GERNIKA.
Hegoak ebaki banizkio
nirea izango zen.
Hegoak ebaki banizkio
etzuen alde egingo.
Baina honela
ez zen gehiago txoria izango
Baina honela
ez zen gehiago txoria izango.
Eta ni… txoria nuen maite…
Hegoak ebaki banizkio
nirea izango zen.
Hegoak ebaki banizkio
etzuen alde egingo.
Baina honela
ez zen gehiago txoria izango
Baina honela
ez zen gehiago txoria izango.
Eta ni… txoria nuen maite…
Mira’m els ulls que cap fosca no venç.
Vinc d’un estiu amb massa pluges,
però duc foc a l’arrel de les ungles
i no tinc cap sangtraït pels racons
de la pell del record.
Miquel Martí Pol.
No sé donar-te més
però et regalo l’olor
del meu cos quan t’espera.
Eva Rumí.
Després de veure el projecte de pressupostos presentat pel Sr. Rajoy i les declaracions fetes avui pel seu Ministre d’Hisenda proposant una revisió de l’estat autònomic, només es pot constatar que no és possible cap col·laboració entre CiU i el PP. Puc arribar entendre que les relacions institucionals entre el govern d’aquí i el d’allà ha de guardar certes formes, però no veig cap possibilitat d’ entesa des de Catalunya, com no sigui traint els propis objectius. A hores d’ ara ja se sap que amb el govern del PP no hi haurà cap pacte fiscal, sinó tot el contrari. Ha arribat l’ hora de resistir l’ embat de l’ espanyolisme amb totes les forces disponibles, arribant acords amb l’independentisme democràtic parlamentari (ERC, SI i DC), sense que suposi renunciar a fer-ho amb les altres forces d’obediència catalana (IC) o de llarga tradició democràtica (PSC). Cal aturar el daltabaix que pot suposar limitar-se a fer de la gesticulació patriòtica un objectiu amb sí mateix, per amagar que no hi han resultats. Davant d’això, sembla que dins la federació nacionalista hi ha qui prefereix convocar eleccions catalanes anticipades amb l’objectiu de guanyar-les i assolir una majoria absoluta; però crec que abans ha de prevaler l’ interès nacional a l’ interès partidari. Cal consolidar una nova relació entre les forces partidàries de la sobirania fent el possible per a configurar una nova majoria parlamentària, que doni pas a un nou govern. Jordi Pujol ha explicat que a Madrid es veuen forts i per tant temptats per acabar amb el que ells anomenen el problema català. Cada dia que passa es confirmar que aquest és el seu objectiu a curt i mig termini. Davant d’això, la resposta institucional es donar pas a una nova majoria que permeti estar en les millors condicions davant la perspectiva que es produeixi un greu conficte institucional amb l’ estat. Una responsabilitat que ha de ser assumida des del carrer, la societat civil i la resta d’institucions del país.
Fer d’interventor en un ajuntament com el de Mataró, exigeix prudència, discreció, professionalitat, eficàcia administrativa, condícia comptable, neutralitat política i molta enteresa per a suportar les pressions dels electes, tant dels que estan al govern com a l’oposició, en el control i l’ execució de la despesa pública. Habilitats que havia d’ exercir amb més prudència després de l’ aprovació del Real Decret Llei 4/2012, en el que s’ establien els mecanismes de financiació per fer possible el pagament als proveïdors municipals. La norma encomana a aquests funcionaris, la responsabilitat de donar a conèixer les factures pendents de pagament anteriors a l’ú de gener de 2012, forçant als ajuntaments a l’ aprovació d’un pla d’ ajustament. Els electes queden limitats a donar-hi o no, el vist i plau a través del vot. Hi ha qui diu que tot plegat afecta al principi d’autonomia local, pel paper secundari dels regidors, cosa que no discutiré, però sembla del tot raonable que proposat per l’interventor l’ aflorament de factures pendents, sigui a través d’un pla d’ajustament aprovat pel consistori, el que asseguri la possibilitat que es cobrin amb immediatesa, mitjançant l’obtenció de crèdits oficials amb un interès just, sempre que el pla sigui realista pel que fa als ingressos i proposi un calendari de reformes estructurals que ho faci possible. A Mataró, la proposta ha estat rebutjada per una majoria d’electes, format per l’esquerra que abans manava, la CUP i l’extrema dreta local, tots ben junts tal i com correspon. Uns, ho han fet per no tenir que reconèixer que són els responsables dels errors del passat i de l’aparició de factures generades durant la seva gestió que no foren comptabilitzes. Els altres per “raons ideològiques”, que espero en el cas de CUP i Plataforma siguin radicalment diferents. El vot emès amb ganes de fotre al govern, i sense pensar massa en les conseqüències, a qui ha deixa’t en entredit és a l’interventor municipal, ja que ha estat ell com a funcionari, pretesament neutral, qui ha llistat les obligacions pendents. L’actitud del PSC, fruït d’un lapsus mental massa habitual en els darrers mesos, deixa en evidència al seu cap que s’ havia compromès abstenir-se, però que finalment s’ha deixat portar per la demagògia partidària. Els d´IC tot i tenir la mateixa informació i responsabilitat que els seus antics socis sobre el descontrol comptable de l’anterior mandat, s’han dedicat a l’ exercici estètic, que no ètic, que tant els agrada. Pel que sembla a Mataró, la plural, raonable, coherent i unitària oposició d’IC, PXC, PSC i CUP, no els hi agrada gens ni mica, allò que ara el comú ha conegut i que surt a la superfície des d’un clavegueram embussat a les legislatures anteriors, que cada vegada fa més pudor.