17 de novembre de 2012
Sense categoria
0 comentaris

Crítica primera d”Els missatgers no arriben mai’

Tres actrius es preparen per representar tres personatges de tragèdia clàssica. Però no tres protagonistes, sinó tres personatges secundaris, testimonis directes dels esdeveniments, de vegades instruments voluntaris o involuntaris d’aquests esdeveniments, sempre víctimes d’un destí fatal que no estava escrit per a elles, però que les ha arrossegat com un vendaval

Valoració de Time Out:

Les secundàries de Biel Mesquida

La primera obra dramàtica de Biel Mesquida és d’una escriptura impecable, d’un lirisme net, ajustat a la sensibilitat contemporània. Tres dones de la tragèdia grega clàssica (Enona, dida de Fedra; Clitemnestra i Ismene, germana d’Antígona) usen el monòleg per retratar-se davant del públic. Rosa Novell aporta la seva experiència escènica per agombolar amb una dramatúrgia mesurada la qualitat de les paraules d’’Els missatgers no arriben mai’. Mínima intervenció: un pròleg que simula un primer assaig de l’espectacle que l’espectador està a punt de presenciar, i una coreografia ritual al voltant d’una olivera mediterrània per amarar-se de la majestat ferida de la reina, la culpabilitat supersticiosa de la dida i la invisibilitat còmoda i desitjada de la germana.

Tres moments per reafirmar-se en els elogis acumulats per Pepa López (Enona) i Rosa Novell (Clitemnestra), i confirmar que en Anna Ycobalzeta (Ismene) hi ha futur. Un cop repartides les felicitacions entre autor, directora i actrius no hi ha molt més a dir, excepte que entre literatura dramatitzada i teatre continua havent-hi grans diferències i Mesquida no arriba a travessar el pont. ‘Els missatgers no arriben mai’ és una proposta per gaudir-la com es fa amb una bona lectura o recital. Podria ser fins i tot una versió democràtica d’una d’aquestes vetllades culturals privades en què artistes, intel·lectuals i cultes protectors s’entretenien en còmplice cenacle en els seus elegants salons mentre cultivaven la seva enyorança per un passat clàssic.

Bellesa sense empremta indeleble que no enriqueix la imatge que podem tenir d’uns personatges que Mesquida presumptament rescata de l’ombra dels secundaris. Una categoria que podria correspondre’s amb els perfils d’Enona i Ismene, però que difícilment encaixa amb el de Clitemnestra (reina adúltera, rancorosa, assassina). Les tragèdies de Fedra i Antígona podrien existir sense la presència de la dida i la germana, però costa entendre el destí d’Electra sense la de la seva mare. Així ho van veure també Eugene O’Neill, i Richard Strauss i el seu llibretista Hugo von Hoffmansthal. Només s’entén la seva inclusió en aquest trio per una personal inclinació de l’autor. Podria haver recorregut a la personalitat conformista de Crisòtemis, la filla passiva de Clitemnestra, reticent a seguir la croada venjativa dels seus germans, per reforçar la coherència de la proposta. –Juan Carlos Olivares

Detalls de: Els missatgers no arriben mai

La Seca

Flassaders, 40
Barcelona (Born-Ribera)

Transport públic:

Arc de Triomf (L1)

Jaume I (L4)

Telèfon: 93 310 13 64

www.laseca.cat

    • Fins al 9 de desembre
  • De dc. a ds., 21 h. Dg., 19 h

    • Preu: 20 € (dimecres 12 €)

Direcció: Rosa Novell

Autor/s: Biel Mesquida

Repartiment: Pepa López, Rosa Novell, Anna Ycobalzeta

Idioma: Català

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!