Per camins i carreteres

bloc d' Antoni Rigol Ginebreda

2 de febrer de 2008
2 comentaris

Jaume I, 800 anys

En homenatge al Rei Jaume I el dia que fa 800 any que va néixer, seguint la recomanació d’en Vicent. A continuació, elegit a l’atzar, el capítol 244 del Llibre dels fets, primer en el Català antic de l’original, i després la traducció lliure que hi he fet. Aquesta traducció, pot ser que no sigui gaire bona, ja que no soc entès en això, però he fet el que he pogut perquè s’entengui. A l’esquerra, el Penó de la conquesta de València.

244. E quant nos hoim aço que els nos dixeren plach nos molt, e atorgam ho, car diu •I• exemple antich: qui no da ço que dol, no pren ço que uol. Ab tant pregam los quens desfen dia quan aquesta cosa porien complirr. E dixeren que parlarien ab lurs amichs priuadament primer, e endreçarien lo feit en tal manera que dins •VII• dies els nos farien saber lo dia en lo qual nos uinguessem. E sobre aço nos nos partim dels, e denant lo castel Dalmenara a uista daquels qui hauien parlat ab nos qui eren en la colla, prenem vna grua aixi con nos uoliem ques preses, alta e ben presa: e nos fom dels primers acorredors que hanc hi foren, e no lexam occir la grua, ans la tolguem als falcons, e faem los paxer en galina, e enuiam la grua tota uiua a aquels •II• ab qui nos hauiem parlat nostre pleyt: e enuiam los dir que per estrena Dalmenara menjassen la grua, e que nos lals enuiauem tota uiua perço quan sabiem lur custuma que no la uolien morta. E els hagren ne gran alegria, e dixeren a nostre missatge a la oreyla: Digats al Rey que haia bon cor, que ço que desija Dalmenara ueura en breu. E nos fom molt pagats de ço quens enuiaren a dir, e tornam nosen la nuyt al Pug.

244. I quan vàrem sentir això, que a nosaltres ens va alegrar molt, i ho vàrem acceptar, com diu un exemple antic: qui no dona el que li dol, no pren allò que vol. Amb tant afany esperàrem el dia que aquesta cosa podien complir. I digueren que parlarien amb els amics pausadament primer, i duríem a terme el fet en tal manera que dins set dies, els ens farien saber el dia, en que vindríem. I sobre això no nos en desdiem, d’anar al castell d’Almenara, i així ho veieren aquells que havien parlat amb nosaltres. Qui érem en la colla, prenem una grua, així com volaven aquestes preses, alta i ben grossa: I ens vam llençar a caçar-la, i no la deixarem fugir, abans que la prenguin els falcons, i haver de portar una gallina. I donàrem la grua viva a aquells dos amb qui hauríem parlat del nostre pla: i enviem-los a dir, que en honor d’Almenara mengessin la grua, i que els l’enviaríem viva, perquè nosaltres sabíem la seva costum, que no la volien morta. I la reberen amb gran alegria, i ens digueren el missatge a la orella: Digues-l’hi al Rei que te bon cor, que això que desitja d’Almenara veurà en breu. I ens sentirem ben pagats d’això que ens enviaren a dir, i ens en tornàrem a passar la nit al Puig.


  1. Fora símbols nacionals genocides

    JAUME I ASSASSÍ

    Resulta sorprenent el respecte i
    consens que desperten certs símbols nacionals al País Valencià. Això,
    malgrat les divisions i odis que hi han al voltant de les qüestions
    nacionals, polítiques i lingüístiques. Tant se val… catalanistes o
    blavers, peperos o sociates, espanyolistes o
    independentistes, nacionalistes o regionalistes… Tots s’identifiquen
    amb certs símbols nacionals i patriòtics.

    Aquest article vol trencar aquest
    estrany consens… De segur que hi haurà a qui li semble una provocació
    i un sacrilegi el que anem a dir, però des d’ací ens sembla que ben
    mirat la provocació està en celebrar el 9 d’Octubre, utilitzar la
    figura de Jaume I o passejar senyeres (de tot tipus: quatribarrades,
    blaveres, estelades…).

