grans
    purgues stalinistes.
    9•1936: Detencions de rabins alemanys per la
    GESTAPO i clausura d’organitzacions jueves. Plans de sectors nazis per
    a reestablir l’antiga religió pagana dels teutons, amb detallades
    indicacions per a restringir el sacerdoci, nacionalitzar les propietats
    eclesials i servar i restaurar els antics monuments.

    10•2•1937: Oficials nazis tanquen totes les escoles catòliques a Baviera.
    14•3•1937: Publicació de l’Encíclica Papal antinazi Mit Brennender Sorge (Amb ardent procupació).
    21•3•1937:
    Diumenge de Rams, lligen l’encíclica des dels púlpits de totes les
    Esglésies Catòliques en Alemanya. L’han passada de contraban a
    Alemanya, l’han impresa secretament i l’han distribuïda per missatgers
    per tota la nació. “Amb l’ansietat profunda i creixent desànim” Pius XI
    diu que ha observat les tribulacions de l’Església Catòlica a Alemanya,
    on el Concordat de 1933 és ara violat obertament, i la consciència del
    fidel és oprimida com mai abans. “La creença veritable en Déu, declara,
    és irreconciliable amb el deïficació de valors terrenals com la raça,
    el poble o l’estat, que són importants en l’ordre natural, però mai no
    poden ser la definitiva norma de totes les coses. La creença en un Déu
    nacional o una religió nacional, és igualment un greu error. El Déu del Cristianisme no es pot empresonar “dins de les fronteres d’un sol poble, dins del pedigrí d’una única raça”.
    A
    l’endemà la GESTAPO confisca totes les còpies que troba de l’encíclica.
    Prest tanquen i confisquen sense compensació dotze impremtes per
    haver-la impresa. Els bisbes i el Vaticà protesten enèrgicament.
    El
    6 d’abril Hitler ordena la represa dels judicis contra clergues
    catòlics per immoralitat (aturats poc abans dels Jocs Olímpics).
    12
    d’abril: El Ministeri d’Exteriors Alemany envia una nota de protesta al
    Secretari d’Estat Papal, Pacelli. que descriu l’encíclica com a crida a
    lluitar contra el lideratge de l’Estat alemany i una greu violació del
    Concordat. 30 d’abril: Pacelli respon a la nota de protesta alemanya:
    “La Santa Seu –declara- que té relacions amistoses, correctes, o com a
    mínim tolerables amb els estats d’una o una altra forma i orientació
    constitucionals, mai no interferirà en la qüestió de quina forma
    concreta de govern un determinat poble considera com al millor adaptat
    a la seva natura i requisits. També respecte a Alemanya, ha romàs fidel
    a aquest principi i pretén continuar així”.
    1 de juliol: La GESTAPO
    arresta de nou el pastor Martin Niemöller, líder de l’Església
    Confessant Alemanya a Berlín i col•laborador de Bonhöffer, el qual va
    descriure la passivitat alemanya davant el nazisme així: “En Alemanya,
    vingueren primer pels comunistes, i no alcí la veu perquè jo no era
    comunista. Aleshores vingueren pels jueus, i no alcí la veu perquè jo
    no era jueu. Tot seguit vingueren pels sindicalistes, i no alcí la veu
    perquè jo no era un sindicalista. Aleshores vingueren pels catòlics i
    no alcí la veu perquè jo no era catòlic. Aleshores vingueren per mi –i
    llavors ja no hi havia ningú que aixecàs la veu”.
    “En els últims anys he après a conèixer i entendre el profund arrelament del cristianisme en la vida terrenal; el cristià no és un homo religiosus, sinó un ésser
    humà per antonomàsia, tal com Jesucrist l’era… Vaig pensar que podria
    aprendre a tenir fe, intentant dur a la pràctica una mica així com una
    vida santa… Més tard em vaig adonar, i és del que seguesc convençut
    fins a avui, que únicament en aquest món pots aprendre a tenir fe” “una
    església és una església, quan existeix per a aquells que no hi
    pertanyen”. Dietrich considera que l’Església té una “obligació
    incondicional envers les víctimes de tot sistema social, fins i tot si
    no pertanyen a la comunitat cristiana” (Dietrich Bonhöffer).
    Al
    setembre del 1937 la GESTAPO clausura el seminari clandestí de
    Finkenwalde. A Bonhöffer li prohibeixen predicar, ensenyar i finalment
    parlar en públic. Alhora li anuncien el perill de ser reclòs en un camp
    de concentració: “Donen per descomptat que callaré. Senyor, som febles,
    però mirem devers Tu”.
    Al novembre, 27 exalumnes d’en Dietrich ja han estat detinguts.
    18
    novembre: Un càrrec catòlic rebutja donar permís perquè el Ministeri
    d’Afers Eclesiàstics consulti arxius diocesans sobre conversions jueves
    i matrimonis mixtos “en camps de secret pastoral”. Fins al moment,
    l’Església havia cooperat amb el govern tot assenyalant i separant els
    d’origen jueu. Però ara quan els catòlics d’origen jueu es veuen
    amenaçats, l’Església Catòlica ja dubta. Tanmateix, fins i tot llavors,
    continuaran revelant els noms de no-catòlics d’extracció jueva durant
    tots els anys de guerra, quan el preu de ser jueu és la deportació i la
    mort).
    “Tampoc no és pas arribat el moment (de regeneració) dels
    nostres països (occidentals): és menester que hi passi la guerra, que
    ja no pot trigar gaire, l’han merescuda tant que és inevitable. Després
    potser escampi l’horitzó. I per ventura arribi un temps en què deixin
    de semblar rebels a tota llei civil i enemics del gènere humà els
    qui volen fonamentar llur pau damunt els principis de la jus´ticia i de
    la caritat” (Giuseppe Giovanni Lanza del Vasto, 1901-1981, deixeble
    cristià europeu de Gandhi, poc abans d’esclatar la 2ª Guerra Mudial,
    hivern 1937-38).

