El proper dimecres 13 de febrer a les 7 de la tarda hi haurà al Casal una interessant xerrada per conèixer a fons el moviment d’alliberament de la Nació Mapuche i les seves reivindicacions de dret a la terra, polítiques i culturals dins els estats xilè i argentí.
En aquest acte, que servirà com a presentació del col·lectiu “Newen Trawün“, hi haurà les següents ponències:
– Jordi Martí (militant de la CUP), que presentarà el col·lectiu
– Diego García, membre del col·lectiu, que ens parlarà de la lluita i la ideologia d’aquest moviment
– Cati, també membre del col·lectiu, parlarà sobre l’actual situació política.
El col.lectiu Newen Trawün està compromès amb la defensa dels drets del Poble Maputxe i la seva legítima reivindicació front als estats xilè i argentí del dret a la terra i el respecte a la nostra identitat i cultura.
El col·lectiu denuncia la:
· Permanent militarització de les comunitats en conflicte;
· Aplicació sistemàtica de la llei 18.314, coneguda com la llei antiterrorista, creada per la dictadura de Pinochet l’any 1984. Aquesta llei permet criminalitzar la lluita dels maputxe i detenir-los arbitràriament;
· Contínues invasions de les comunitats indígenes per part de la policia i l’exèrcit xilè, detencions arbitràries, pallisses, humiliacions, tortures, prohibició dels drets de reunió i d’expressió, ferits i fins i tot morts;
Silenci i indiferència davant la vaga de fam iniciada per cinc comuners maputxe fa tres mesos, i actualment continuada per la dona maputxe Patricia Troncoso, que fins ara duu la vaga de fam fins a les darreres conseqüències;
Indiferència davant les denúncies i demandes fetes per organismes internacionals com la Federación Internacional de Derechos Humanos (FIDH), Amnistia Internacional, Comisión interamericana de Derechos Humanos (CIDH), el Relator de les Nacions Unides Sr. Rodolfo Stavenhagen, etc. I a nivell estatal: les recomanacions del jutge Juan Guzmán; i denúncies d’organitzacions socials, de drets humans, polítiques i un conjunt d’intel·lectuals i acadèmics de la societat xilena.