Convocar el bandit
Sebastià Perelló
Suposaré que allò que cerques amb el que dius i escrius és causar una impressió, provocar un efecte. Que el seu sentit consisteix precisament en això: aquesta sensació que m’ha de produir. Que, per això mateix, puc arribar a sospitar que el significat del que anuncies divergeix del sentit literal que puc pressuposar des dels mots de la tribu. Tu véns de les cunetes xamàniques, tens la força ancestral dels primigenis. Però també fas la mitja dels descreguts, i rius burleta, t’ofereixes les meves reaccions com a espectacle. I cerques provocar-me, si t’he entès bé.
Però compareixen, dius, les cassandres de diversos pelatges que volen salvar la literatura i el pensament d’aquesta depreciació i instauren, dius, un espai de preservació protegit, amb l’intent de custodiar allò que vols arruïnar i, a més, volen domesticar-te. A tu, la veu dels estralls, i volen, dius, refer la línia roja com a santuari, lloc inviolable, i per tant normatiu. Els rosega, draconians, l’afany de delimitar l’espai de frontera —camins i passatges, declaren— i l’ànsia d’estrangeria que volen els exigents, els rigorosos. Una simple estratègia dels que s’han hagut d’acostumar a la inclemència. Tu no, tu m’has fet lloc, fins i tot podrem passar per víctimes propiciatòries, bocs emissaris del seu desig il·lustrat. I la nostra resistència es planteja a partir de l’ànsia del retorn a la ferum de la cosa nostra, de l’essència genuïna de la cultura que promou aquesta fascinació necròfila per l’atavisme més ancestral i primari. Som carn viva que raja. Però m’enlluerna —i disculpa’m la metàfora lumínica— aquesta teva manera d’obrar en les vísceres, aquesta vitalitat eficient i eficaç, aquest abrivament atlètic, aquest impuls i aquesta ferotgia. Tan rude i virulent, que pas d’un estat líquid al coàgul. I ja som freixura, sí, però així i tot, entranya que batega davant un ídol tranquil·litzador, tan admès, amatent i animós. I ja sent la sang encesa que bull i basta una pirueta i ja som el paroxisme que levita davant la paraula oracular dels titans formidables. Però en plena dissolució orgiàstica, exaltat per la follia mistèrica també som aquest desbordament, l’ebrietat sulfurosa, i m’empeny aquell impuls intempestiu de la Vida. I desfet, puc rebolcar-me en els sucs primordials de la immanència de la natura. I davant aquesta vida sentida, llavor primigènia, només puc bavar. I sentir el fuet de la teva lletra viscuda que em fustiga les vergonyes. I així sé comparèixer sense la capa llardosa, tan ornamental. I ja ho sé, com més s’enfilin no faran res més que rebotar-se des de la posició que acaba afavorint allò que volen desestimar.
Però no m’abandona la sensació d’un simulacre, ara t’ho he de dir. La proposta mateixa desfà la trama: allò que veig és un decorat abandonat i ja tot és qualsevol cosa i qualsevol lloc és part o banda. I en aquest desert real s’imposen els de sempre. I l’èxode s’entela d’imatgeria distòpica i tanmateix no camufla a bastament la idea d’una desfiguració sempre en clau reactiva. Entre Escil·la i Caribdis. Entre l’espasa i la paret. I veig que m’has volgut engrunar.Una mena de tradició i de senyals terminals que s’encaminen discordants contra els esculls de la polèmica? En gran destret. S’imposa fer la volta, l’astúcia, i fins i tot les males arts. Escapar per la tangent. Passar de llarg, eludir, fer-se esquiu. Una mena d’estètica repel·lent. Sempre refractari, adaptat a les maniobres esquives, fintes i capgirades. Però en els estrets, en aquesta cesura, en el passatge, on tot sembla passar just, i s’institueix com a metàfora de transport, de lloc de pas excitat que es conforma com a concentrat d’espai i circulació, sempre liminar, no s’acaben les possibilitats en haver de triar una riba o una altra, prendre per una via no vol dir decidir-se per una de les dues posicions extremes i mistificadores. Hi ha la possibilitat de decantar-se per una tercera riba, en una posició equidistant i aparentment passiva entre els dos pols. Quedar enmig, he sentit dir,és l’opció. Romandre enmig i no com en una posició intermèdia, ni tan sols en una posició exclusivament passiva. Ans al contrari. Perquè no fer res és sempre fer alguna cosa, aquí. És crear les condicions d’un lloc que rebutja definir-se una vegada per totes. Un lloc reservat per a la suspensió, que ni cerca esdevenir centre, ni perifèria amb aquella aura de rebel·lió d’arrels romàntiques. Ocupa un lloc on la inestabilitat és màxima, i no és exactament un espai localitzable, fixat, sinó mòbil, és un desplaçament, ara aquí, ara allà. Ara s’acosta, ara es fa lluny, que evita una banda i l’altra, esquiu i a la velocitat del corrent que passa. Just aquí, lluny. A l’altra punta, és a dir, a dues passes. I que t’encalcin. Habitant dels ampits i amb la mobilitat que permet el roaming. Aquesta manera de rondar, de rondinar, de defugir la confrontació que sembla que ens condemna o a l’assumpció de la imatge enquistada de sagraris que s’ha d’esventrar o a la seva rèplica, com si no fos possible desmarcar-se d’aquesta polaritat. Així, completament desarmat, davant la crida espontània dels… I no comparèixer al radar. La conjura, la confabulació que fa i desfà més vida precària. I no a recer, sinó al ras: on figurar com a incongruència, des del desavantatge, des de la nosa. Aquí. Davant l’escull. Fer-se escoli. Si per ventura és cert que la realitat és allò que es refusa a desaparèixer quan un ja no hi creu (Philip K. Dick), bona part de les nostres descreences, dels nostres dubtes només produeixen una mena d’excoriació a l’apilotament de realitat i desig que ens constitueix. Quan creus tocar de peus a terra allò que no desapareix t’ha de servir de decorat per representar un emblema de la veritat al·lucinada. I ja ets aquest embalum desmotllat de fugues. Tu que rebentes en filaments d’acer dolç, aquest trefilatge que t’estira cap al perfil espoliat. I tu només veus punts que s’escapen.
Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!