14 de març de 2012
0 comentaris

ESCOLA VALENCIANA REIVINDICA LA IMMERSIÓ LINGÜÍSTICA EN EDUCACIÓ

 

ESCOLA VALENCIANA REIVINDICA LA IMMERSIÓ LINGÜÍSTICA EN EDUCACIÓ

 

LA CONSELLERIA D’EDUCACIÓ I L’ACADÈMIA VALENCIANA DE LA LLENGUA PACTEN EL NOU DECRET DE TRILINGÜÍSME 


L’actual model de plurilingüisme basat en les línies en castellà, valencià i els programes d’immersió lingüística (PIL) desapareix el proper curs 2012-2013. Així ho va anunciar aquest dimarts la consellera d’Educació, Formació i Ocupació, María José Catalá, després de reunir-se amb el president de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua (AVL), Ramón Ferrer. Catalá va assenyalar que l’Acadèmia és l’entitat col·laboradora en la redacció del decret de trilingüisme, que incorpora l’anglès des dels tres anys com a mínim en una altra matèria que no pertanyi a aquesta àrea lingüística.


L’anunci deixa en sac trencat el plantejament de partida recollit en un document per l’entitat cultural Escola Valenciana, que ha estat recolzat per les universitats públiques de València, Alacant i Castelló, els tres sindicats de l’ensenyament, les associacions de directors i les federacions de pares.


Escola va reivindicar la “immersió lingüística” i va plantejar sis preguntes a la consellera, que van des de les avaluacions de la conselleria que defensen aquests programes a la mancada recursos humans i materials per implantar el model de trilingüisme: “Pretendre implantar més castellà als programes PIL és una operació sense cap rigor pedagògic. No és acceptable”.

 

http://ccaa.elpais.com/ccaa/2012/03/13/valencia/1331673087_308186.html

Escola Valenciana reivindica la immersió lingüística en educació

L’entitat cívica insta la Conselleria d’Educació a respondre aspectes clau del projecte de plurilingüisme

 

Escola Valenciana ha preparat un escrit adreçat a la consellera d’Educació, Maria José Català, on demana claredat en l’exposició del projecte sobre plurilingüisme i planteja sis preguntes concretes que permeten certificar el rigor pedagògic del projecte anunciat per la institució. Escola Valenciana remarca que “el punt clau ha d’estar en potenciar el projecte que millors resultats ofereix, i aquest és el de la immersió lingüística”.

 

L’entitat cívica adverteix que “sumar hores de castellà a la immersió lingüística sense cap argument pedagògic és una operació que res té a veure amb l’educació plurilingüe”. “El consens que reclamem des d’Escola Valenciana és aquell que ens ha de permetre aconseguir per a tot l’alumnat valencià sense excepcions unes competències plurilingües satisfactòries”, expliquen. Escola Valenciana manté la confiança en què ” les hores de negociació dutes a terme durant la tardor de 2011 per l’anterior conseller José Ciscar siguen útils” i destaca que “l’objectiu és el d’arribar a acords”.

Escola Valenciana ha recordat hui que s’oposarà a qualsevol projecte que no permeta l’existència dels programes que millors resultats avaluatius han donat fins a l’actualitat: els programes d’immersió lingüística.

“Totes les avaluacions de la pròpia Conselleria han remarcat que els alumnes matriculats en immersió lingüística presenten una capacitació major en valencià, castellà i anglés que els alumnes matriculats en les línies en castellà” han destacat des de l’entitat cívica. En aquest sentit, Escola Valenciana ha remarcat que “pretendre imposar més àrees en castellà als actuals programes PIL (Programa d’Immersió Lingüística) és una operació sense cap rigor pedagògic, i no és acceptable”. En aquest sentit, el portaveu d’educació d’Escola Valenciana, Jaume Fullana, ha insistit que “el nom no fa la cosa, i si com s’ha assegurat en premsa els darrers dies l’estratègia a seguir és transformar els programes d’immersió lingüística amb més àrees en castellà es demostrarà que l’objectiu no és el de millorar les competències en anglés sinó el de consumar una gradual desaparició de les línies en valencià”. Fullana ha insistit en què “el consens que reclamem des d’Escola Valenciana és aquell que ens ha de permetre aconseguir per a tot l’alumnat valencià sense excepcions unes competències plurilingües satisfactòries”.

A més, l’entitat cívica ha destacat que pretendre dur a terme el projecte de plurilingüisme ha d’anar lligat a una dotació de recursos materials i personals important. Així mateix l’entitat destaca que “a poques setmanes del procés de matriculació no seria adequat llançar un projecte d’execució immediata sense haver dut a terme un procés d’exposició i informació adequat a les famílies. Per això, Escola afirma que “qualsevol proposta actual ha d’estar encaminada a la seua aplicació pel curs 2013-14 i no abans”.

En aquest sentit, el portaveu de la comissió d’educació d’Escola ha insistit en què “mantenim el vot de confiança a la Conselleria fins que ens convoquen per explicar el nou projecte de plurilingüisme, l’objectiu és el d’arribar a acords, en hi juguem molt”.

Des d’Escola Valenciana s’ha destacat que continuen confiant en què que les hores de negociació dutes a terme durant la tardor de 2011 per l’anterior conseller José Ciscar siguen útils. En aquest sentit, l’entitat cívica ha enviat un document a la consellera d’Educació amb preguntes clau per oferir claredat al projecte. Unes preguntes centrades en els resultats, formació del professorat, recursos humans i materials, la generalització del projecte i l’avaluació del mateix. En el document figuren les següents qüestions:

1. La Conselleria garanteix amb aquest projecte una competència equilibrada en les dues llengües oficials? S’impulsarà l’adopció dels programes òptims. (PEV i PIL)? 

 

2. S’hi estableix un pla de formació del professorat que permet el correcte desenvolupament dels programes? 

 

3. La Conselleria ha concretat el nivell d’exigència pel que fa a la competència en les diferents llengües valencià, castellà i llengües estrangeres, d’acord amb el lloc de treball, i en termes del Marc Europeu Comú de Referència? S’ha previst la catalogació bilingüe de tots els llocs de treball i en totes les etapes educatives?

 

4. La Conselleria ha previst recursos humans i materials complementaris d’acord amb les necessitats de cada centre. (immigració, alumnat amb necessitats educatives especials, …)?

 

5. S’assegura l’aplicació correcta i coherent dels programes al llarg de les diferents etapes educatives -des de l’educació infantil fins al batxillerat–?

 

6. Es podrà contrastar l’eficàcia dels programes a través d’avaluacions que compten amb la participació de les universitats? 

 

Des d’Escola Valenciana s’ha recordat que el plantejament d’aquestes qüestions és clau per garantir un projecte rigorós i ha destacat que cap projecte educatiu d’esta importància pot ser dut endavant sense el consens caracteritzat per la Llei d’Ús i Ensenyament del Valencià, que va ser aprovada sense cap vot en contra a les corts. “La història ens ha mostrat com imposar projectes educatius sempre ha acabat en fracàs”, han destacat des de l’entitat cívica. 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!