La Isil a la manifestació contra el 4rt Cinturó (text i video)

Avui, la Isil, de 2 mesos i 3 dies d’edat, la meva filla petita, ha anat a la seva primera manifestació. L’Etna, la meva filla gran, amb 2 anys i mig ja n’és una experta. Amb el cap ben alt i la consciència tranquil·la, dels seus pares, de que aquesta assistència no contradiu en cap cas el Govern d’Entesa. (Veure més avall).

Penjo també en aquest "post" un video d’imatges de la manifestació. 5000 persones són, en l’estat actual de forces, moltes persones. (El vídeo, resumit i muntat, en 3 minuts l’ha gravat el Jordi Centelles, però la càmera era la meva. Ha perdut qualitat al canviar-ho de format per penjar-ho al Youtube. La pròxima ho faré en un altre format):

Cinc notes sobre la situació actual de la qüestió (a la llum de l’Acord de Govern de l’Entesa)

Primera: El model de mobilitat al Vallès
Tinc molt clar que la solució als problemes de mobilitat del Vallès, de l’Occidental i l’Oriental, i del conjunt de l’àrea metropolitana no passa per la construcció d’una nova autopista de sis carrils entre Vilafranca del Pendès i Sant Celoni, sinó per canviar el model de mobilitat actual. De res serviria una nova autopista si en 10 anys està saturada i sols serveix per abocar més cotxes i camions a la xarxa viària. En 70 anys no s’ha construit cap nova gran infraestructura de transport públic de rodalies; Cal canviar el model franco-convergent de mobilitat, no sols més sostenible, sinó sostenible del tot i que no castigui ni la butxaca ni el temps dels treballadors.

Segona. El govern d’Entesa: Pel diàleg!
Sense cap dubte l’assistència a la manifestació de Sabadell
(cocapital del Vallès occidental) no contradiu en cap cas els
plantejaments de l’acord de Govern de l’Entesa. Diu aquest que es
desenvoluparà un Pacte Nacional d’Infraestructures, a partir del Pla de l’anterior govern, on com bé
és sabut, no hi sortia el 4rt Cinturó, i sí el 4rt cinturó ferroviari i
que d’acord amb municipis, agents socials i entitats ambientals es
consensuarà també un nou pla de mobilitat.

Aquí cal fer dos punts d’atenció, que justifiquen la "mani":

En
prinicipi el redactat de l’Acord de Govern d’Entesa no sona malament a
les orelles; però cal estar atents: el que deia l’anterior pacte de
govern, conegut com el del Tinell, tampoc estava malament i al final
-amb el suport del PSC i de CiU al Congrès de diputats, el que havia de
ser sols un enllaç entre el Vallès Occidental és un tram del 4rt Cinturó amb tres carrils per banda i amb un traçat pensat per allargar-lo per les dues bandes.

A més mentre es firmava l’Acord de Govern, amb unes paraules tan maques, als Pressupostos Generals de l’Estat, amb el suport dels abans esmentats, hi ha inclosos els estudis d’impacte ambiental dels trams entre Vilafranca del Penedès i Abrera i Terrassa i Sant Celoni.

Tercera. Què diu el Pacte de Govern? (textualment)
He fet un "talla i enganxa del document de l’Acord en el capítol d’infraestructures i mobilitat:

"Pla d?Infraestructures del Transport de Catalunya:


? El contingut del Pla d?Infraestructures del Transport se sotmetrà a un gran pacte nacional per a les
infraestructures. Mitjançant aquest pacte es prioritzaran i s?acordaran les principals actuacions amb els agents econòmics, socials, territorials i ambientals.

? Durant l’any 2007, el govern aprovarà i donarà coneixement al Parlament del PITC, que integrarà el
Pla d?infraestructures del transport terrestre (xarxa viària i ferroviària), el Pla de ports i el Pla d?infrastructures del transport aeri (aeroports i heliports).


Mobilitat



? Desplegar la Llei de Mobilitat i les directrius nacionals en la perspectiva d?un model més sostenible, a
través de la potenciació del transport públic i del ferrocarril, que contribueixi de manera decidida a la reducció de l?ús de combustibles fòssils i a la disminució de l?emissió de partícules contaminants i gasos productors de l?efecte hivernacle.

? Elaborar la Llei del finançament del transport públic."


Quarta: l’autopista i els diversos membres i diputats del Govern

Si bé es cert que el cartell de la manifestació és poc encertat en el context actual -la souflé sociovergent es va desinflar abans de nèixer- no entenc, a la llum del text, perquè els membres del Govern i diputats d’Esquerra i ICV no poden dir que s’oposen al 4rt Cinturó i en canvi el President Montilla sí que pot afirmar que es farà segur. El redactat de l’Acord de Govern és ben clar i hauria de ser igual per tots els seus membres que parelen amb una sola veu, tal i com es repeteix reiteradament.

Cinquena: altres solucions a la mobilitat del corredor mediterrani
Cal trobar alternatives a la mobilitat de gran distància Europea que passa per el corredor mediterrani i que ens satura l’A-7 i els seus peatges i l’Eix transversal, i aviat el Túnel de Bracons. Apuntem dues mesures. Primera: Cal diferenciar les infraestructures per la mobilitat de petita distància i de la gran: no poden ser les mateixes. Segona: hem d’apostar pel transport públic tan de mercaderies com de mobiltat quotidiana de persones. Hem se superar els dèficits en aquest sentit dels darrers 70 anys.

Per cert, la Isil, dins els seu cotxet, i la Marta, la seva mare, han sortit al Telenotícies. Quan siguin grans, la Isil i l’Etna, tan si hi ha autopista de sis carrils travessant la plana vallesana o altres infraestructures més civilitzades els hi podrem explicar: COM EL VALLÈS NO HI HAVIA HAGUT RES!

Afegeix un comentari

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *