11 de març de 2011
Sense categoria
1 comentari

llegir vora la xemeneia

LLEGESC
VORA LA FOGANYA. I pas un guster de veure com els troncs es converteixen en
flamarades i encalenteixen tot l’aire de la sala, mentre defora plou una aigua
dolça que deixa les fulles dels pebreboners, dels garballons, dels dragos i
dels geranis d’una col·lecció de verds refulgents. Per afegitó he posat al
lector de compactes una sonata per a piano de mestre Schubert interpretada per
Victor Rosenbaum i la lletra s’amara d’aquesta música tan lligada al meu estat
d’ànim. I per afegitó m’arriba el perfum suau d’unes fresèlies que hi ha dins
un gerro de vidre amb dibuixos decó damunt la taula. I així he llegit i llegit
tot un conjunt de llibres dels quals et faré cinc cèntims, hipòcrita Lector, mon semblable, mon frère!

(Estimat Ramon Barnils)

Pierre
Michon en va seduir a les totes amb aquelles Vides minúscules que va ser el llibre amb el qual va ser conegut el
1984 (si algú no l’ha llegit el pot cercar enfollidament perquè és un vertader
clàssic contemporani). Demostrava que era un mestre del llenguatge i que mentre
ens contava biografies que semblaven sense importància ens arrossegava dins els
replecs dels llenguatges més seductors. Ara, en una magnífica traducció de
David Ilig apareix Els onze (Club
Editor). El tema és suggestiu. Al pintor François-Élie Corentin li encarreguen
un quadre on apareguin els onze membres del consell “del Terror”, el comitè de
Salut Pública de la Revolució Francesa:
Billaud, Carnot, els dos Prieur, Couthon, Robespierre,
Collot, Barère, Lindet, Saint-Just i Saint-André. No creguis que hi trobaràs
una pintura històrica, sinó tota una altra cosa que llisca amb la bellesa d’uns
llenguatges michonians —la tria dels mots, el mecanisme de les frases, la
música que desprenen, etc.— i et fa entendre temes tan diversos com la
significació d’una obra d’aquest tipus, la història entesa com a terror, les
relacions entre la imatge i la política, la necessitat de l’art, el
qüestionament dels mètodes de recerca històrica, les il·lusions que el segle
XVIII posa en el coneixement científic, etc., i tot un conjunt de detalls
menuts i petitons que amb un llenguatge molt treballat converteixen la lectura
en una delícia.

Claudio
Magris, aquest escriptor triesti nat el 1939, em va entusiasmar amb la seva
primera obra que vaig conèixer: El danubi
(Butxaca, 1984) en una excel·lent traducció d’Anna Cassassas. El llibre era un
viatge pel Danubi des del seu naixament fins al Mar Negre i tota la història i
la literatura centreeuropea es trobaven condensades en unes planes d’una
textura enlluernadora. Ara acab de llegir Alfabets,
Assaigs de literatura
(Edicions de 1984) que recull les seves
col·laboracions al Corriere della Sera. M’agrada perquè no hi ha una
divisió ordenada de temes i autors. Magris amb aquesta ploma en què conjuga
l’erudició del savi i la frescor del lector torna a fer-nos viatjar a través
dels autors que formen part de la seva vida. Borges, Canetti, Balzac, Ibsen,
Joyce, Flaubert, Dickens, dostoievski, Goethe, Kafka, Rilke, Hegel, Conrand,
Baudelaire, Svevo, Musil són alguns dels noms que formen aquest mosaic en què
Magris ens exposa des del valor del treball literari de cadascun d’ells com el
gust que li han produït al seu paladar exigent. La forma d’articles breus fa
que aquest llibre es pugui llegir amb lentitud i profunditat i en totes
direccions. I després es rellegeixi de bell nou per assaborir-ne la densitat,
l’erudició i la gràcia de l’escriptura magriana.

  1. Vibram Five Fingers shoes take a novel approach to footwear. They are like gloves for your feet, allowing freedom of movement for your toes and more flexibility over all. The thin soles protect your feet from rocks and bumps, but allow you to feel the terrain.
    Vibram Five Fingers outlet shoes have branched out to things such as rock climbing, cliff jumping, water sports, running, of course, on almost any terrain, weightlifting, plyometrics (jump training), and ninjaness!!!http://www.likefives.com

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!