Secundària Memòria

(Efectes restringits: bloc de l'Antoni Casals i Pascual) antonicasals@mesvilaweb.cat

I després del 13-D, a tornar a fer el ridícul!

Anem a pams: jo no he tingut l’opció de votar. Si ho hagués pogut fer, segurament ho hauria fet. I si hagués votat, ho hauria fet afirmativament.
Ara bé, quan vaig veure les xifres de participació, d’entrada em van decebre. Vaig tenir la impressió que em queia una gerra d’aigua freda. Menys del 30%… potser, vaig pensar, és que realment el tema és menys al carrer del que semblava…
Després, jo mateix em vaig fer una reflexió que avui he sentit en boca d ‘algun dels organitzadors: home, no està tan malament. Si hagués votat el 60% de la gent, els vots afirmatius obtinguts ahir podrien haver superat la meitat dels votants… Visió optimista.
Avui ha vingut la bufetada de veritat: com criatures que es barallen al pati d’una escola diferents organitzadors s’esbatussaven en públic (dialècticament, és cert, però  amb excessiva acritud per al meu gust) per a gaudi i conya dels (no pocs) que vaticinaven una batacada de la iniciativa.
L’espectacle dels independentistes a la grenya és tan penós, tan deplorable, tan demostratiu de que aquest país és on és perquè som com som, que em fa replantejar moltes coses. La primera és que si mai arriba a haver-hi un referèndum amb possibilitat de que sigui vinculant sobre aquest tema, crec que no hi votaré. Per a que liderin el país quatre pallussos egòlatres ja estem bé com estem. Idiotes n’hi ha a totes bandes. No me’n calen de nous.

Finalment em vacunaré de la grip A

Sóc un escèptic en la qüestió de la vacuna de la grip A. Ho he dit més d’una vegada en privat i també en públic. Fins i tot ho he escrit. Però de vegades hi ha elements que ens fan replantejar-nos actituds més enllà dels propis dubtes i sobre tot més enllà de la incapacitat que hi ha hagut en alguns àmbits, bàsicament polítics, per explicar què és el que fa aconsellable que les persones que es consideren de risc i els que hi estem en contacte ens haguem de posar una vacuna com aquesta.
Vagi per endavant que no comparteixo l’alarmisme que es va crear inicialment. El gran problema de la grip A és que va ser com la guerra del Golf. O com la invasió de les Malvines: vem veure en directe com es preparaven els soldats, com s’acostaven a l’objectiu i, finalment, com atacaven. Amb la grip, el mateix. Sembla que n’hi ha, ara n’hi ha força en algun lloc, ara està arribant, ara la tenim aquí.
L’impacte mediàtic de l’argumentació paranoica conventual de la monja Forcades ha estat prou important perquè molta gent ni tan sols s’hagi plantejat críticament la possibilitat de vacunar-se. Moltes infermeres i molts metges han assumit el seu missatge sense valorar les dades que s’hi contraposaven. La combinació de les campanes místiques i algunes afirmacions talibàniques ha resultat demolidora.
El personal que treballa en l’àmbit de la salut té un motiu per vacunar-se que va més enllà de la pròpia salut: evitar ser transmissors de la malaltia a les persones de risc. Aquest i no un altre és el motiu per que des de fa uns quants anys m’he vingut vacunant de la grip estacional. Aquest i no un altre és el motiu pel que he decidit vacunar-me de la grip A, tot i mantenir els dubtes sobre si els pacients amb els que tinc contacte, població majoritàriament de més de 70 anys són realment una població de risc per a un virus que possiblement ja els va “contactar” fa més de cinquanta anys. Amb tot, hi ha una proporció de persones  que no són d’edat avançada, amb malalties cròniques o altres factors, als que no puc ni he d’exposar, sota la meva responsabilitat, a riscos addicionals.
I encara més quan he tingut, per desgràcia, l’oportunitat de veure com una persona jove, que conec des de fa uns quants anys, embarassada, amb una malaltia de base que mai hauria de comportar un perill per a la seva vida, i una condició física que encara que no sigui la desitjable per a la seva edat mai no hauria de representar-li tampoc un perill agut, contreia la malaltia i ha acabat en una unitat de cures intensives, amb ventilació mecànica i un greu risc de mort o de seqüeles, per al seu futur fill.
En una de les confrontacions a la ràdio entre la Dra. Forcadas i el Dr. Trilla (epidemiòleg del Clínic), aquest darrer va donar uns arguments que van començar-me a fer canviar la meva opinió sobre la malaltia i la necessitat de la vacuna, uns arguments que ell ha repetit però que segurament no  es vénen prou: és cert que la malaltia és benigna, és cert que en la majoria de gent els símptomes són lleus; però en el petit grup en que va malament, la possibilitat de que acabi amb la mort del pacient és alta. I això passa en persones joves, amb malalties cròniques com ara l’asma, o l’obesitat i en embarassades; tres circumstàncies que en si mateixes tampoc no són justificació perquè una malaltia vírica se t’endugui per davant. I menys, la darrera, l’embaràs, que no és una malaltia.
Amb totes aquestes reflexions, i malgrat que la vacuna en si mateixa em genera alguns dubtes raonables,  entre els que no hi ha la seva efectivitat, de la que n’assumeixo la certesa, he decidit vacunar-me contra el virus de la grip A.

