2 de maig de 2008
Sense categoria
0 comentaris

CONCHA SAMPOL A L?ESPAI MIQUELA NICOLAU DE FELANITX

GEOMETRIES DE PINTURA AMARADES DE FIGURACIONS INTERIORS. Aquí trobaràs, Lector estimat, algunes notes que formen un acròstic sobre la pintura de l’amiga Concha Sampol. T’aconsell la visita de l’espai d’Art Miquel Nicolau de Felanitx (c/ Major, 84-86), Mallorca (País Català), per poder fruir de les obres en viu i en directe.
C- Faré quadres de paraules amb pensaments diluïts entre les lletres per poder dir algunes de les fruïcions que em produeixen els quadres de Concha Sampol, exposats a l’Espai d’Art Miquela Nicolau a Felanitx, aquest abril de 2008. Els aforismes són símptomes d’arterioesclerosi mental, deia l’amic Vladimir Nabokov en una de les seves Strong Opinions i això sempre m’ha fet donar voltes i revolts per caçar una idea vertadera. Per això en els meus revolts, en les meves pèrdues hi trobareu algunes de les vibracions sensitives que la pintura de C. S. m’ha despert. I no és poca cosa que un cos humà tremoli amb les energies visuals —i tàctils— que aquestes obres desprenen. O- No és vera que la terra sia marronosa o vermellosa o blanquinosa o grisosa; no és ver que el cel sia blavós, lletós, negrós, alademoscós, vinós; no és ver que el mar sia marinós, blauetós, algós, caprojós, negranitós. Cal deixar-se impregnar per les coloracions dels pigments escampats amb mà sensual per C. S. per començar a saber que l’ull ha d’aprendre a pintar el món d’altres formes noves. L’espai del quadre esdevé zona de meditació en aquest sentit d’esforç i aprenentage cap al pler que han descrit els poetes pintors orientals del XVII i el XVIII. El significant sense significat, podria ser una altra grafia per dir la perfecció dels sismogrames volcànics, tan geomètricament justs com l’exactesa d’un raonament matemàtic, que són esqueixats per les envestides dels pigments incandescents que volen dir. N- Els quadres només obren l’ordre de la bellesa a la mirada que sap penetrar-los. En una primera escanejada només es veu l’embolcall aparent d’una estructura que cal repassar molt a poc a poc, amb la calma dels contempladors. La geometria acurada que ha dibuixat la pintora pot ser un parany. Ho és. Qui vulgui endinsar-se en les navegacions aventureres per les teles de C. S., cal que sàpiga de tactes i contactes i de l’ofici intel·ligent de les mans que han fet aquelles capes i capes de pintures (hi ha quadres que pesen tants de quilos que podrien ser escultures), i pols de marbre i de làtex i de carborúndum i de collages i de rapinyades i d’estiregassades i d’incisions i de pèrdues (tot queda dit en la delicadesa, de vegades abrupta, dels no resos), en una recerca contínua d’una major significació (o de la seva absència). Aquí ja s’obren les escletxes que em permeten pouar en els detalls del quadres cap a experiències sensorials desconegudes.
C- Reenquadra el món, el seu món, perquè és una recercadora de l’ordre:
caminal de la raó cap a la bellesa. Emperò ella sap que només si deixa
a lloure les seves zones fosques, les seves falles secretes, els seus
fondals propis, les seves tempestes, els seus abismes i els seus
naufragis (per donar alguns noms al pathos interior), trobarà els
colors on nien les veritats que ens poden ajudar a viure. És en aquesta
ambivalència que l’obra es fa, es presenta en tot el seu esplendor per
dir-se: la quadrícula d’una geometria molt aparent que cartografia el
seu món es travessada de gestos trencadors (des del frottage a les
incisions, des d’una creu tapienca a un quadrat malavitxià, des d’un
blauet gelabertià a unes paral·leles i verticals cullyanes). I és en
aquesta tensió de contraris on l’obra se’ns obre d’ampit en ample. H-
Ara, època de crisi mundial i sequera cultural, els subjectes (sí, els
humans robotitzats per les tècniques més sofisticades del capital, les
religions i d’altres sectes mortíferes) cerquen en l’art i en la
literatura (per indicar dues formes culturals de tots els temps) una
tatxa que crema a l’alçada de les seves angoixes i de les seves pors. I
que, amb les eines, les tèniques i els procediments específics de l’una
i de l’altra, els diguin coses que no es poden saber altrament. Basta
mirar les pintures d’Altamira o de Lascaux i els textos del xinesos i
dels sumeris per entendre-ho de cop. La pintura de C. S. es troba dins
aquestes recerques fondes en què a través d’unes teles i unes matèries
del món i, sobretot, amb molta de tecné creadora, es fa una sopa
primigènia inventada a posta: un alfabet inventat. La pintora ens
desplega en les seves obres (ben diverses i diferents) tot un espai de
contemplació que ens interroga i ens acompanya. Com quan miram un
paisatge. Sí, C. S., pinta paisatges de l’ànima. A- Quants de caminois
sensorials s’han obert després de veure els quadres de C. S.? Quines
finestres d’horror s’han tancat després de passejar-me entre aquest
jardí de visions que entapissen el sentir amb les coloracions del
pensament? És en la fosca dels gestos, tan continguts i tan lliures,
que s’amaguen, o entre entre les geometries puríssimes, on trob els
desllorigadors de la ferida? C. S. ofereix uns mapes on perdre’ns, unes
orientacions cap a sortides impossibles, una constel·lació d’escletxes
en què cal trobar el focus exacte perquè brolli el prodigi

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!