18 de juliol de 2014
Sense categoria
0 comentaris

PREGÓ DE LES FESTES DE LA BEATA DE VALLDEMOSSA (MALLORCA)

Diumenge dia 20 de juliol de 2014 estau convidats al pregó que faré a la Plaça de Cartoixa de Valldemossa (Mallorca) a les deu de la nit per ser el llindar de les Festes de la Beata. Valdrà l’alegria!
/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

LES FONTENELLES MENJADES PEL CORC D’UN CENTRE COMERCIAL. Avui acab de veure amb aquests ulls que es menjaran els cucs o el foc com les Fontenelles, la darrera zona humida de Palma, agonitzen a cop de pala i de depredadors.

[Imatge: Ceràmica de Miquel Barceló]

El que encara queda de la zona d’aiguamolls que un dia fou el Prat de Sant Jordi està ple de pales i retroexcavadores des del passat més de desembre que fan matx. La promotora, Unibail Rodamco, diu que construirà un macrocentre comercial de 75.000 metres quadrats, un aparcament de 3.500 places, amb una inversió de 225 milions d’euros. Crec que les xifres són clares i llampants i mostren per on va el negoci.  I la promotora té la barra d’assegurar que la urbanització s’inspirarà en la natura de Mallorca (deu ser que avui natura ja és sinònim de balearització) i especialment la del espai natural de les Fontanelles. I per afegitó amollen que també tindran en compte l’obra pictòrica i escultòrica de Joan Miró. Si el gran mestre fos viu, ell que adorava Mallorca i posava el crit en el cel quan veia els bàrbars que feien malbé la costa, segur que duria a la barra aquests promotors que usen el seu nom en va. El GOB va presentar el passat gener una denúncia penal davant la Fiscalia per les obres de les Fontanelles perquè “incompleixen greument el Pla de vigilància ambiental de les Illes Balears en matèria de residus tòxics i contaminació del sòl en una àrea protegida. I les obres no disposen d’un pla de gestió de residus, encara que és obligatori, segons estableix la normativa autonòmica.”   Sembla mentida que l’any 2014, després de tants d’anys i lluites de sensibilització mediambiental els nostres governants i els nostres capitalistes encara no se n’hagin temut del valor cultural i també, tan bé, econòmic de tenir una serra de Tramuntana sense urbanitzacions a balquena o una Foradada on no s’ha construït un hotel de mil estrelles a Son Marroig o una platja del Trenc o una Dragonera i un arxipèlag de Cabrera!

                                   ***

VINYOLI: UN POETA DE CADA DIA. A Joan Vinyoli i Pladevall (Barcelona 1914-1084) li agradava el vi i les paraules. Dues coses que m’enamoren. Dues coses que practicava amb delit i passió. Enguany celebram el centenari del naixement i el trentè aniversari de la seva mort la qual cosa és una bona ocasió (encara que sempre ho és. No som un eixelebrat ni dels números rodons ni de la necrofília) per publicitar els seus versos que ens ajuden una cosa de no dir en la difícil recerca d’un art de viure. Escoltau: “Faig de no res, amb mots, un provisori / replà, quan l’escala no segueix / i dóna al buit.” Fa una setmana a la Fundació Palau i Fabre de Caldes d’Estrac l’amiga i actriu Pepa López i aquest cronista llegírem i cantàrem les paraules alades del Llibre d’Amic i Amat de Ramon Llull i també les Perles que Jacint Verdaguer, a Miramar de Valldemossa, va escriure a partir del llibre del doctor il·luminat. Acabàrem el recital amb la lectura sencera del Llibre d’amic que Vinyoli va fer inspirat per les paraules lul·lianes. I la veu del poeta ens escenificava els plaers i les ànsies de dos amants que tant es nuen com pateixen en el difícil art amatori. Va ser un vespre en què els mots es feren pell, carn, cos música i deixaren encisats els escoltadors.

Vinyoli és un poeta pràctic i benèfic que recercava en el misteri de la vida amb un pensament poètic que avançava sempre seguit cap a la saviesa feta amb l’alquímia dels mots i amb l’energia màgica de les metàfores. Ell mateix ho diu molt clarament: “La poesia ajuda a l’home a retornar als seus centres profunds, on penso que és bo per tothom de perdre peu alguna vegada perquè en prové un saber no desdenyable en cap circumstància”. Vinyoli és un magià dels mots que ens fa les preguntes essencials de com viure, què viure i qui viu, que mostren la seva moral fonda i arrelada a l’ésser humà del poeta més entotsolat, més desorientat i alhora més benèfic: “ Jo, si per atzar algú crida el meu nom, / diré Joan carregat de foscúries.” I a l’època de la maduresa ens duu tira-tira, després de viure la vida de bon de veres, cap al domini màgic. I ens temerem amb més energia que mai que aquest prestidigitador dels mots ens ha fet veure la vida, el món i les coses amb una de les forces poètiques creadora de la poesia vertadera: la música dels mots que amaren els cos i l’esperit de saba nova.

“I cremo tot en cant”, ens diu a les totes i a les clares, un cant singular propi o, de vegades inspirat ens els grans mestres: Llull, Shakespeare, Rilke i Nietzsche. L’amic i poeta Lluís Solà en un text sobre Vinyoli, després de reproduir el poema “Trajecte breu” del llibre Ara que és tard diu: “Poemes com aquest ens sobten perquè, encavalcaments, canvis de to i de clima, condensacions i expansions de la melodia i d’altres elements musicals, ja els havíem sentit fins a cert punt en altres textos, però la dinàmica i l’actitud són noves, inoïdes, imprescindibles. Aquest despullament i aquesta velocitat del text, aquest refús de la musicalitat exterior, aquesta música del nucli, aquesta música del sentit, ens llancen a experiències de realitat. Ens colpeix un gest musical. Apareix literalment com irrefutable. És el gest de la captació de la cosa. So i sentit en un punt determinat s’uneixen amb la mateixa força, amb la mateixa fúria, que els científics diuen que uneixen les partícules de cada àtom.”

Música vinyoliana per acostar-se a les coses, per dir el dolor de cada dia, el vi i el beuratge, els capaltards i els dematins, la visió del mar, les extremes vores del món, els estats d’ànim, la intensitat de viure cap a la mort; música que acoloreix les paraules i el pensament que amb la música s’afica més endins, més cap al fons, més al centre de la incandescència poètica; música vinyoliana, alquímia que irradia l’invisible.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!