    3-9 Maig de 1938: Hitler visita oficialment
    Mussolini a Roma, però no envia cap salutació de cortesia al Papa, com
    seria normal.
    7 de setembre: Pius XI, durant una recepció de
    pelegrins catòlics belgues, condemna la participació de catòlics en
    moviments antisemites i diu que els cristians, descendents espirituals
    del patriarca Abraham, són “espiritualment semites”. Aquesta declaració
    és censurada per tots els diaris italians, inclòs “L’Osservatore
    Romano”.
    7 d’octubre: Les joventuts hitlerianes ataquen el Palau episcopal de Viena.
    7 novembre: Un exiliat jueu de 70 anys mata un diplomàtic alemany a París, això serveix de pretext per a una enorme campanya antisemita sobre la suposta “conspiració jueva mundial”.
    8
    de novembre: Himmler en una reunió selecta de líders de les SS a Munic
    diu que en 10 anys hi haurà no sols una lluita entre nacions, sinó
    també una lluita ideològica contra els jueus, maçons, marxistes i
    catòlics a escala mundial.
    9-10 de Novembre: Kristallnacht, un progrom general contra els jueus alemanys, amb 36 assassinats i 20.000 arrestats.
    Novembre: Com a reacció a la Kristallnacht els Estats Units obren parcialment les fronteres a refugiats jueus.
    31•12: Un informe intern de les SS diu que el 22’7% són catòlics malgrat les pressions perquè abandonin l’Església Catòlica.
    Poc
    abans del començ de la Segona Guerra Mundial es realitzen moltes
    reunions clandestines de l’Església confessant (de la Resistència
    antinazi), a part dels detinguts, uns altres se n’han d’exiliar.
    Aquesta part de l’Església, encara que poc nombrosa, era una part important de l’oposició del cristianisme alemany contra la barbàrie nazi.
    Si
    al 1937 comencen les primeres tensions fortes entre el III Reich i
    l’Església Catòlica, ara augmenten a causa de l’enquadrament obligatori
    del jovent catòlic dins les Joventuts Hitlerianes.