La misèria i la fam, també a casa nostra

Dilluns, a mitja tarda, esperant a la sala d’espera d’un petit hospital d’una petita però aparentment pròspera comarca catalana vaig tenir l’ocasió de sentir una d’aquelles converses que et remouen l’estòmac i et fan entendre que al darrera de molta gent aparentment “normal” (d’aquelles que un pensa: “qui ho diria que les coses els anaven així!”) s’hi couen misèries i desgràcies que, perduts en les nostres discussions i immersos en les nostres realitats paral·leles, no sempre som capaços de veure. El motiu pel que nosaltres èrem a Urgències és banal, encara que requeria una radiografia en aquell moment. I també semblava banal la causa de l’assistència a urgències d’aquelles persones. En tot cas era el de menys.
En un moment de la conversa que mantenien una mare aparentment no massa gran (potser uns trenta-cinc anys), un fill que s’havia fet mal al peu no sé ben bé com, i que devia tenir-ne uns setze, i una senyora més gran que els acompanyava i que no en semblava familiar, la mare comenta:
-… la meva filla volia que li comprés xocolata. Ves,  mira si li havia de comprar xocolata, si em queden trenta euros justos per passar la setmana…
És que ja ho teniu ben malament, vosaltres. On dinareu dimecres? -demana la senyora gran
Ara per ara no ho sé -respòn la que suposo que és la mare del noi lesionat al peu. Llavors el senyala i diu – Ell té tres euros per demà. Es comprarà una barra de pà i hi posarà alguna cosa dins. Dijous anirem a casa de (va dir un nom de dona) i segur que alguna cosa ens donarà, ella sempre compra menjar per més gent de la que són a casa…
Sense donar-li gaire més importància el noi deixa anar:
-Mai en la vida havia passat tanta gana com la que estic passant aquests dies.
Al cap d’una estona, la dona més jove li diu a la gran, mentre li ensenya els baixos dels pantalons:
-Mira com vaig, tinc unes ganes de poder-me comprar uns pantalons nous!

Un aclariment, potser innecessari, però que crec que val la pena fer: la conversa era en un perfecte català oriental. Ho dic perquè ja m’he trobat en diverses ocasions en la circumstància de parlar amb gent que es pensa que la misèria, l’atur, la fam en definitiva, només afecten determinades ètnies o que, en el pitjor dels casos, és cosa del que alguns anomenen els “castellans”.
La crisi que han creat els bancs, les constructures, les immobiliàries i que sovint (m’hi incloc) hem subvalorat perquè ens ha tocat només d’esquitllada o ni tant sols no ho ha fet perquè hem tingut la sort de treballar en un sector al què aparentment no afecta, té víctimes a tots els barris.
Ja ho hem comentat alguna vegada, un vint per cent de la població catalana és pobre. I aquesta és una quantitat molt gran. Tenim la misèria al costat, però aquests dies les llumetes de nadal ens l’amaguen. I durant la resta de l’any seguim encegats.
Això sí, alguns seguiran defensant que les fortunes passin de pares a fills sense cotitzar. De l’impost de successions en diuen l’impost de la mort. Per a mi l’impost de la mort és la part de la meva contribució que ha anat a parar als bancs per comptes de redistribuir-se entre la gent que ara ho necessita, o com a mínim per generar una ocupació que permeti que gent com aquella amb la que vaig compartir una estona a urgències no hagi d’estar pendent de la caritat.

Mort, dignitat, respecte…

Amb motiu d’una mort familiar a la que ja feia referència ahir, vaig tenir una breu conversa que m’ha fet reflexionar sobre l’escassa sensibilitat envers la mort als hospitals universitaris. Quan un treballa a “comarques” (encara que sigui Badalona, Santa Coloma o l’Hospitalet) tendeix a pensar que algunes coses pel que fa al tracte a les persones en situació de final de vida o els seus familiars, es tenen molt assumides, gairebé diríem que universalment assumides. Però la realitat ens diu que no ho són tant en aquests megamonstres, orgull aparent  del sistema de salut, que són els hospitals universitaris.
Molts hospitals comarcals disposen de protocols d’atenció al final de la vida, orientats a preveure i afrontar el dol familiar, però també a limitar el sofriment que, en molts casos comporta la malaltia que està acabant amb la vida del malalt. Evidentment, l’existència del protocol tradueix sensibilitat pel tema, però també fa ostensible que no tothom la té en aquestes organitzacions i que cal establir línies clares d’actuació que facin que el fet de morir no esdevingui més dolorós del compte.
L’abandó de mesures terapèutiques que no duen enlloc, per exemple, ha de ser una acció raonada, i en la mesura del possible tractada amb la pròpia persona malalta. I després d’això, explicada a la família. Veure com al teu familiar li van treient medicaments (que no li fan cap efecte) sense que te n’expliquin els motius genera una desconfiança en els professionals (i en el sistema, per extensió) que només es pot deixar de veure per part dels responsables de l’atenció sanitària al malalt en la mesura en què la pròpia percepció de la feina no inclou el malalt sinó exclussivament la malaltia; i no incloent el malalt, encara menys el seu entorn immediat, la seva família, que sovint passa hores i hores al seu costat a l’espera d’informacions (bones o dolentes, és igual, només informacions)  que massa vegades no arriben i quan ho fan solen ser difícilment intel·ligibles, vagues i desganades.
Però encara pot ser pitjor observar el contrari, cosa que passa també amb una certa freqüència, que sent evident que no hi ha sortida possible, es segueixen instaurant tractaments agressius, medicacions endovenoses, fins i tot intubacions… Haver escrit un testament vital ajuda a evitar algunes situacions especialment desagradables, però si les “autoritats” hospitalàries no expliquen als metges i les infermeres d’aquests hospitals “grans” la importància d’aquest document, ens podem trobar en poc temps, que aquest testament sigui paper mullat, només un full sense sentit als ulls de professionals abocats a praxis defensives i, deixeu-m’ho dir així, per molt tecnificades que estiguin, obscurantistes.

La gestió del temps, un impossible? Digressió a partir d’un funeral al que no hem anat.

Novament han passat massa dies des de la darrera entrada al bloc. Causes? No sé si són causes o són excuses. La feina, un Màster propi, una classe  que he hagut de donar jo en un altre Màster, refredats, cansament…
Des de fa unes setmanes o uns mesos la meva jornada s’inicia a les sis del matí i acaba entre les dotze i la una de la nit. Segurament, uns anys enrere això no hauria representat un problema per a mi, però ara em condiciona i afecta el ritme de determinades activitats en les que voldria ser (passeu-me la redundància) més actiu.
I al damunt, les activitats a què obliga la feina: el treball pròpiament dit, però també els cursets de formació, les reunions, i sobre tot les reunions en què la conclussió és que ens hem de tornar a reunir per dedidir, segurament que un altre dia quedarem per fer una nova reunió, probablement per veure si el problema del que portem temps parlant ja s’ha resolt sol.
Quan participes en cursos d’aquests en què ve un expert (suposat) a explicar-nos que hem d’aprendre a organitzar-nos, una de les coses que ens ressalten és que hem d’aprendre a gestionar el nostre temps. El primer contrasentit és, moltes vegades, haver de dedicar vuit hores diàries d’un, dos o tres dies a fer cursos o cursets d’aquests on ens expliquen obvietats que ja ens han explicat mitja dotzena de vegades. Si realment un (o sigui jo) fos lliure de gestionar el meu temps, no hi hauria estat, avui al curs i hauria estat al funeral de la Mariló Casals, la tieta Mariló, al costat de la família i els seus amics.
Perquè ara comencem a estar en aquella etapa -de fet ja fa un temps que hi som- en què els tanatoris es converteixen, lamentablement (o no), en punt de trobada i en certa manera de posada al dia  d’informació familiar.
Les vetlles i els propis funerals són un interessantíssim punt de confluència familiar, on retrobes branques oblidades de la família, cosins llunyans,  nebots, ex-parelles de cosins o cosines, fins i tot antigues amistats que, sobtadament reapareixen, com si de manera fantasmagòrica haguessin estat invocats o convocats per la persona difunta. I, segurament igual que en alguns casaments, sempre hi ha aquell que no coneix ningú i que no entenem què hi fa però que, per si de cas, ningú no gosa de preguntar-li quina relació tenia amb el finat o finada. El dia que la tradició de fer un àpat a peu dret, a l’estil anglosaxó, amb el cos present, s’acabi d’instaurar (només és qüestió de temps, mireu sinó les ofertes que fan els dels Serveis Funeraris de Barcelona), haurem de vigilar amb aquests pul·lulants, que segurament es faran més abundants.
En fi, avui és un d’aquells dies en que quan arribes a casa et sents hipercrític, probablment perquè tot el dia has estat en llocs diferents d’on creies que havies hagut d’estar fent coses que segurament hauries preferit deixar per altres dies.

