Què és l’Aixurà?

Pròxim Orient Golf Pèrsic islam musulmans Alcorà Iran Ashura Aixura xiïtes

N’hem sentit a parlar moltes vegades a causa dels atacs que Al-Qaida perpetra contra la comunitat xiïta cada any per aquestes dates. Tot i això, aquesta important commemoració islàmica segueix sent força desconeguda a Occident. Per això dedicarem unes línies a respondre la pregunta: què és l’Aixurà?

L’Aixurà és commemorada pels musulmans sunnites i pels xiïtes, tot i que per causes i amb intensitat del tot dispars. Els sunnites avui fan un dejuni per a recordar el dejuni que Moisés va fer en el seu moment per a agrair a Déu l’alliberament del poble d’Israel, que havia estat sotmès al faraó d’Egipte.

Pel que fa als xiïtes, l’Aixurà és la data més assenyalada del calendari. Commemora el dia 10 del mes islàmic de Muhàrram el martiri de l’Imam Hussein l’any 680 a Karbala a mans dels seus rivals omeies, amb els que es disputava la legitimitat del govern al món islàmic. Aquell fet va impossibilitar la marxa enrere en el procés de divisió entre xiisme i sunnisme iniciat per Ali, pare de Hussein, i els omeies.

Pròxim Orient Golf Pèrsic islam musulmans Alcorà Iran Ashura Aixura xiïtes

El pas pel mar Roig. Èxode 14:21-23 “Moisès va estendre la mà cap al mar, i el Senyor, amb un vent fortíssim de llevant que durà tota la nit, va fer retirar el mar i el deixà eixut. Les aigües es van partir, i els israelites van passar a peu eixut pel mig del mar, mentre les aigües els feien de muralla a dreta i a esquerra. Els egipcis els van perseguir i van penetrar darrere d’ells al mig del mar, amb tots els cavalls del faraó, els seus carros i els seus guerrers”.

Els xiïtes reviuen el martiri de Hussein, que era nét de Mahoma, vestint-se de negre en senyal de dol i participant en processons en què els més devots es colpegen el pit durant hores, es fustiguen l’esquena amb cadenes o es piquen el cap amb espases fins a sagnar per emular el patiment del tercer Imam del xiisme (els dos primers Imams havien estat el seu pare Ali i el seu germà Hassan). Durant tota la jornada les mesquites són plenes de fidels que ploren desconsoladament mentre escolten pels altaveus del temple o per boca de narradors la trista història de la mort i decapitació de Hussein. (paràgraf extret del llibre Per entendre l’Iraq. Ed. La Campana).

La disputa pel control polític i religiós del món islàmic que va portar a la batalla de Karbala es pot resumir de la manera següent: el bloc que amb el pas del temps va donar origen al sunnisme considerava que el califa podia ser qualsevol membre de la tribu de Mahoma escollit per consens. No és cap casualitat que els defensors d’aquest punt de vista són els omeies, que no tenien vincles de sang directes amb el profeta. Mentre que el grup que va crear les bases del xiisme estava format pels seguidors d’Ali, que creien que el cap de la comunitat –o Imam– havia de ser un descendent directe de Mahoma. Ali era cosí germà i gendre de Mahoma.

Els partidaris d’Ali formaven el que es coneixia com xia Ali –xia vol dir partit, facció o seguidors– i amb el pas del temps van començar a ser coneguts simplement com a xia o xiïtes. Actualment, els musulmans xiïtes són majoria a Iran, Azerbaidjan i Bahrain. Són el principal grup religiós a l’Iraq i el Líban i n’hi ha un percentatge prou important al Pakistan, Índia, Iemen, Aràbia Saudita, Kuwait, Síria i Turquia.

Pròxim Orient Golf Pèrsic islam musulmans Alcorà Iran Ashura Aixura xiïtes

La crisi per la successió es resolgué quan Muàwiya, cosí del califa Othman i un capitost que havia creat a Damasc un centre de poder independent de la Meca, derrotà militarment els partidaris d’Ali i el 660 traslladà la capital a Damasc, que des d’aquell moment i fins el 750 va ser el cor de l’imperi Omeia. Muàwiya havia furtat el poder a la família de Mahoma, però va ser incapaç d’imposar la seva autoritat sobre tot el territori del jove imperi.

