23 d'abril de 2010
0 comentaris

MOCIÓ DE COMPROMÍS APROVADA EN 2009 SOBRE L’ACCIDENT DE METRO DE LA LÍNIA 1

Al fil de l’anterior apunt, hem considerat important fer-vos arribar la moció presentada per Compromís per l’Alcúdia el passat 25 de juny de 2009.

COMPROMÍS PER L’ALCÚDIA

 Sr. Alcalde de l’Ajuntament de
l’Alcúdia:

 En nom del grup
municipal Compromís per l’Alcúdia li presente per al seu tractament en el
pròxim Ple Municipal per al seu debat i aprovació, si escau, la següent moció:

Les Corts Valencianes, en la seua sessió de Ple celebrada
el divendres dia 14 de juliol del 2006, a proposta del Grup Parlamentari
Popular, va aprovar la creació d’una Comissió d’Investigació de l’Accident
ocorregut 3 De Juliol en la Línia 1 de Metrovalencia.
La
iniciativa va ser acordada amb els vots favorables dels diputats adscrits al
Grup Parlamentari Popular i l’abstenció de la resta de diputats de la Cambra,
adscrits als grups parlamentaris Socialista i l’Entesa.

 

En l’apartat de Conclusions es van
aprovar, entre altres, els següents 
punts:

 

8. Les Corts ratifiquen i sol·liciten al Consell que agilitze
totes mesures previstes en el pla d’actuació línia1 (Horitzó 2010) que va ser
presentat el dia 15 de maig del 2006, i que es troba en execució.
En
tal pla, entre altres actuacions, es troba l’adaptació dels sistemes de
seguretat de la línia 1 en funció dels canvis, que està previst, que passen per
un increment de la freqüència de trens i per tant la implantació del sistema
ATP.

 

9. Les Corts acorden que
s’agilitze l’execució de tots els acords adoptats en el si del Comitè de
Seguretat en la Circulació de FGV.

 

12. De totes les
investigacions realitzades cal concloure que allò que ha ocorregut ha sigut un
accident que no era ni previsible ni evitable […].

 

13. Les Corts acorden
que el Consell elabore un projecte de llei autonòmica que regule, entre altres
matèries, la gestió i explotació, infraestructura, superestructura, coordinació
de mitjans, material mòbil, formació de maquinistes, plans de seguretat,
avanços tecnològics i finançament aplicable a les línies de ferrocarrils de la
Generalitat.

 

14. Les Corts
sol·liciten al Consell l’elaboració i la presentació d’un projecte de
proposició de llei de les Corts Valencianes a tramitar davant del Congrés dels
Diputats que  regulen els criteris de
seguretat en els ferrocarrils de competència estatal.

 

15. Les Corts acorden que el
Consell cree per llei una agència de seguretat dels mitjans de transport, amb
funcions de vigilància i control dels sistemes de seguretat, entre altres

 

D’altra banda, en els informes pericials que es van
presentar en la investigació judicial, quedava totalment provat que l’accident
era evitable, no sols dotant a la Línia 1 dels moderns sistemes de seguretat
ATP presents en altres línies del metro de València, sinó simplement programant
correctament les balises instal·lades en la zona de l’accident.

 

Per tant és demostra no s’han emprat totes les mesures de
seguretat necessàries per a evitar l’accident, a pesar de conèixer l’existència
de greus deficiències denunciades pels sindicats més representatius del sector
i dels propis usuaris.

 

Finalment, la Generalitat València ha desatès les inversions
en FGV de forma molt greu. S’han incomplit els compromisos pressupostaris del
Consell amb FGV i la seua morositat en el període 1996-2004 és constant i
creixent, i arriba a un màxim de 89.
6 milions d’euros en 2004, com assenyalen els informes de Sindicatura
de Comptes, en els que es fa patent la falta d’inversions.

 

Per tot això, se sol·licita:

 

PRIMER.- Que es
complisquen urgentement els “acords” dels punts 8, 9, 13, 14 i 15 anteriorment
assenyalats i que van ser aprovats per les Corts Valencianes, el dia 14 de
juliol del 2006.

 

SEGON.- Que el Consell
rectifique la conclusió de la Comissió d’Investigació esmentada en el punt 12
en la que es deia que l’accident era “inevitable” i que s’assumisquen les
responsabilitats polítiques que es deriven de dita rectificació.

 

TERCER.- Que siguen
assumides les responsabilitats pertinents per part dels responsables de la
gestió de FGV.

 

QUART.- Que es realitze una auditoria independent de la gestió
econòmica i administrativa de FGV des de l’any 1996 tal com ha sigut reclamat
moltes vegades des de l’Associació de Víctimes del Metro 3 de juliol.

 

L’Alcúdia 25
de juny de 2009

  

Paco Sanz

Grup Municipal
Compromís per l’Alcúdia

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!