La caritat, encara

Darrerement he tingut l’ocasió de tenir informacions sobre el funcionament dels bancs d’aliments d’alguns municipis. Acostumats com estem tots a que la pobresa, la misèria, estigui reduïda a uns àmbits perfectament identificables i que podrien situar-se en allò que en la terminologia marxista anomenàvem lumpen, sorprèn ara el veure com fan us d’aquests recursos (sorgits bàsicament d’iniciatives caritatives més que no pas de sistemes fonamentats en alguna perspectiva de redistribució social de la riquesa) capes cada vegada més àmplies de la població.
Estàvem més o menys preparats per veure desfilar amb la cassoleta o el bol persones abocades al que s’anomena atur estructural, aquelles que difícilment trobaran feina perquè no tenen qualificació professional o perquè pel motiu que sigui s’han vist abocades a una marginalitat de la que no hi ha perspectiva de sortida. Però la realitat és que hi ha un fragment de societat que treballa i no és que no arribi a final de mes, és que senzillament no es pot permetre menjar amb un mínim de dignitat un cop pagades les despeses d’habitatge, la guarderia, la roba dels nens. Hi ha un segment de treballadors que són senzillament pobres. I sembla que la pobresa (entesa com rebre menys de la meitat del ingressos mitjans de la població del país, si no vaig errat) estaria afectant prop del 20 percent de la societat al nostre país.
He sentit crides aquests dies per ajudar i proveir els menjadors socials i els bancs d’aliments. Però no estic segur que aquetes iniciatives acabin representat gaire més que un pegat amb el què tranquilitzar determinades consciències. Provoca nàusees veure les injeccions de diners a determinades empreses, bancs, indústria de l’automòbil, etc., que no tenen repercussió ni en els seus treballadors ni en la resta de la població, mentre una part cada vegada més important de la població es veu abocada cada vegada més a la indignitat i la marginació i veuen que la seva única sortida acaba sent confiar en la caritat i la compassió.
I encara algú pensarà que els ha de donar les gràcies!

Herències

No acabo d’entendre el renou que s’està originant amb l’impost de successions. La majoria dels catalans no heredarem mai res, com a molt deutes o, en el cas dels meus fills potser una hipoteca per acabar de pagar. Hi ha molta demagògia en tot això. Els impostos són una qüestió impopular, és clar, malgrat que es reconegui que és d’ells que surten les prestacions socials que figura que l’Estat ens ha de donar. L’impost de successions, que jo no pagaré mai perquè mai no heretaré res, és un impost que grava beneficis que no s’han obtingut treballant. Es podria discutir si es podria suprimir en el cas de la parella del difunt, sobre tot perquè de vegades si un té un patrimoni moltes vegades és gràcies a qui l’acompanya, ja sigui per activa o per passiva. Però jo entenc perfectament que si a mi un oncle americà, posem per cas, em deixa un milió d’euros que no m’he guanyat de cap de les maneres, hi hagi una taxa impositiva de la que potser en podríem també discutir les dimensions, però mai el concepte.
El que mai no em faran entendre és que qui nega els drets de sang per a la monarquia, no els negui també per a la resta de mortals. Perquè al capdavalll heretar no és més que el reconeixement del dret de sang.

Metges i relació metge-malalt: un petit apunt

Comentàvem ara fa uns dies amb uns companys i companyes de feina com ha canviat la professió mèdica en els darrers anys. Hi ha metges que es lamenten que la consideració social de la professió està “per terra” i que les coses “ja no són com eren”. Per sort. Alguns metges continuen considerant l’exercici de la Medicina com un “art”, i es resisteixen massa sovint a l’avaluació dels seus actes i a reconèixer que avui en dia no n ‘hi ha prou amb l’empirisme per aconseguir que les actuacions professionals no solament siguin correctes sinó científicament impecables, que és el que la societat demanda actualment.
La Medicina avui és ciència i tecnologia. El coneixement ja no es pot sostenir en fonamentalismes empírics. Els pacients sovint arriben a les consultes sent coneixedors de la misteriosa terminologia que abans s’utilitzava mig per “despistar” mig per fer patent l’assimetria de coneixements en que es basava la relació metge-malalt.

