Sor Cop Sec

Cesc Poch Ros

18 d'abril de 2007
5 comentaris

I el 4rt Cinturó ferroviari, President?

L’altre dia el President Montilla deia sense embuts que el 4rt Cinturó entre Terrassa i Granollers tiraria endavant segur, petés el que petés, i que seria una autopista de gran capacitat. A més va en Nadal i sense emparar-se ni a Déu ni a sa mare posa a concurs públic l’estudi d’impacte ambiental d’un traçat que encara s’ha de discutir. Davant aquests fets sols voldria fer tres o quatre breus consideracions:

1) S’ha de complir i respectar el que diu l’acord del Govern d’Entesa: que previ al 4rt cinturó és farà un gran acord d’infraestructures (un pacte nacional), amb consens amb el territori i la societat civil, un estudi de mobilitat a l’àrea metropolitana, i es contemplaran les alternatives de mobilitat ferroviària.

2) La veritat és que em quedaria molt més convençut de la bondat del Govern si sentis algun dia al President Montilla o qualsevol altre membre del Govern defensar el 4rt Cinturó ferroviari amb la mateixa intensitat que defensen la nova autopista.

3) Tan omplir-nos el pap amb el canvi climàtic i continuem reproduint un model de mobilitat que potencia i incentiva el transport privat per carretera.

Això ha de ser un plantejament d’exigència al Govern de la Generalitat si realment vol ser nacional i d’esquerres i canviar i transformar, socialment i ecològica, el país que hem heretat de l’època franquista i convergent.

Jo no tinc molt clar que el 4rt cinturó sigui tan necessari pel creixement econòmic català, tal i com plantegen patronals i cambres. No sols es tracta de preservar el poc verd i espais rurals que queden al Vallès, que també, sinó sobretot canviar el model de mobilitat agressiu i centrat únicament en fer més autopistes i fer anar més persones i mercaderies per les carreteres. El que segur que és imprescindible és la construcció del 4rt cinturó ferroviari. No podem continuar tenint, ni les persones ni les empreses, els mateixos trens que els anys 30 del segle XX.

(Ah, i per més inri el 4rt cinturó tal i com l’havien projectat els socioconvergents ja no existeix com a tal. El 4rt cinturó ha passat a millor vida, i s’ha unit amb la via interpolar una mica més al sud. Aquest és el darrer projecte i que encara s’ha de consensuar un traçat en el marc del Pacte d’Infraestructures. Estem sols davant una lluita política per veure qui s’endú el tanto polític i l’hi posa finalment el nom a la criatura.)

És la cançó del cansat.


Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!

  1. Crec que un quart cinturó ferroviari és necessari com també cal un quart cinturó per als automòbils. Actualment les carreteres que connecten el Vallès (per exemple la de Granollers a Sabadell o la de Terrassa a Martorell) no estan preparades ni pel trànsit ni pel tipus de desplaçaments que s’hi fan.

    De fet una proposta que crec seria molt raonable seria fer-los passar pel mateix lloc i construir-los alhora, intentant minimitzar al màxim l’impacte ambiental. No es tracta ni de fer trens d’alta velocitat ni d’autopistes de 8 carrils. Amb una via ràpida limitada a 80/90 km/h que servís bàsicament com a via de connexió ja en tindríem prou.

Respon a David Cancel·la les respostes

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.