Publicat el 16 de maig de 2010

PUIGSACALM: DE JOANETES A COLL DE BRACONS.

Hem decidit anar a terra de remences, atrets pel que fou la primera revolta organitzada  de pagesos que va aconseguir que una disposició reial abolís la servitud de la gleva  que els obligava a no poder abandonar  ni el mas ni les terres. La Garrotxa, part del Ripollès, Osona i la Selva foren les terres on la sublevació fou més important i el Puigsacalm una de les muntanyes més singulars d’ aquest territori. El topònim té un origen pre-romànic i és molt estès per diferents indrets del nostre país – Pla de la calma , Roc de la calma, Calm agre -, amb  un significat que trobem adient en el lloc on es emprat. Segons Joan Coromines significa, “altiplanície”, “plana alterosa i aglevada dalt d’una muntanya”. Sortim de Joanetes a dos quarts de nou del matí, en  direcció a ponent. No hem de prendre el camí que va per les Olletes sinó un altre que ens portarà primer al Puig de Sa Devesa i després al Puig del Soi. Seguirem per la carena fins trobar un gran rocal anomenat Barret o Bolet. El camí  de l’ esquera  ens portaria a la canal dels ganxos. El de la dreta a la Canal Fosca, a través de la qual arribarem a Santa Magadalena. Es tracta d’ una pujada molt entretinguda i ara relliscosa per la pluja caiguda durant els darrers dies. Com que es troba molt ben equipada, arribem a dalt sense cap problema. Baixem a l’ermita i refugi del mateix nom, per endinsar-nos a través d’un magnífic bosc,  humit,  farcit de falgueres i boixos  que amb pujada constant  ens porta al Puig dels Llobs i finalment al Puigsacalm.  Les vistes són esplèndides i el Pirineu avui ens sorpren amb un gruix de neu molt important. Quan decidim continuar cap el Coll de Bracons, comença a plovisquejar. Des dels Rasos de Menter i  la Font Tornadissa, entrem dins l’obaga  d’un bosc de faig on, cau una petita pedregada. Arribem al Coll de Bracons a  un quart de dues  i tornem a Joanetes per l’ antiga carretera. Quin país!

Aquesta entrada s'ha publicat dins de MUNTANYA, NATURA I ESPORT per descatllar | Deixa un comentari. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent