Antoni Escudero i Martínez

La sort se la busca un mateix

20 de novembre de 2015
0 comentaris

Discurs de la Nit del Turisme Empordanès – 19/11/2015

Bona nit a tothom,

Saludo al president de l’Associació d’Hostaleria de l’Alt Empordà, Lluís Fernández i a tota la seva junta directiva, president de la Diputació de Girona i del Patronat de Turisme, Pere Vila, president del Consell Comarcal de l’Alt Empordà i director dels serveis territorials d’Empresa i Ocupació, Ferran Roquer, president de la FOEG, Ernest Plana, alcaldes i regidors dels municipis de l’Alt Empordà, companys i companyes del sector.

Agraeixo al president, als membres de tota la junta directiva i a l’equip tècnic de l’associació, que un any més m’hagueu convidat en aquesta trobada anual dels sectors de l’hostaleria i el turisme empordanesos.

Com cada any, és dia de fer balanç i aprofitant que s’acosten les dates nadalenques: de fer la carta als reis.

El sector com tots sabeu des de fa tres anys tenim l’impost turístic, que essent solidaris amb l’administració i les arques econòmiques d’aquell moment vam acceptar aplicar-lo amb la condició de ser revisat passat un any de vigència.

Això no s’ha fet, ho hem dit moltes vegades, i tot apunta que l’impost turístic quedarà vigent durant molts anys i s’anirà aplicant a altres comunitats autònomes. És un impost que sembla ser que a la resta de l’estat espanyol està agafant embranzida. Es comencen a fer propostes de com ha de ser aquesta taxa però de moment no hi ha res clar i els polítics no s’acaben de definir.

El sector gironí no n’hem estat mai d’acord. Pels empresaris ens ha representat un cost afegit en la nostra compte d’explotació ja que per no tenir problemes amb els nostres clients, alguns hem hagut d’assumir una part de l’impost. Tot i així, la realitat és que l’hem d’acceptar perquè l’administració ens diu que representa un ingrés per tal de poder fer actuacions de promoció del nostre territori.

Actualment, el com es destinen els diners recaptats en actuacions de promoció, no funciona correctament. El sector privat no hi participem, quant som els agents que recaptem l’impost. És una total incongruència.

Demanem que, ja que hem d’aplicar-lo, el sector privat en volem ser part i participar-hi activament. Ser gestors d’aquesta taxa. Som grans coneixedors del turisme d’aquest país, perquè diàriament treballem per aquest sector. Hem de poder decidir sobre les polítiques turístiques.

L’administració catalana ens ha de tenir en compte, escoltar-nos i anar tots a una. El sector privat ha de tenir més pes en la decisió de les polítiques turístiques del nostre territori. El sector públic ha d’executar i el sector privat assessorar i acompanyar, perquè som els professionals que trepitgem el terreny cada dia i el coneixem.

Tenim una eina de promoció molt vàlida, que està fent una molt bona tasca a nivell de promoció de les comarques gironines, el Patronat de Turisme Costa Brava Pirineu de Girona. Però el Patronat econòmicament com és lògic no pot arribar a tot. La petició de voler gestionar una part de l’impost turístic seria una forma de col·laborar més estretament amb el Patronat i amb altres ens públics per arribar a on ells no poden.

Les polítiques conjuntes entre sectors privat i públic per fer promoció de Girona, són bàsiques pel bon funcionament d’un territori, així com la solució a temes estancats, com per exemple Ryanair. Amb els diners recaptats de la taxa turística podríem salvar l’aeroport de Girona.

El sector de la restauració tenim un problema que ja vam tractar en el Dia Mundial del Turisme. L’intrusisme. Qualsevol bar, restaurant, fleca, cafeteria, guingueta, pot elaborar i servir menjars sense haver de complir els mateixos requisits i normatives. Alguns treballen en instal·lacions que tenen moltes mancances de salubritat.

I aquests establiments no són controlats i no reben les inspeccions que periòdicament els que compleixen la llei reben. És una injustícia i un greuge comparatiu entre els diferents tipus de negocis. Tot professional té dret a tenir el seu negoci, però tots som iguals i l’administració ha de vetllar perquè així sigui.

I no només per això, sinó perquè l’activitat de restauració no es desmereixi i perdi la professionalitat que ha de tenir.

Han passat dos mesos des de la celebració del Dia Mundial del Turisme, on vam tractar aquest tema en profunditat. De moment no hem vist actuacions per millorar aquesta situació. Volem una solució a aquest problema i a professionalitzar el sector perquè els professionals que hi ha darrere s’ho mereixen.

Vull fer una mostra de solidaritat al nostre país veí, França. Són uns dies durs i de patiment per la societat francesa, que representa el 50% dels turistes estrangers que ens arriben a la nostra província.

El francès és un client a qui els empresaris d’hostaleria de Girona li hem d’estar agraït, perquè són fidels al nostre territori i sobretot a l’Alt Empordà. El món empresarial gironí estem consternats pels fets ocorreguts. Els ciutadans d’un país no es mereixen patir d’aquesta manera. Aquesta situació d’alerta i de viure en temor constantment per part dels francesos, ens està perjudicant a tots. Que França vagi bé, representa que nosaltres també. Atacs com aquests tenen conseqüències per tothom!.

Felicito als guardonats del Premis Tramuntana que tot seguit coneixerem i us desitjo que acabeu de passar una bona vetllada.

Bona nit!


Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.