CERDANYA-CAPCIR-ARIEJA PER CARRETERES D’ALÇADA (II) 22.08.2009

Havent fet un bon sopar a Puigcerdà, amb el cotxe en dirigírem fins a Tarascon: poble gran en el camí de la Pica d’Estats per França. Hi cerquem un lloc tranquil per aparcar i dormir. Ens acomodem dins el gran llit al cotxe i fins l’endemà a les set. Quan sortim a fora, ja veiem giro de mercat. Som al costat del mercat setmanal. Esmorzem, emplenem els bidons d’aigua i iniciem la segona jornada. Ens l’hem programada més tranquil·la.

Anem xino-xano cap a Vicdessos des d’on començarem l’escalada al Coll de l’Hers. Com al Pailheres, les primeres rampes ens donen el deú-vos-guard. Potser encara més mantingudes. Ens creuem amb una cursa a peu de muntanya. Em volíen fer aturar a mitja rampa perquè passessin els corredors i corredores. Com si no tingués prou feina, jo.
El primer parell de quilòmetres són força costeruts. Es fan feixucs. Després la carretera s’amoroseix. És agradable perquè circula entre fagedes que li donen frescor. Les bordes que ens anem trobant a banda i banda ens fan companyia. Humanitzen la contrada. En un revolt ens trobem un salt d’aigua on aprofitem per fer parada i ens hi refresquem.
A partir d’aquí fem una tirada fins dalt. El paisatge es comença a obrir i apareixen els prats. També els turistes que han deixat els cotxes en els darrers revolts abans del coll. Arribem al coll sense complicacions. Som a 1517 m. Des de Vicdessos hem recorregut 11,5 km. amb un desnivell mitjà d’un 7% i pendents màxims del 10,9%. Hi ha força vehicles. Ens fem fer un parell de fotos i anem avall. Baixem entre vaques fins al punt on es llencen amb parapent. En mirem algunes maniobres d’enlairada i continuem fins el LLac de Lers. Fa bon dia i hi ha turistes pescant al llac. Reprenem la marxa en direcció a Massat passant per Le Port, deixant per una altra ocasió el Port d’Agnes. En aquest poblet, Le Port,  estan de festa major i ens aturem a fer-hi una ullada. La gent va vestida amb els draps típics i hi ha alguns artesans ensenyant l’ofici.
A Massat dinem en un petit bar-pizzeria on ens atenen amablement. La fem petar amb la mestressa. En aquest país, les coses tampoc van bé. Amb un xic de mandra, pugem a les bicis i anem de cara al darrer bastió: el Coll de Port. Ens esperen dotze quilòmetres i un desnivell de 620 m. La pendent mitjana és del 5,15% amb un màxim del 8%.
De seguida agafem el ritme i es pot anar per feina.  Anem trobant moltes bordes i construccions arran de carretera. Al coll, com a tots, de turistes no en manquen. Quatre fotos i avall. Tot baixant, hem de fer cua darrere els cotxes però quan arribem al pla, se’ns presenta una rampeta traïdora que ens fa saltar espurnes. En un tres-i-no-res som a Tarascon.
Aquest ha estat un tomb de cicloturisme. Sense presses, amb calma, anar fent.

Fins ben aviat,
Joan Lladó

Desnivell + acum.: 1770 m.