    El 1939 el
    pastor i teòleg evangèlic D. Bonhöffer s’uneix a un grup clandestí de
    la resistència, amb alts oficials, amb base a Abwehr, l’Oficina
    d’Intel•ligència Militar, encapçalats per l’almirall Wilhelm Canaris,
    que volien enderrocar el règim nazi. Fins al seu arrest wn 1943 hi
    mantindrà contactes clandestins.
    14 de gener 1939: El papa Pius XI
    urgeix als diplomàtics estrangers al Vaticà per concedir tants visats
    com puguin a les víctimes del racisme alemany i italià.
    Gener-Febrer
    de 1939: Devers el desè aniversari del Tractat Laterà, Pius XI prepara
    un discurs del qual es diu que condemna el totalitarisme en els termes
    més durs. Després de la seva mort (10 de febrer), el seu successor, Pius XII, decideix no fer el discurs.
    21
    Setembre de 1939: El Cardenal August Hlond, Primat de Polònia, arriba a
    Roma i personalment informa al Papa sobre les atrocitats alemanyes
    contra sacerdots catòlics a Polònia. La ràdio del Vaticà i
    “L’Osservatore Romano” conten la història al món.
    24 de setembre
    de 1939: Komandos nazis calen foc a les sinagogues de tot Polònia. Els
    alemanys acusen els jueus de posar dels focs i imposen multes enormes a
    les comunitats jueves. (Edelheit)
    Octubre- Novembre de 1939: 214
    sacerdots polonesos són executats, entre els quals tot el capítol
    catedralici del bisbat de Peplin.

    1940: Von Preysing, bisbe
    catòlic de Berlín, ordena pregar a totes les esglésies de la seva
    diòcesi per 30 clergues detinguts a Prússia pels nazis.
    11 Agost 1940: El cardenal Bertram protesta oficialment per part dels bisbes alemanys pel Decret d’Eutanàsia a la Cancelleria de Reich: “Tal destrucció de l’innocents
    no sols viola la llei moral cristiana, sinó que ofèn el sentit moral
    del poble alemany i amenaça la reputació d’Alemanya al món”.
    12
    novembre 1940: Göbbels escriu al seu diari: “Llarga conversa sobre
    vegetarianisme i la religió a venir amb Hitler. El Führer és totalment
    coherent en aquest tema i té tots els arguments preparats”.
    Efectivament, Hitler preparava, en tant que depenguera d’ell i puguera,
    una religió “germànica” els models de la qual eren el paganisme
    germànic antic i la Jihad islàmica

    17 de setembre de 1941: El
    Cardenal Bertram instrueix els bisbes alemanys sobre els mètodes per a
    tractar el “problema” dels catòlics “no-aris”. Suggereix d’utilitzar
    l’amonestació de St. Pau als romans i als Gàlates: “entre els qui
    creuen en el Crist no hi ha ni jueu ni grec, perquè tots són un en
    Jesucrist” (Romans 10:12, Gàlates 3:28).
    29 de setembre de 1941:
    Més de 30.000 jueus són metrallats a Babi Yar, un barranc a les
    rodalies de Kíev, per una escamot d’assassins de les SS ajudada per
    milicians ucraïnesos.
    1 d’octubre: A l’Arxidiòcesi de Posen a
    Polònia, han assassinat 74 sacerdots catòlics o bé són morts als camps
    de concentració, i 451 han estat internats en presons o camps. De les
    441 esglésies d’aquesta diòcesi només 30 són encara obertes per als
    polonesos.
    23 d’octubre de 1941: El rector catòlic Bernhard
    Lichtenberg, contrari a l’agitació antisemita i que continua fent una
    oració diària pels jueus, és finalment arrestat i torturat per les SS.
    Lichtenberg afirma que la deportació dels jueus és irreconciliable amb
    la llei moral cristià, i demana que el deixen acompanyar els deportats
    com a llur assessor espiritual. Serà condemnat a dos anys presó per
    “abús en el púlpit”.
    Octubre 27: El bisbe Berning informa al Cardenal Bertram que la Gestapo ha rebutjat la seva petició de permís per permetre als catòlics
    jueus portar l’Estrella de David dins l’Església. El Bisbe de Limberg
    informa el Bisbe Wienken, a Berlín, que el transport de jueus des de
    Frankfurt més d’hora en el mes havia inclòs catòlic “no-aris” als qual
    no havien concedit cap tractament preferent. Llur destí era
    especialment trist, deia, perquè eren considerats pels altres jueus com
    a apòstates (oportunistes). Harold H. Tittmann, ajudant de l’emissari
    especial de Roosevelt al Vaticà, intenta d’aconseguir que el Papa emeti
    una protesta pública contra l’afusellament d’ostatges en massa. Li
    responene que no ho poden fer ja que faria perillar la situació dels
    catòlics alemanys.
    30 d’octubre: El bisbe Wienken informa al Bisbe
    Hilfrich de Limburg que les negociacions pel que fa a les deportacions
    de catòlics “no-aris” han començat en els nivells més alts.