(segueix)

La mateixa relació metge-malalt ha estat mitificada per part de l’estament mèdic com part d’aquest “art” a què al principi em referia. És cert, me’n lliuraré de negar-ho, que és fonamental una relació de confiança entre metge i pacient; i que quan les coses no van com han d’anar és més suportable la situació si la confiança existeix. Però avui en dia no es valora un metge perquè sigui més empàtic o perquè generi més tranquil·litat des d’un suposat pedestal.
El metge es valora (o s’hauria de valorar) per la capacitat de fer entenedor allò que sap, per explicar fins i tot les seves limitacions al pacient, per compartir amb ell decisions que poden tenir implicacions en l’estat de salut del malalt. S’hauria d’acabar d’un cop per sempre aquella imatge irritant del metge “perdonavides” a qui el pacient hauria d’estar agraït per la casualitat d’haver caigut en les seves mans.
El metge és un treballador de la salut i com a tal té un paper important en l’economia productiva del nostre sistema social. Però això no el converteix en una mena de semidéu a qui la gent plana ha de besar les mans. I per aquest motiu em posa de mala lluna l’intent d’alguns sectors (molt nombrosos) de la professió mèdica de mantenir un sistema de castes dins del món sanitari que sembla que vagi dirigit a perpetuar la intocabilitat i la infalibilitat de la pràctica mèdica… i dels qui la practiquen

Burgesia idealitzada

No serà perquè no hi hagi motius per a escriure. Però potser és que estic en “baixa forma” per a la polèmica. Qui més qui menys ha opinat i elaborat saberudes hipòtesis sobre com ha estat possible que a casa nostra hagi passat una cosa com l’anomenat “cas Millet”. I jo, fins ara, no m’he decidit. La consternació que ha provocat veure com un prohom a qui, com hem anat descobrint, s’hi adreçaven tiris i troians a la recerca de la donació perduda, havia estat capaç de sotmetre a l’espoli una de les més notables institucions de la cultura, encara dura. I cada dia en sabem una de nova.
Crec que al nostre país hi ha hagut una idealització insana de la burgesia. Parlo de la burgesia industrial catalana, que amb una especial dosi de transfuguisme i transvestisme polític ha sabut ser sempre allà on havia de ser per mantenir el poder i, òbviament, els diners. Segurament no és políticament correcte referir-s’hi perquè les activitats de les famílies (moltes d’elles emparentades entre sí) que constitueixen el nucli dur d’aquesta burgesia formen part del procès de creació d’allò que eufemísticament hem acceptat anomenar la “societat civil”.

(segueix)

Si la burgesia catalana era tan “progre” i tan bona, tan moderna com ens volen fer veure, quin sentit té que fos a Catalunya on van sorgir els més importants elements del moviment obrer, sobre tot l’anarquisme, al darrer terç del segle XIX? Per què ha de semblar que la bomba del Liceu va ser un acte “aïllat”? Poques vegades s’explica que la “modernització” de Barcelona es va fer passant per damunt de les classes i dels barris populars. No va ser aquesta burgesia la que provà de frenar les reivindicacions obreres amb el pistolerisme durant les dues primeres dècades del s XX? Es cert que van donar suport en bona part a la República Espanyola, però també és cert que moltes d’aquestes famílies van “reentrar a Barcelona” l’any 1939. I que al 76 es van vestir de quadribarrats… com si haguessin estat lluitant contra el franquisme durant els 40 anys de la dictadura.
Ara, alguns es sorprenen que, com deia aquell, “un dels nostres” hagi pogut fer una estafa com la que poc a poc es va descobrint. Però aquesta és la realitat del país. La realitat que tots sabem és que sempre hi ha hagut molta gent amb dos carnets, un a cada butxaca, pregant només per encertar i no equivocar-se de mà quan l’hagués d’ensenyar. El nepotisme, l’amiguisme, les corrupteles, els tractes de favor han estat i són una manera de fer i una constant a la nostra història. En un moment determinat va semblar que això es trencaria, però aquelles famílies de les que parlava abans estan presents en gairebé tots els àmbits i en tot l’arc polític del país. Si algú es pren la molèstia de fer un arbre genealògic de la classe política catalana que va “liderar la transició” (com els agradar d’expressar-ho) entendrà aviat què vull dir.
Per això, quan sento que algú reclama crear moviments “transversals” per a aconseguir objectius de país (per exemple, Carretero l’altre dia) no puc menys que riure i pensar que evidentment aquesta transversalitat és la que assegura que continuin manant (no parlo de governar sinó de manar) els que sempre, amb els diferents règims que des de 1870 hi ha hagut a l’Estat Espanyol, ja han vingut manant.

Idees

És una veritat, m’atreviria a dir que contrastada, que hi ha més gent que mor a causa de les idees dels altres que no pas defensant les pròpies.
I això deu voler dir que quan algú afirma que moriria per les seves idees, en la majoria dels casos el que vol dir és que mataria per imposar-les.

