NOSAL3 en som + de tres

Agenda ludicombativa comentada.

“Saturday in english” el sistema educatiu feliç” de Vicent Brotons i Rico – Levante EMV 27 d’octubre

«Saturday in English»:

El sistema educatiu feliç

Vicent Brotons i Rico

 

            Don
Alejandro Font de Mora no deixa de sorprendre´s amb el seu copalta —«chistera»,
en castellà, que, per cert, s´associa a la paraula «chiste»—. Ara, després de
la que va muntar amb l´Educació per a la ciutadania en anglés, complementades
amb l´ensenyament del xinés mandarí a Secundària i el pla del plurilingüisme
educatiu adreçat a només tres centres de tota la comunitat autònoma i amb una
proposta curricular més que dubtosa (80% en anglés; 10% en castellà i 10% en
valencià), ens ha eixit amb una nova ocurrència, els «Saturdays in English»
(activitats en anglés per als vint millors estudiants del primer cicle d´ESO de
10 municipis valencians), a més d´altres programes destinats a premiar
l´excel·lència individual.

            Tranquils. No, no seré jo qui
valore negativament els »Saturday in English» i les altres activitats per a les
elits escolars. Em limitaré, però, a sotmetre a l´opinió pública la següent
reflexió: ¿Amb un fracàs escolar que supera el 35% —cinc punts per damunt de la
mitjana espanyola— i que ha augmentat 14,4 punts en els últims sis anys—; amb
greus problemes d´infraestructures; amb una situació endèmica pel que fa al
bilingüisme amb les dues llengües oficials que en la pràctica només és
aconseguit pel 30% dels escolars, és a dir, un fracàs del 70%, com es permet el
luxe de parlar-nos de projectes elitistes adreçats a minories escolars i que
dubtosament passarien el més mínim control de respecte a la igualtat
d´oportunitats?
            Insistic, crec que en un
sistema educatiu que funcionara raonablement bé, programes experimentals
adreçats a fomentar l´excel·lència i pensats —i finançats— per ser
generalitzats no serien una mala idea. Estos mateixos programes, en un sistema
educatiu en fallida, com és el valencià, no passen de ser un sarcasme, un
insult i una autèntica operació de màrqueting adreçada a enganyar els sectors
menys conscients de la societat. Mentre, com no pot ser d´altra manera, les
plataformes per l´enseyament públic, continuen reivindicant que sistema
educatiu deixe de deteriorar-se i que comence a caminar en direcció cap a uns
parametres de qualitat mínimament homologables no ja amb l´Europa avançada sinó
amb comunitats autònomes com la catalana, la basca, la gallega o la cantàbrica.
            Fa un dies participava en una
sessió de formació de centres amb mestres, bons mestres. Els assegure que els
professionals de l´ensenyament d´este país està preparats i continuen
prepararant-se amb uns nivells de compromís fora de dubtes per a fer possible
no només un ensenyament amb mínims de fracàs escolar sinó també amb importants
fites de qualitat. Si algú fracassa en este país són els responsables de
l´Administració Educativa; les seues penoses, quan no inexistents, polítiques;
la falta d´inversió en la formació del professorat; l´absència d´un bon pla
plurlingüe, respectuós i clarament compromés, en primer lloc, en la promoció de
la llengua pròpia de tots el valencians; l´adequació de les plantilles a les
demandes de formació multidiomàtica de l´alumnat, i clar, com sempre, la falta
d´infraestructures adequades —un altre endemisme, els eternes barracons— i
recursos materials per a una acció educativa moderna.
M´haguera agradat saludar efusivament el «Saturday in English» i els «Caps de
Setmana per a Excel·lents». però, amb la quantitat de problemes elementals que
el nostre sistema educatiu té per resoldre urgentment, em semblen, disculpen
l´expressió, collonades irresponsables d´un dels més nefastos consellers que
han passat per la Generalitat Valenciana.

Director de la Unitat per a l´Educació Multilingüe de la Universitat d´Alacant

 

 

Com que tenim la setmana molt ocupada, us pengem un altre article que ens ha recomanat brisco. Aquests que ens governen (i més concretament el conseller d’Educació) són capaços d’inventar-se mil estratègies per a esborrar de l’ensenyament tot allò que tinga a veure amb la nostra llengua… i mentestant, l’alumnat ha de rebre classes en barracons… quin país!!!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.