    “Allò que estan intentant, si fos possible, és destruir el cristianisme en Alemanya durant el lapse
    d’aquesta mateixa guerra, abans que no retornin els soldats…” (Pastoral
    col•lectiva de l’episcopat alemany contra el Règim Nazi, 1942).
    Durant
    1942 un nombre d’oficials catòlics que són a Rússia i a Polònia
    informen l’episcopat de les massacres dels jueus. Un oficial, Dr.
    Alfons Hildebrand, duu un permís especial de la seva unitat prop de
    Minsk per comunicar les massacres que havia presenciat al Cardinal
    Faulhaber. El Dr. Joseph Müller, un oficial del Servei d’Intel•ligència
    Militar de Canaris i confident del Cardenal Faulhaber, també manté
    l’episcopat ben informat de les atrocitats sistèmiques comeses a
    Polònia. Una altra font d’informació era Dr. Hans Globke, un catòlic i
    alt funcionari del Ministeri de l’Interior a qui confien temes racials.

    27 de gener: Rosenberg amb l’acord de Bormann, publica una ordre prohibint qualsevol debat sobre qüestions religioses en el treball d’adoctrinament ideològic del Partit nazi.
    30
    de gener: Hitler, al Palau d’Esports de Berlín, reafirma la seva
    amenaça de preguerra a tomb dels jueus, repetint que “el resultat
    d’aquesta guerra serà la completa anihilació dels jueus”.
    18 de
    Març: Martin Bormann publica una ordre que declara que una lletra
    presumptament escrita per Werner Mölders, el número u de la Luftwaffe,
    com a falsificació, i ofereix una recompensa de 100.000 marcs per
    qualsevol informació que dugui a la detenció de l’autor. Els nazis es
    preocupaven perquè en aquesta lletra, Mölders informava amb orgull que
    els catòlics, a causa de la seva dedicació, finalment estaven essent
    acceptats com a alemanys de ple dret i gaudint del respecte dels qui
    abans se n’havien burlat com a de gent dòcil i d’un altre món.
    4 de juliol 1942: En una conversa secreta enregistrada per Bormann, Hitler declara, “una vegada que la guerra s’acabi posarem un ràpid final al Concordat”. Les subvencions
    financeres seran immediatament suprimides i els comptes pendents (amb
    l’Església Catòlica) aclarits. Fins a llavors s’ha d’evitar qualsevol
    provocació.
    28 d’Agost 1942: Abetz informa al Ministeri d’Afers
    Exterior alemany que el Nunci Papal, sense invocar l’autoritat de la
    Santa Seu, havia demanat a Laval (del govern de Vichy) de controlar la
    severitat de les mesures contra els jueus en les deportacions en massa
    que havien començat feia poca a França.
    24 de desembre: El papa Pius
    XII fa una altra de les seves crides per una conducta més humana en la
    guerra, durant un llarg missatge de Nadal per la Ràdio del Vaticà. La
    humanitat, diu, està en deute amb “centenars de milers de persones que,
    sense culpabilitat personal, de vegades sense cap altra raó que la seva
    nacionalitat o origen, eren condemnats a mort o exposats a un
    progressiu empitjorament de llur status”.

    22 de febrer de 1943:Sophie School, el seu germà Hans Scholl i Christoph Probst tres membres fundadors de Die Weise Rose (La Rosa Blanca grup cristià d’oposició al nazisme que havia fet tasques d’agitació contra el règim a la Universitat de Munich) són decapitats quatre dies després de ser detinguts. En mesos posteriors Alex Schmorell, Kurt Huber  i Willi Graf del mateix grup seran també executats.