La prostitució al carrer: problema o qüestió estètica?

Com sembla que el tema de la grip ja no dóna per gaire i que cada vegada hi ha més veus reclamant que ens deixem d’histèries individuals i/o col·lectives, gairebé sense solució de continuïtat, hem trobat una altra qüestió per emplenar les portades de la premsa durant uns quants dies: el suposat debat sobre la prostitució.
La veritat és que no acabo de tenir clar si aquest suposat debat és sobre la prostitució o sobre el seu exercici al carrer. I si he de ser sincer, tampoc no tinc clars alguns aspectes del que en penso. El que sí que tinc clar és que la dosi d’hipocresia amb què es farceix és considerable i què les declaracions de determinats polítics de l’Ajuntament de Barcelona s’estan fent més en clau electoral (ai, les enquestes!) que no pas de voluntat de resoldre un suposat problema.

Perquè el problema real només és un: hi ha una sèrie de persones, de dones majoritàriament, que estan sent explotades, ja sigui per màfies, ja sigui per “xulos” i que aquesta explotació es concreta en el que, de vegades, de manera eufemística s’anomena “sexe remunerat”. La legislació d’alguns països considera delicte la retribució d’una relació sexual ja que constituiria una forma d’explotació de la dona. I evidentment, és delicte també el proxenetisme.

El què s’està plantejant ara és purament una qüestió estètica: treure el comerç sexual del carrer per tal que “els nostres fills no ho vegin” (Hereu dixit); traslladar-lo a zones “ad hoc” (proposta verda de barri vermell); abolir la prostitució (idea de ‘n Trias; per cert, algú em pot explicar què vol dir això? sobre tot, què en farem de les persones que exerceixen la prostitució? prohibir-la? fer-la il·legal? les convertirem en delinqüents per poder-les detenir, cosa que ara no podem fer?).

(segueix)


A mi em sembla que manca voluntat global per anar una mica més enllà en el debat. I fins i tot per afrontar preguntes incòmodes que jo no sóc capaç de respondre, entre altres coses perquè jo, com a individu sense més capacitat de decisió que la que em dóna una papereta cada quatre anys (i a fe que això en aquests moments és ben poca cosa!), només puc tenir opinions, no respostes.

Per exemple:

És la prostitució SEMPRE I EN TOTA CIRCUMSTÀNCIA una forma d’explotació? Un tendiria a respondre que sí, que el que una persona es vegi obligada a comerciar amb el seu cos implica una forma de sumisió i explotació. Però a un no li acaba de quedar clar si sota aquests raonaments, emesos de forma absoluta, no hi ha condicionaments religiosos i de paternalisme moral més que no pas de llei natural.

Quan ens proposem “acabar amb la prostitució” tenim clar si estem parlant només de treure-la del carrer, o en realitat algú ha fet un plantejament general de què cal fer amb aquestes dones que, en molts casos no han fet mai res més i que, fins i tot, en alguns casos consideren la seva una professió “normal, com qualsevol altre”? I en els casos de les que no tenen “papers”, ens quedarem tan tranquils expulsant-les del país (si és que es pot fer)? Quin problema haurem resolt?

És possible “regular” l’exerici de la prostitució extirpant la veritable lacra, que són els proxenetes? i en tot cas, no seria un contrasentit considerar delinqüents els clients que són la veritable font d’ingressos de les prostitutes?

Certament, el tema dóna per a un debat molt profund perquè hi ha implicacions ètiques, estètiques, legals, econòmiques, culturals, etc. Però, a risc d’equivocar-me, penso que s’ha posat ara d’una manera un xic oportunista al damunt de la taula, sense la intenció de resoldre la qüestió de fons, només fent evidents els aspectes més superficials i possiblement estètics, del tema.

Les solucions que, políticament, s’han enumerat aquests dies, si és que es poden qualificar així, només tenen a veure amb l’ocultació del tema. No amb cap model de societat. No amb un model de societat en què cap persona hagi de vendre el seu cos per tal de sobreviure o encara menys, una societat en què ningú pugui obligar a una altra persona a fer us del sexe amb finalitats comercials. I fins i tot aquí ens continuaria quedant el dubte: i què passa en els (escassos però no excepcionals) casos en què una persona individual deicideix lliurement utilitzar el seu sexe com a font d’ingressos?

El problema, com la realitat, és polièdric, té tantes cares i genera tants dubtes que mai no ens l’acabaríem. I menys, al meu entendre, si en el seu plantejament no tenim un model no ja de ciutat o de país, sinó de societat. Cosa que no sembla que estiguin massa predisposats a fer determinats polítics, per més que se n’omplin la boca. 

