30 de gener de 2012
Sense categoria
2 comentaris

LA VENUS SORDA

LA VENUS SORDA

 

 

Això era i no era un bergant que nomia Xavier, tenia dinou anys, estudiava de mecànic, tocava la guitarra elèctrica i lluitava en totes les trinxeres del seu temps. Els caps de setmana organitzava excursions de sensibilització envers el medi amb un grup ecologista, entre setmana feia classes de català a immigrants, es passava moltes d’hores en un telèfon d’acolliment i componia cançons independentistes i hiphoperes amb el seu grup Dalicebes (Dalicebes a la crisi / Dalicebes a la por / o acabaràs amb tisi / i un terrible maldecor. / Dalicebes als espanyolufos / que ens voldrien enclavats / Dalicebes fan catufos / i acabaran estormiats. I coses per l’estil.)

Ja podeu suposar que era un jovenot molt singular, que anava com tres harleydavidson i que no s’aturava de fer el bé. Com que donava consells sense parar els seus amics el tenien molt controlat. Que en Xavier no comenci amb allò de: «En comptes de banyar-vos, dutxau-vos. No deixeu oberta l’aixeta quan us rentau les dents. Una aixeta oberta gasta 5 litres d’aigua per minut. No deixeu que degoti. Manipulau la cisterna del vàter amb una bossa de plàstic plena d’aigua per gastar menys. No hi importa torcar-se tant que la indústria paperera contamina molt.» I a la colla li feien l’abús. Ell, enlloc d’enfadar-se, quasi no se’n donava per assabentat i a les primeres de canvi sortia amb els seus sermons. En el darrer concert que feren els Dalicebes a la disco Menjavents va tenir un enfrontament amb en Marc, el propietari, un d’aquests nourics mal lletats i doblerers que vendrien la seva mare per una grapada d’euros. Aquest volia la música amb una intensitat que en Xavier trobava molesta, desagradable i trencatimpans. Li recordà a aquell salvatge el dany auditiu que produeïen aquella burrada de decibels. I aconseguí el volum exacte, suau i equalitzat que va voler. Nosaltres no som un grup hevimetal!, li cridà. Aquell home semblava que no el sentia. Aquell vespre va ser quan va conèixer na Laura. Quan la va veure asseguda a la taula de na Maria, na Kitty, en Robert i en Jaume va trobar que aquells cabells negres i una mica onats desprenien una claror enlluernadora. Va ser com un flash. La va treure a ballar mentre sonava Love to be soon cantada per P. J. Harvey amb en Pascal Comelade al piano. Ella es movia com damunt un núvol. Tocar el cel és tocar-te a tu, li digueres, i ella no en va fer cap menció. En acabar la cançó l’arrossegares cap a la teva yamaha negra. Laura no deia res, només somreia amb els seus grans ulls d’un to verdós. Anàreu a la platja. La lluna era minvant i el mar feia xasss—xasss—xasss, com si bressolàs l’encontre de dos cossos en zel. Els teus dits exploraren les sines, feren encontres amb les turgències dels mugrons i acaronaren els límits d’aquella còrpora divina. Quan la llengua deixà els llavis cercà el coll, la més bella contrada segons Salvat-Papasseit, i s’hi entretingué fins arribar a l’orella dreta. Allà va ser quan tocà aquell botó de plàstic i es va detenir cop en sec. En Xavier aixecà el cap d’un gest brusc. Na Laura va estar una estona a obrir els ulls: què et passa, Xavier?, mormolà amb suavitat. Què fas amb uns auriculars dins les orelles? Estàs boja? Na Laura el va mirar amb molta de tendresa. No, no són auriculars, és un xip per a la sordesa. I molt a poc a poc na Laura contà a un Xavier bocabadat que per mor d’un reproductor de música que duia molt fort des de petita havia quedat sorda a desset anys. I s’estimaren com dos bojos i es dedicaren a una altra i alta militància: lluitar contra els decibels eixordadors! I encara són vius si no són morts i al cel ens vegem tots plegats!

Quan en Joan Sansó, el professor de literatura, ens va dir que escrivíssim un conte de tema lliure no va posar cap condició ni una. Per això em vaig estranyar molt quan dos dies després d’entregar-li la contarella em va dir que volia parlar amb mi en acabar les classes. En Joan Sansó m’agradava molt perquè tenia una veu vellutada, ens sabia explicar amb molta d’energia i passió l’obra dels escriptors de la literatura universal i ens donava molta de marxa perquè llegíssim molt en un ambient de calidesa i confiança. N’hi havia pocs com ell. I també ens feia escriure a voler perquè deia que era una de les coses que més ens podrien ajudar en la vida, encara que només ho féssim per a nosaltres mateixos i sense pensar en cap futura publicació. Primer de tot ens va aconsellar que tenguéssim un diari on abocar d’una forma disciplinada i constant les nostres impressions. Va subratllar que entre el diari i el qui l’escrivia es creava com una correntia benèfica que bastava per si mateixa, per la qual cosa no calia que el mostràssim a ningú. Senzillament era com un ajudamemòria i una forma de conèixer-nos a nosaltres mateixos que, segons els mestres clàssics grecoromans, era un dels camins de la saviesa. I potser d’una certa felicitat. De la felicitat sempre en parlava d’una manera molt precària. Com si a la seva seixantena d’anys no l’hagués coneguda gaire. De vegades esmentava el plaer de llegir com a base fonamental de la veritat d’un llibre. Però quan li havia comentat que una obra m’havia fet molt feliç em mirava amb una certa incredulitat, com si exageràs l’expressió, empesa per algun fervor d’al·lota jove. Per això quan em va dir si m’era igual acompanyar-lo a un bar en lloc de parlar dins un despatx de l’institut em va estranyar molt. No sabíem res de la seva vida, però sempre ens havia semblat un home distant i discret que no es feia gaire amb ningú. Ni tan sols amb els altres professors. Mentre caminàvem pel passeig Mallorca cap al Baluard em va demanar si m’agradava el jazz. Feia molt poc m’havia comprat un disc de Chet Baker i li vaig comentar que em feia tornar boja. Al lloc on anam hi ha jam—sessions cada setmana i la vista és magnífica. Era un hotel amb nom de vaixell: Saratoga. El bar era al capcurucull de l’edifici i s’hi dominaven tots els encontorns de Palma. Ens asseguérem a una taula que pegava damunt la Feixina i d’on semblava que el castell de Bellver era a tocar. Quan ja ens havien servit ell va treure de la seva cartera el meu conte. I mirant-me als ulls em demanà: és autobiogràfic? Sé que vaig tornar vermella com una tomàtiga i només vaig mormolar fluixet: sí. I com si el meu sí hagués desencadenat un mecanisme antic que feia molt de temps que no havia funcionat es va posar a contar-me la seva vida amb tots els detalls exactes. En Xavier era fill seu i per mor d’un divorci absurd no s’havien vist des que el nin tenia sis anys. No li vaig voler comentar que en Xavier m’havia contat que son pare va morir quan ell era molt petit.

[Aquest text va ser publicat al suplement “La Almudaina” del Diario de Mallorca el passat 29 de gener de 2012]

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!