Carles Bassaganya i Serra

"Si llampega a marina, procura pa i farina"

3 de juny de 2008
4 comentaris

L?ou com balla i els ?anticristos? de Catalunya

La setmana passada en plena celebració de Corpus christi vaig tenir l’ocasió, conjuntament amb família i amics, de fer una mica el turista a Barcelona, per veure l’ou com balla. Impressionant la gentada que hi havia a l’antic cor polític, financer i comercial de l’antiga Barcelona. Lluny del sentiment i creença religiosa de cadascú, vaig fruir en veure el “the dancing egg”, que molts turistes estrangers, els era explicat com a tradició típica des del dijous de corpus fins a aquell cap de setmana a Barcelona. La incertesa dels seus orígens fa que encara sigui i tingui un to més màgic i perquè no divertit. Algú ha dit i escrit, que els seu orígens podrien ser el d’un joc àrab oriental, mentre que d’altres el situen com una importació d’un frare italià, o fins i tot un joc cortesà importat de Nàpols… però en tot cas, segur que el desenvolupament, en els darrers segles ha tingut i té un component religiós. De fet, des d’un punt de vista religiós, la font es situa metafòricament com el calze, que sosté de forma superior la sagrada forma, o sigui l’ou. Aquesta celebració, corpus, és litúrgicament important, un dels dies més assenyalats del calendari catòlic. I aquí és on faig la reivindicació clara i concisa del fet: què carai fotem inventant-nos festes artificials?, o repudiant-ne d’altres pel simple fet, que són festes d’origen o ascendència religiosa? ////segueix////

Al nostre país, com a tot Europa, el substrat religiós és present i impregna una part de la vida diària. Doncs bé, encara que el qui escriu es declara en aquest moment de la vida com a no creient, i en conseqüència no és practicant de la religió majoritària del país, ni de cap altra, reclamo el respecte, coneixement i valors que el fet religiós (des d’una òptica cívica i també cultural) comporta. Així, en més d’una ocasió he conegut persones que per demostrar un hiperateisme, acaben tenint comportaments més dignes d’una antiinquisició injustificada o fins i tot, contraproduent per la cohesió social. A més, cal recordar-nos que l’església catòlica, almenys una part, va tenir un paper important de mentors i protectors del factor i concepció cultural catalana en èpoques complicades, com també és veritat que una altra part de l’església catòlica va col·laborar a la callada just amb el contrari. Que haguem convertit determinades reivindicacions de laïcisme, amb la ignorància, atac o menyspreu al pòsit cristià del país, com a mínim, ens hauria de comportar asseure’ns com a societat en un divan perquè ens psicoanalitzessin, tot i que la patologia és fàcil de diagnosticar. Insisteixo, això ho dic des de l’òptica d’una persona, que és “pujada” per entorn i família,com a creient, que ha rebut bona part dels sagraments catòlics, que durant anys és practicant, i fins i tot escolà del monestir, però que la visió i el fet vital de la religió, tal com és viscuda per la corrent majoritària, de mica en mica, l’abandono fins a quedar-se reclosa en l’esfera més íntima possible. Sóc creient en la persona i de la persona, sóc creient dels humanistes. Però bé, tornant al fil del què deia…

 

És curiós comprovar com moltes societats, nacionals i locals, s’han d’acabar inventant fets culturals-turístics per atreure l’atenció i a vegades configurar un cert discurs d’identitat. Sense anar més lluny, aquest dissabte passat vaig assistir a una nova versió control+C, control+V, o sigui, copiar i enganxar, d’un mercat medieval al centre històric de La Seu d’Urgell. Aquests mercats medievals, sempre amb alguna suposada especificitat fictícia, el naixement de Guifré el Pilós, la consagració d’alguna ciutat o l’arribada el Bisbe Ermengol…es van repetint, amb no massa valor afegit. Fins i tot, conec ajuntaments que s’acaben inventant festes amb poca arrel, i que suposen un esforç de creativitat i també de recursos, sobretot econòmics. Doncs bé, perquè no s’aprofita més aquestes festes d’origen religiós per crear identitat, flux turístic i moviment econòmic. L’Ajuntament de Barcelona, des de fa uns anys, ha anat per aquesta línia en aquesta festa popular. Així, s’implica en la promoció de la festa, la promociona en material editat i “l’ordena” estèticament, identificant amb una imatge corporativa, tots els patis interiors on balla un ou, per tal de situar en un circuit els ous de l’arxiu de la corona d’Aragó, el del pati de l’arxiu històric de la ciutat o del claustre de la catedral… Per cert, el secret perquè l’ou vagi surant per sobre el broll d’aigua me’l van explicar: l’ou se li fa un petit forat, es succiona la clara i el rovell, després es torna a tapar amb cera, perquè quedi ben segellat… i el principi o llei de Bernouilli fa la resta. O sigui, que la pressió atmosfèrica és major que la del xorro d’aigua, i l’ou és atret cap a l’interior. Quan perd l’equilibri, l’ou cau i a través d’un cistell torna a encaixar just sobre el sortidor, fent que el xorro d’aigua torni a impulsar l’ou. Per tant, sense mercat medieval al centre de Barcelona, i aprofitant un fet, que cadascú el pot viure com vulgui, religiós, turístic, cultural, per observar la decoració floral… acaba essent un veritable espectacle de turistes, de gent, d’identitat, de…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Vaja, vaja … navegant una mica he anat a parar al teu bloc i al d’en Carles, companys de fatigues geganteres (deu n’hi do quines trobades…) i que ens hem retrobat al mateix partit anys després. I com no, a la mateixa candidatura de la gent d’esquerra. Felicitats pel bloc !!

  2. Benvolgut Carles,

    molt bons els teus articles, felicitats!
    Només una petita puntualització sobre el mercat medieval de Ripoll -on comparteixo que s’hauria de personalitzar molt més-; el què es commemora no és el naixement del Comte Guifré, sinó el decés…
    Sempre som estranys els catalans a l’hora d’escollir les nostres festes i els fets que commemorem!
    A més, durant uns anys, la festa major ripollesa es celebrava per aquells volts del mes d’agost.
    Salut!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!