 

Una mica de seny en el tema de la grip

Sense categoria
De manera per a mi força sorprenent, donat que procedeixen d’un estament al qual no li tinc cap mena de confiança, han aparegut unes declaracions que posen seny en la histèria aquesta de la grip.
Resulta que el president del Consell General de Col·legis de Metges, Juan José
Rodríguez Sendín, ha denunciat, en relació amb la rellevància que se li
està donant a la grip nova, que “les epidèmies de por sempre es creen
amb algun interès”, econòmic o polític. Segons Rodríguez Sendín,
Espanya es troba immersa en una “epidèmia de por” provocada per una
“malaltia fantasma” que s’està combatent mitjançant “respostes
exagerades.
Venint de qui vé, que no pot ser considerat un antiglobalitzador esquerranós, ni un àcrata descregut, potser val la pena que fem ressonar, per una vegada la seva veu. Perquè us puc assegurar que fins i tot als hospitals, per més que alguns intentem posar una mica de serietat i desdramatitzem en la mesura del possible el tema, l’ambient en relació als efectes de la malaltia comença a ser irrespirable.
No obstant, desdramatitzar no implica treure-li importància al tema. Hi ha per un cantó la desgràcia d’aquells en què la malaltia té efectes greus (una proporció molt baixa a Europa, però això no és consol per a qui ho pateix) i per l’altra, l’efecte que aquesta, com altres malalties infeccioses tenen sobre col·lectius amb problemes de nutrició i d’immunitat. Però això no justifica el numeret que s’ha muntat al seu voltant. Per això, benvingudes siguin les gotetes de seny que ha posat en el tema, i la denúncia implícita, una persona tan poc del meu grat com el Dr. Rodríguez Sendín.

Gairebé dos mesos

Sense categoria

Gairebé dos mesos és el temps que ha passat des que el 12 de juliol vaig penjar la darrera entrada en aquest bloc. En aquests dos mesos he fet tres setmanes de vacances, dues setmanes de feina, i una nova setmana de vacances. I per diversos motius no sempre fàcils d’explicar, no he estat en condicions de mantenir viu el bloc.
Ara, amb el retorn a la rutina (les rutines) sembla que tot sigui més fàcil. En aquest temps he tingut la possibilitat de fer moltes petites i insignificants però alhora grans coses. He llegit, caminat, pujat muntanyes, he anat en bicicleta, he vist pel·lícules, he dormit de nit i he fet la migdiada de dia. M’he emprenyat (com tantes vegades) llegint el diari i he mirat molt poca televisió. He respirat. I bàsicament, he descansat de la feina, que ja em convenia.
I parlant de la feina, ara a preparar l’hivern. A suportar la histèria col·lectiva de l’anomenada grip nova (abans dita grip porcina, però li van canviar el nom per molts motius, un d’ells m’imagino que la por d’un sector tan nostrat com el de les llangonisses a ser víctima del descrèdit…) i a no oblidar que d’aquí a tres mesos ja tindrem aquí la grip vella. De les coses que hem fet potser en sortirà algun post en els pròxims dies. M’he llegit d’una tirada els Mil·lèniums i encara m’estic recuperant. Però he llegit també el darrer llibre de Bernardo Atxaga i altres coses.

M’he engreixat i ara toca perdre pes. Potser perquè les mans ara em queden més lluny del teclat em costa tant escriure. O potser sigui perquè les coses que no diem de vegades són més importants que les que diem. En tot cas, penso que ja sóc aquí de nou. Per a qui passi per aquí voluntariament o desprevinguda.

Cinquanta anys i uns quants records

Ara fa uns pocs dies he fet els cinquanta anys. Una edat a la que, a títol de consol, molts atribueixen la més exquisida (i absurda) de les qualitats per a una persona humana: la maduresa (se suposa que com més madur és un més sensatament actua, i més interessant es torna, o això m’ha dit gent per a la qual sé que no resulto gens interessant).
A mi, quan em passen per davant dades d’aquestes, diguem-ne, significatives, em venen ganes de revisar què ha passat al voltant d’aquesta data. I, ves per on, m’ha vingut ganes de trobar una dotzena de fets d’aquests que se’n diu importants que hagin passat durant el que ha estat el meu primer mig segle de vida.
I faig referència als què jo recordo (quan van passar alguns d’ells jo era ben petit, però me n’ha quedat la imatge) i m’han impactat d’alguna forma, per tant no tenen perquè ser els més importants de la història de la humanitat. Si seguiu llegint us els trobareu.
(segueix)

1. L’enterrament de Joan XXIII: el vaig veure per televisió, no recordo l’any, però crec que jo era molt petit. La imatge en blanc i negre del cadàver d’aquest papa em va aterrir durant unes quantes nits. Probablement és el primer record nítid que tinc de la televisió i no sé si ni tan sols ho vaig veure a casa perquè no sé quan va aterrar-hi la tele.
2. L’assassinat de Robert Kennedy: el de John Kennedy no el recordo, o millor dit sí que el recordo perquè arran del del seu germà ens van repetir fins el cansament les imatges de Dallas.
3. El final de la guerra de Viet Nam: de fet, més que del final, el record diàfan que tinc és el de les negociacions de pau a París, en què es referien sempre al “conflicte”, mai a la guerra. Vaig aprendre llavors que quan hi ha una batussa com aquella entre dos bàndols, si no hi ha declaració explícita de guerra, se’n diu “conflicte”.
4. La mort de Walt Disney: jo era petit i em va fer molta pena, què voleu que us en digui…
5. L’assassinat de Carrero Blanco: van canviar tota la programació de la tele i només feien concerts de música clàssica i pel·lícules.
6. La mort de Franco: feia dies que quan ens llevàvem al matí el primer que fèiem era engegar la tele per veure si ens podiem estalviar d’anar a classe aquell dia. Quan una setmana més tard es va reprendre el curs, el professor de religió de l’Institut Ausiàs March (on jo hi feia COU) ens en va fer un panegíric que encara, en el record, em remou els budells.
7. Les Sis Hores de Cançó a Canet, en les seves diverses edicions, de les quals em sembla recordar que vaig anar a tres. Una d’elles va ser aquella en què plovia, la Maria del Mar Bonet va deixar anar, com si fos una pregària, “sisplau, que deixi de ploure” i… miracle! va deixar de ploure. No sé si va ser la mateixa vegada, però en una ens vam quedar sense llum i van haver de ser els camions de la Guàrdia Civil els que il·luminessin el terreny…
8. Les mobilitzacions per la llibertat d’expressió arran de l’empresonament de l’Albert Boadella (quien te ha visto y quien te ve!)
9. El 23 F, que ens va tenir acollonits fins la matinada. A partir de llavors, la democràcia ha sigut directament per descollonar-se. Siga’m perdonada l’expressió
10. El desmoronament, més enllà de la pròpia caiguda del mur de Berlin, dels règims socialistes de l’Est
11. El primer ordinador que vaig tenir, que va ser a l’any 90. Recordo que un cop el tenia endollat i amb tot connectat no savia per on engegar-lo. Recordeu els wordstar, el dbaseIII, l’epiinfo… programes que s’havien d’anar carregant segons la funcionaloitat que se’n volia usar?
12. Els mòbils i internet, sense paraules…

En fi, ara que m’havia engrescat em venen al cap moltes altres coses, algunes potser força més importants que alguna de les que he apuntat aquí. Però en volia fer una dotzena i prou, o sigui que, aquí ho deixo. Fa una certa gràcia que la mort de personatges més o menys cèlebres, sigui una de les primeres coses que et venen al cap quan regires els racons de la memòria (ara penso en la de Brezhnev, la d’Andròpov, que ja devia ser mort quan va pujar al poder, la de De Gaulle… guerres com la dels sis dies, la de les Malvines, una que hi va haver entre Hondures i El Salvador; la invasió de Granada pels americans…) Quantes coses que no sé si d’aquí a cent anys algú les recordarà!

Stokölm: teatre molt i molt recomanable

He tingut l’oportunitat d’anar a veure la pre-estrena de l’adaptació que Marc Martínez ha fet del Mirant enrere amb ira de John Osborne, al teatre Borras. Quatre personatges segrestats per les seves pròpies circumstàncies que s’expressen a través de la seva rebel·lia en uns casos o conformitat en d’altres amb el què els ha tocat viure, posant constantment de manifest la seva incapacitat, la seva cobardia per modificar res d’allò que els passa per davant.

Però més enllà de les interpretacions que un pugui fer de l’obra, crec que és bo destacar el paper dels actors, senzillament grandiós: la naturalitat amb què actuen, el canvi natural entre català i castellà dins una mateixa conversa (l’obra està ambientada a casa nostra, suposo que a Barcelona), els petits detalls que ens els fan identificables fan que tota la seva actuació tingui una credibilitat que sovint no observem en les interpretacions teatrals.
No sóc un bon crític i molt menys de teatre. Però si un surt d’una obra tensa, dura, inconformista, i difícil com aquesta amb un somrís als llavis, deu ser perquè s’ho ha passat bé.
I llavors es veu en l’obligació quasi ètica d’aconsellar a tothom que li agradi el teatre que no es perdin aquesta obra.