    27 de febrer 1943:
    En el curs de la deportació dels últims jueus alemanys, la GESTAPO
    arresta, a Berlín, 6.000 marits cristians “no-aris” casats amb dones
    “àries”. Llavors s’esdevé una reacció inesperada: les mullers segueixen
    llurs marits al lloc de detenció provisional i es posen durant unes
    quantes hores a cridar i protestar a favor de llurs marits. Amb el
    secret de la maquinària de destrucció amenaçada, la GESTAPO allibera
    els marits •no-aris”.
    Maig 1943: Els bisbes catòlics holandesos
    prohibeixen als policies catòlics de col•laborar en la detenció de
    jueus, encara a costa de perdre els propis llocs de treball.
    2 de
    Juny: El Papa comunica al Col•legi Cardenalici que ha prestat especial
    atenció a la difícil situació dels qui segueixen essent objecte
    d’empaitament a causa de llur nacionalitat i ascendència i que, sense
    culpa personal, són sotmesos a mesures per a anihilar-los. S’ha fet
    molt per aquests dissortats, diu el Papa, que encara no pot ser
    descrit. Cada declaració pública ha hagut de ser acuradament calculada
    “en interès dels qui pateixen, a fi que llur situació no es torni sens
    adonar-nos-en, encara més difícil i insuportable” Dissortadament, hi
    afig, els motius de l’Església per la compassió i el manteniment de les
    normes elementals d’humanitat ha trobat portes “que cap clau no podia
    obrir”.
    26 de juny: El bisbe catòlic de Berlín, Von Preysing envia
    de paraula per missatgers als altres bisbes que el decret sobre divorci
    ha estat novament ajornat. Demana als altres bisbes d’escriure lletres
    a tots els ministeris del govern nazi per demanar amb llenguatge
    contundent sobre on paren els deportats, i demanant cura pastoral dels
    cristians “no-aris” tot amenaçant amb una protesta pública. “A banda
    d’això, hom deu parlar clarament de les atrocitats infligides als jueus
    en general”.
    19 d’agost 1943:
    Lletra pastoral conjunta dels
    bisbes alemanys recordant als fidels que l’assassinat d’innocents està
    malament fins i tot si ho fan les autoritats i “presumptament” per al
    bé comú, com en el cas d'”homes de races i origen estranger”. Els
    bisbes criden a l’amor envers “aquells humans innocents que no són de
    la nostra gent i sang”, i “envers els reinstal•lats” (és a dir, els
    deportats a camps de concentració i extermini). En la pastoral no fan
    ús dels termes “Jueu” o “no-ari”.
    10 d’octubre L’administrador
    provincial de l’àrea de Regensburg informa que la unió lletra pastoral
    des dels bisbes el 19 d’agost que reprova l’assassinat d’innocents no
    ha tingut cap efecte durador. Escriu: “La població para escassa atenció
    a tals declaracions arriscades i carregades d’estipulacions”.
    15-16
    d’octubre: Els nazis comencen a detenir jueus a Roma. Però prèviament
    els nazis amenacen de prendre 300 ostatges de la comunitat jueva a no
    ser que
    els lliurin 50 quilograms d’or (equivalent a 56.000 $ U.S.)
    durant les pròximes 36 hores. Els jueus poden sols reunir 35
    quilograms, i aleshores el Rabí major, Israel Zolli, demana i rep un
    préstec del tresor del Vaticà per cobrir el que hi faltava, amb el vist
    i plau papal).
    16 d’octubre: El General Stahel, comandant militar
    alemany de Roma, rep una lletra signada pel Bisbe Hudal, cap de
    l’Església Alemanya a Roma, en la qual diu que “Us quedaria molt agraït
    si donàsseu ordre immediata d’aturar aquests arrests (de jueus) a Roma
    i la seva rodalia; temo que, altrament, el Papa hi haurà de
    posicionar-se obertament en contra i això afavorirà la propaganda
    antialemanya com a una arma contra nosaltres”.
    18 d’octubre: Més de
    mil jueus romans, més de dos terços d’ells dones i nens, són enviats al
    centre d’extermini d’Auschwitz. Només 14 homes i una dona en retornaran
    vius després de la guerra. 7.000 dels 8.000 jueus romans evitaren
    la captura desapareixent i amagant-se. Aproximadament 4.000 d’ells, amb
    el coneixement i aprovació papal, trobaren refugi als nombrosos
    monestirs i cases d’ordres religioses a Roma. Unes quantes dotzenes
    trobaran protecció al Vaticà mateix.
    25 d’octubre: El sacerdot
    jesuïta Alfred Delp, membre de la resistència alemanya, explica a
    sacerdots a Munic que el silenci de l’Església sobre el que estan
    patint els polonesos i els jueus i sobre els horrors comesos als camps
    de concentració amenaçarà l’acceptació de l’Església a la nova Alemanya
    de després de l’ensulsiada del règim nazi.
    Novembre de 1943: El Dr.
    Gertrud Luckner, un oficial de Caritas (la major organització
    filantròpica catòlica) de Freiburg, és detingut mentre intenta passar
    de contraban una suma de diners per als pocs jueus restants a Berlín.
    Havia estat ajudant en fuites de jueus a través de la frontera suïssa
    durant anys i passarà la resta de la guerra en un camp de concentració.
    5
    de Desembre: El rector, clergue i teòleg catòlic Bernhard Lichtenberg
    mor durant el transport al camp de concentració de Dachau. Havia estat
    detingut en 1942 per ser considerat “incorregible” a causa de les seves
    reiterades protestes contra l’antisemitisme i l’eutanàsia del govern
    nazi.
    25 de desembre: El Bisbe Frings, en el seu sermó de Nadal, una
    altra vegada emfasitza que està malament de matar innocents sols perquè
    pertanyen a una altra raça, però una altra vegada el•ludeix la paraula
    “Jueu” o “no-ari”.