    Arriba el 9 d’Octubre, de sobte ens
    adonem que l’estrany consens funciona. Institucions com la Generalitat
    i l’ajuntament de València fan els seu actes
    commemoratius. La TV i la ràdio fan alguna cosa per a recordar el dia
    dels
    valencians. Als col•legis es fa festa i els dies previs s’ha fet alguna
    activitat, fins i tot s’arriba a pintar murals amb el “Penó de la
    conquesta”
    o es disfressa de Jaumets I als xiquets. Els sindicats i els polítics
    fan
    discursos sobre la democràcia i l’Estat autonòmic. Els “blavers” ixen
    al
    carrer a reivindicar bestieses. I els “catalanistes” tant nacionalistes
    “moderats” com independentistes fan les seues manifestacions-processons
    que
    acaben baix l’estàtua de Jaume I. Misteriosament tots semblen molt
    contents
    i respectuosos amb aquesta data i l’heroi Jaume I.

    Però, què s’està celebrant exactament el 9 d’Octubre? El 9 d’Octubre de
    1238 les tropes del rei Jaume I entraven a la ciutat de València. Aquesta
    ocupació es produïa després de 5 mesos de setge. La València a la que va
    entrar Jaume I estava quasi buida, 30.000 del seus habitants foren obligats
    a abandonar-la els dies d’abans. Les dures condicions de la rendició de la
    ciutat imposaven que totes les cases foren repartides entre els cristians. A
    més, s’afirmava que aquells musulmans que es quedaren a València es
    convertirien en esclaus del cristià a qui el rei havia donat o repartit la
    seua antiga casa. Així doncs el 9 d’Octubre s’està celebrant una neteja
    ètnica.

    Encara hi ha més, la guerra de conquesta del País Valencià era considerada
    guerra Santa als infidels i el Papa l’havia declarat croada. Jaume I era
    doncs un rei croat, ambiciós i cruel. Deu anys abans havia conquerit
    Mallorca, els historiadors estan d’acord en assenyalar que la població
    autòctona de l’illa fou exterminada i els supervivents venuts com a esclaus
    i traslladats com a mercaderia a altres llocs d’Europa. Llavors es tracta
    d’un rei genocida.

    L’escut de la Generalitat valenciana és la figura d’aquest rei. Jaume I és
    reivindicat fins i tot pels sectors més ultres dels blavers. A la vegada,
    posa nom als casals d’Acció Cultural del País Valencià. La Universitat de
    Castelló és diu Jaume I…Estem a l’any del 800 aniversari d’aquest monarca
    i estem veient que des de distints sectors s’està exaltant i rendint culte a
    aquest sinistre personatge.

    Tornem a la conquesta de València. Les tropes cristianes abans d’aconseguir
    la victòria havien estat fent durant anys atacs i guerra practicant dures
    tècniques militars com l’incendi dels camps, el saqueig de les hortes,
    tallar els arbres, segrestar gent i vendre’ls com a esclaus. La població
    estava aterrida. Abans d’entrar a València les tropes cristianes ja havien
    passat per Borriana d’on també havien expulsat a tota la població.

    Hi ha un mite que parla de Jaume I com un rei tolerant que va crear un regne
    on convivien cristians i musulmans. Però la realitat històrica és ben
    distinta. S’oblida la neteja ètnica de Mallorca i la neteja ètnica de la
    ciutat de València. A més, hi han documentades gran matances com la de Biar.
    El mite de la tolerància de Jaume té com a origen el fet que una de les
    tècniques de conquesta era la de permetre capitular als pobles o aljames i
    fer serfs als seus habitants, que continuaven vivint a canvi de pagar
    nombrosos tributs i perdre les millors cases. Aquesta pràctica era des d’un
    punt de vista militar necessària, perquè feia que la resistència no fora a
    mort. A més, era molt rentable econòmicament, ja que la població morisca es
    convertí en serfs d’una classe feudal poderosa i abusadora.