No va ser fins després de la seva mort, el 680, que el seu fill Yàzid va poder esclafar els darrers focus importants de resistència dels haiximites (familiars de Mahoma) infligint una severa derrota a les forces comandades per Hussein, el dia 10 de Muhàrram en la batalla de Karbalà, Aquell dia al sud de l’Iraq el tercer Imam del xiisme va ser decapitat i es va forjar la llegenda de l’Imam màrtir.

Voleu rebre al vostre mail els articles d’Interpretant el món àrab i l’islam?

Introduïu el vostre correu electrònic en la pàgina de subscripció.

Un temps abans de la derrota final, Ali havia cedit a les pressions dels omeies i va claudicar en favor de Muàwiya. Poc després, el seu primogènit Hassan, en línia amb la política dels darrers anys del seu pare, va signar un nou pacte amb els omeies a través del qual renunciava al poder i es retirava de la vida pública. Per tot això, els xiïtes no reten la mateixa devoció a l’Imam Hassan que al seu germà petit Hussein, més rebel, que va resistir fins el final i que es va negar a abandonar la lluita davant les tropes i el poder omeia. Per això Hussein és el protagonista del fet més important en la història del xiisme.

Per rememorar aquella trista derrota que definitivament va barrar el pas dels haiximites al poder, els xiïtes es vesteixen durant 40 dies de negre en senyal de dol. Les primeres jornades coincideixen amb l’inici del mes islàmic de Muhàrram i estan dedicades a les processons, que culminen el dia 10 en l’Aixurà.

És essencial que coneguem aquests fets, l’origen i el sentit de l’Aixurà per poder entendre l’islam i molts dels conflictes actuals, ja que la successió de Mahoma i les lluites primeres pel poder i el lideratge religiós de la comunitat són molt més importants en l’imaginari islàmic i més transcendents, històricament i políticament, del que ens puguem imaginar. La prova d’això la tenim en el fet que, malgrat els segles transcorreguts, les ferides segueixen ben obertes i, avui en dia, aquells esdeveniments encara són capaços d’encendre els ànims i desfermar les controvèrsies i els debats més apassionats i violents entre els seguidors de les dues principals branques de l’islam.

Pel que fa a l’Aixurà al nostre país, la comunitat xiïta del Pakistan i l’Ajuntament de Barcelona organitzen cada any a Ciutat Vella un acte de record -recordeu que és una celebració d’un dol i que, per tant, no és una festa-.

Per il·lustrar què representa i què significa pels xiïtes d’avui el martiri de Hussein, us proposo que veieu aquest vídeo que parla de l’Aixurà al Pakistan. Un dels personatges que hi apareix exposa en molt poques paraules el sentiment de tristesa, però alhora rebel·lia, que envaeix aquests dies el món xiïta.

http://www.youtube.com/watch?v=xShAKmMSqWU?rel=0

D’altra banda, una de les imatges més característiques de l’Aixurà és la riuada de peregrins que arriben de tot el Pròxim Orient a la ciutat iraquiana de Karbalà per visitar el santuari de l’Imam Hussein. El següent vídeo mostra imatges força espectaculars de la gentada que s’hi aplega. La banda sonora és un càntic dedicat a Hussein.

http://www.youtube.com/watch?v=Ft22x20wNEw?rel=0

Autor: Jordi Llaonart (font: http://blocs.mesvilaweb.cat/arabislam) _______________________________________________________________ Articles relacionats:

Els motius i la història recent del radicalisme islamista al Pakistan Bahrain, l’última batalla pel control del golf Pèrsic
Síria: conflicte polític o de religions? Síria, l’estreta relació entre religió i política


  1. Felicitats pel blog! Molt interessant! Un dubte tinc: en l’Islam podem parlar també de teologia i de dubtes teològics?

    Endavant! 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Aquesta entrada s'ha publicat dins de arabislam, Islam | s'ha etiquetat en , , per arabislam | Deixa un comentari. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent