27 de desembre de 2012
Sense categoria
0 comentaris

Discurs del Rector JJ Moreso en la investidura de Miquel Barceló com doctor honoris causa del UPF

Benvolgut Sr. Miquel Barcelo?, nou doctor per la UPF, Benvolgut professor Miquel Oliver, padri? del nou doctor, Benvolgut professor Jose? Garci?a Montalvo,
Autoritats acade?miques,

Membres de la comunitat universita?ria, Amics i amigues,

Avui e?s un dia de joia a la nostra universitat perque? incorporem un nou doctor al nostre claustre de doctors. Poc abans de l’estiu vam llegir la tesi doctoral nu?mero mil, i aixo?, per a una universitat recent com la nos- tra, e?s un motiu d’orgull. Pero? la significacio? de l’acte d’avui, de la cerimo?nia d’avui, e?s especial. Avui s’incorpora al nostre claustre l’artista, pintor i escultor Miquel Barcelo?. I el primer que vull fer e?s agrair-li l’actitud generosa que, des que li ho vam proposar, ha mostrat amb la nostra universitat. Ell sap que la Universitat Pompeu Fabra des del principi va voler palesar el seu compromi?s amb la cultura, i sap be? que Antoni Ta?pies va estar-hi lligat i?ntimament als ori?- gens amb la Sala de Reflexio?. Barcelo? va ser tambe? l’autor del cartell d’inaugu- racio? del curs 1994-1995. Per aixo? ens coneix i ens ha seguit durant aquests anys.

No caure? en la temptacio? de tractar de glossar l’obra de Barcelo?, un dels artis- tes contemporanis me?s rellevants i originals, un geni contemporani. D’altres ho han fet millor que jo, com el professor Jose? Garci?a-Montalvo ho ha fet amb el seu brillant elogi per apropar-nos a l’artista.

Vull nome?s manifestar aquesta conclusio?, perque? crec que la contribucio? de Barcelo? a la cultura a trave?s de les seves obres arti?stiques e?s cabdal. La cultura e?s un continent molt ample, i a la universitat ho sabem molt be?. La teoria de la relativitat d’Einstein, el teorema d’incompletesa de Go?del o el d’impossibilitat d’Arrow, la doble he?lix de Watson i Crick o el desxiframent de la pedra Rosetta per Champolion so?n contribucions cabdals a la cultura contempora?nia que s’han fet gra?cies a la recerca, molt sovint als departaments universitaris. Aixo? e?s

el que fan els nostres bio?legs i metges amb la gene?tica i les malalties, els nostres acade?mics de cie?ncies socials i humanes amb la complexa trama de les societats habitades pels humans i els nostres tecno?legs tractant de crear instruments i objectes que ens facin la vida cada vegada millor. Com ho fan? Doncs ho fan usant el me?tode cienti?fic, que, dient-ho ara molt de pressa i d’acord amb Karl Popper, consisteix a formular conjectures com me?s agosarades millor i a gene- rar estrictes procediments per posar a prova, i refutar si cal, aquestes conjectu- res. Consisteix a crear teories que ens ajudin a comprendre el mo?n, a explicar els esdeveniments i a poder predir-los. Consisteix tambe? a generar narracions que ens permetin copsar les individualitats en allo? que tenen de particular.

Pero? el continent de la cultura te? altres regions. Cal que els humans tinguem conscie?ncia de la nostra fragilitat, de la fragilitat de l’experie?ncia humana. Pulvis eris et pulvis reverteris, ens deien, almenys quan jo era petit, el dimecres de cendra. I aixo? ens ho ha de recordar algu?. Aixo? ens ho recorden la literatura i l’art.

Deixeu-m’ho explicar amb alguns exemples de la literatura abans de tornar a Barcelo?. Des dels cla?ssics e?s la fragilitat el que ens fa infelic?os o ens do?na la joia. Quan E?dip es troba amb un fatxenda que li barra el pas i es barallen i el mata, no hauria fet res de tot aixo? si hague?s sabut, e?s clar, que es tractava del seu pare. I si, me?s de dos mil anys despre?s, la Maga de Rayuela hague?s pogut evi- tar la mort del seu bebe? Rocamadour, e?s segur que no hauria estat tan desgra- ciada. La trage?dia de So?focles i la novel·la de Corta?zar so?n sobre la fragilitat humana que duu dos dels seus protagonistes a la desgra?cia. De vegades, la vida permet intervenir i permet foragitar la desgra?cia. Un altre exemple literari: a La copa daurada de Henry James Maggie, la filla d’Adam pot conve?ncer ha?bilment el seu pare perque? torni cap als Estats Units des d’Anglaterra, i aixo? li permet ser felic? al preu d’ignorar que la seva dona actual havia estat amant del marit de la seva filla. Maggie procura la felicitat de tots una mica sacrificant la seva, de felicitat.

Be?, ja n’hi ha prou de literatura. A mi l’obra de Barcelo? em recorda la fragi- litat de l’experie?ncia humana. E?s igual si so?n els toma?quets i les figues, o les nenes desvalgudes de Mali, o un torero que nome?s e?s un punt al mig de l’ocre de la plac?a. O un gos perdut, o un elefant cap per avall. O els monstres marins de la capella de Sant Pere de la catedral de Palma, a Mallorca, o les estalactites de la Sala dels Drets Humans de Ginebra. Recordo com si fos ara aquesta impres- sio? en una exposicio? al Museu d’Art Contemporani de Barcelona a finals dels noranta, la mateixa de La solitude organisative dels CaixaFo?rum de Madrid i Barcelona. Visitar les exposicions i l’obra de Barcelo? sempre et corpre?n, sempre et sembla com viatjar en un lloc i un temps on voldries quedar-t’hi.

Almenys per aixo? ens calen els artistes. Per aixo? ens cal Barcelo?. La nostra cultura estaria coixa si no fo?ssim capac?os de comprendre la fragilitat de la tex-

tura de la qual estem fets. Quan hom veu com il·lustra Barcelo? La Divina Come?dia del Dant, s’adona de fins a quin punt la literatura i l’art, ambdo?s, so?n sobre la joia i sobre la culpa, sobre l’amor i sobre el dolor, sobre la por i sobre l’esperanc?a de les persones.

Una vegada Gabriel Ferrater, comentant alguns dels darrers poemes de Carles Riba i explicant com d’amargat estava els darrers anys de la seva vida, diu una cosa de la poesia que jo crec que li va com anell al dit a l’art de Miquel Barcelo?; diu que la poesia -jo hi afegeixo la pintura de Barcelo?- hi e?s per recordar-nos que som parents de les be?sties, que no podem oblidar ni ignorar aquest paren- tiu, encara que haguem produi?t la Divina Come?dia. I ho deia comentant uns ver- sos de Carles Riba, d’un poema del llibre Salvatge Cor, que tambe? es compadei- xen amb el nostre nou doctor i que diuen aixi?:

Per servir-se de l’a?nima, Que ha estat subtil el cos!

Qui e?s capac?, amb la seva obra, de recordar-nos aixo? mereix sens dubte aquest reconeixement que avui li fa la Universitat Pompeu Fabra.

Moltes gra?cies

Josep Joan Moreso

Rector

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!