    29 de gener de 1944: El Cardenal Bertram
    escriu al Govern nazi que ha rebut informes que les ordres promulgades
    per als jueus s’han d’aplicar ara als “Mischlinge” (mig jueus i ¼ de
    jueus). “Aquests cristians ja havien estat declarats indignes de fer el
    servei militar, no podien assistir a institucions universitàries, etc.
    Ara escoltem que han de ser cridats a formacions especials per a serveis de treball” “Totes aquestes mesures apunten clarament a la
    segregació que al final els amenaça d’extermini” “Els “Mishlinge” són
    alemany i cristians, rebutjats sempre pels jueus” “Els catòlics
    alemanys que són realment nombrosos cristians en Alemanya, quedarien
    profundament ferits si aquests amics cristians ara han de trobar un
    destí semblant al dels jueus”.
    17 d’abril: El Dr. Max Josef Metzger,
    sacerdot catòlic, pacifista històric, i fundador del moviment “Una
    Sancta”, és executat per tenir contactes “sediciosos” amb el Bisbe
    d’Upsala a Suècia.
    1 d’agost: A Pisa, Itàlia, els alemanys assassinen el filàntrop catòlic Pardo-Roques i sis jueus que ha estat protegint.
    23
    d’octubre: Rosenberg escriu a Martin Bormann proposant de reclutar tot
    el clergat alemany per a treballs forçats a causa d’escassetat severa
    de mà d’obra.
    27 d’octubre: Bormann escriu a Rosenberg informant-lo que Hitler ha rebutjat
    la idea d’utilitzar els clergues per a treballs forçats.
    24
    de desembre: Ja amb la derrota de l’Alemanya nazi gairebé segura, el
    Papa Pius XII en el seu missatge de Nadal admet “que la forma
    democràtica de govern és considerada per molts avui com a un postulat
    natural de la raó mateixa”.

    27 de gener 1945: Oscar Schlindler,
    un catòlic alemany membre del Partit Nazi, que té un cert nombre de
    fàbriques en l’àrea, salva 85 jueus d’un tren a Brünnlitz. Havien estat
    tancats als vagons de bestiar durant una setmana, i ja n’havien mort
    més de 20. Schindler allibera els jueus i els dóna menjar i refugi a
    risc de sa pròpia vida.
    2 de febrer: El sacerdot jesuïta Alfred Delp, un convers al catolicisme, és penjat i la seva cendra escampada al vent.
    Klaus
    Bonhöffer, el germà major de Dietrich, famós teòleg luterà empresonat
    pels nazis, és condemnat a mort pel “Jutjat del Poble Alemany”.
    9 d’Abril: L’Almirall Wilhelm Canaris, cap de l’Abwehr, el General Hans Oster i el pastor
    evangèlic Dietrich Bonhöffer són penjats el mateix dia i al mateix camp
    de concentració (el de Flössenburg).
    26 d’Abril: Tropes americanes
    arriben al camp de concentració a Dachau, on encara sobreviuen, a més
    d’uns altres presoners, 326 sacerdots catòlics alemanys. Un nombre
    encara més gran havia passat per aquest camp, hi havia mort de fam i de
    malalties o havien estat assassinats. Poc després, el Papa Pius XII
    esmenta aquests i molts altres actes de persecució per a demostrar que
    l’Església Catòlica d’Alemanya havia resistit enèrgicament al règim
    nazi.

Respon a Toni Cancel·la les respostes

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Aquesta entrada s'ha publicat dins de Anticlerical per desficiosa | Deixa un comentari. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent