La senyalització dels trens que passen per Plaça Catalunya funcionarà
bé, hauré de fer d’informadora ocasional o hauré de veure com la gent
s’equivoca de tren o el perd? Si tinc una urgència i se m’acut anar al
lavabo de Plaça Catalunya, podré resistir la pudor i la brutícia? Si em
passa a l’estació de Sants, els lavabos seran oberts o, com sempre, els
estaran netejant? Podré aguantar la calor, la falta d’aire i les
aglomeracions a les estacions? El proper estiu també hauré de dur un
jersei per evitar costipar-me amb l’aire condicionat?
Són les aventures de cada dia d’agafar el tren amb Rodalia de Renfe.
Malgrat tot, som tossuts, continuem agafant el tren perquè creiem en el
transport públic i el que significa de respecte al medi ambient, perquè
en entrar en tren a Barcelona cada matí som testimonis de les cues de
cotxes parats als accessos per carretera a la ciutat, perquè ens agrada
observar el paisatge o aprofitar per llegir, perquè n’hi ha que no
tenim cotxe, o senzillament perquè és més fàcil, ràpid i còmode accedir
al centre de la ciutat en tren.
La gent que viatgem en tren sóm una gran família, s’hi han fet moltes
colles. I ho hem d’agrair a la Renfe. L’eslògan de la companyia hauria
de ser: ‘Renfe fomenta les relacions socials’. Perquè és així, és
veritat. Quanta gent no hem conegut quan ens hem quedat penjats en una
estació, hem patit els retards, la desinformació i les molèsties… I
ens hem fet amics, ens hem solidaritzat i hem purgat les nostres penes
com a dagnificats del servei explicant-nos-les. Fins i tot hem acabat
rient i fent-ne broma.
És molt avorrit anar en tren quan tot funciona bé! No tinc possibilitat
de conèixer la persona que tinc al costat o al davant, de compartir-hi
experiències, d’indignar-me en grup perquè no sé a quina hora arribaré
a casa després d’una llarga jornada de treball! Quan tot va bé, ningú
es diu res, podem estar parlant pel telèfon mòbil amb algú que és a
desenes de quilòmetres i no dir ni ‘bon dia’ ni ‘hola’ a la persona que
tenim a menys d’un pam.
Malgrat tot, com deia l’antic eslògan publicitari de la Renfe, vull millorar el meu tren, el meu tren de vida.
Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!
Sarah J. Espinoza
does proactive work