    A més, expulsar als moriscs no era empresa fàcil. El fanatisme i les
    ambicions dels cristians van fer que el 1248 es decretara l’expulsió total
    dels moriscs valencians. Aquest decret ocasionà la rebel•lió generalitzada
    dels moriscs i l’expulsió total no pogué ser efectiva, pel que l’edicte
    quedà en paper mullat. El que sí que s’aplicà fou una política de
    desallotjaments i ocupació de les terres fèrtils. Els moriscs eren expulsats
    de les zones costeres, de les planures fluvials, de les millors terres… i
    foren deportats a zones muntanyoses que feien un paper paregut a les famoses
    “reserves índies”. Una situació així ocasionava nombroses revoltes. Quan
    Jaume I morí el seu fill, Pere el Gran, hagué de conquerir de nou gran part
    del regne ja que els moriscs estaven en constants rebel•lions. Aquesta
    política de “reserves índies” fou aplicada per segles, fins que el 1609,
    Felip III de Castella i II de València, conegut amb el malnom de Felip “el
    Pietós”, decretà l’expulsió definitiva.

    La bandera que onejava a València, el 9 d’Octubre del 1238, el penó de la
    conquesta, que significà la deportació i l’esclavitud dels antics habitants
    de València, era la quatribarrada que era una de les banderes reials. La
    bandera d’un rei feudal que governava tant a Aragó com a Catalunya. Aquesta
    era la bandera de la guerra i del Poder en unes societats medievals plenes
    d’injustícies socials, privilegis, abusos, humiliacions, fanatismes i
    intoleràncies. D’aquesta bandera directament deriven les altres senyeres
    utilitzades avui en dia amb els seus afegits (franges blaves, estels…).
    Que una bandera com aquesta vulga representar la llibertat i la igualtat o
    ser una alternativa a la realitat existent es una paradoxa i una impostura.

    Resulta curiós que Jaume I utilitzara distintes banderes, encara que totes
    foren de barres roges i grogues. A la conquesta de Mallorca la bandera
    utilitzada no tenia quatre barres roges, sinó dos. La mateixa bandera de les
    dues barres roges i les tres grogues fou la utilitzada per la Marina de la
    corona d’Aragó durant segles i segles. Així en nombroses pintures i mapes
    trobem vaixells amb aquesta bandera. Aquesta bandera està dibuixada en la
    pintura que representa la darrera expulsió dels moriscs pel port de Dénia al
    1609. Aquesta bandera fou freqüentment utilitzada pels vaixells que
    navegaven pel mediterrani. A l’any 1785 Carles III decreta una llei per la
    qual regulava l’ús de les banderes als vaixells dels seus regnes. Per a
    l’Armada decretà com a obligatòria l’actual bandera espanyola, de fet aquest
    es l’origen de la bandera de l’Estat espanyol. Per a la Marina Mercant
    s’imposa com a obligatòria, fins 1927, una bandera de dos barres roges i
    tres grogues.

    Resulta sorprenent que en certs ambients que van d’alternatius la bandera
    espanyola siga menyspreada, al mateix temps que la quatribarrada és
    idolatrada. Potser que en el fondo la primera tinga com origen la segona…
    De totes maneres, les dues són grogues i roges i ambdues tenen darrere una
    història de genocidi que no els agrada recordar. Les dues representen el
    Poder, l’Autoritat i el patriotisme valors que des d’ací volem rebutjar,
    ambdues banderes mereixen ser menyspreades. La llibertat no té bandera i si
    la té és negra de dol.

    No volem banderes que representen Estats, Pàtries (patriarcats) i formes
    d’organitzar-se centralistes. No volem un govern, ni a Madrid, ni a
    Barcelona, ni a València, perquè no volem cap capital, ni govern.
    No volem reivindicar ni a Jaume I, ni a l’últim rei moro Zayyan. Posats a
    fer homenatges a figures històriques triem als anònims llauradors
    autosuficients que al llarg de la història han odiat els impostos i les
    jerarquies, gents humils que somiaren amb gaudir fraternalment de la terra.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!