NOSAL3 en som + de tres

Agenda ludicombativa comentada.

Les noves autovies projectades a la Ribera no ens convencen.

 

*COMPROMÍS PER L’ALCÚDIA DEMANA

LA PARALITZACIÓ DE LES NOVES

AUTOVIES PROJECTADES

A LA RIBERA*

 

 

L’Ajuntament de l’Alcúdia

es pronunciarà en setembre.

 

 

 

            En
aquests moments hi ha projectades tres noves autovies a la Ribera en un radi de
només 15 km: una nova circumval·lació a València que afecta a la zona nord de
la Ribera, projectada des del Ministeri de Foment, l’autovia l’Alcúdia-Algemesí-Sueca
i l’autovia Alzira-Carcaixent, aquestes últimes projectades des de la
Generalitat Valenciana.

 

            Paco
Sanz, regidor de l’Alcúdia, ha presentat una moció per la que es demana al
Ministeri de Foment i a la Conselleria d’Infrastructures i Transport la paralització
de les actuacions projectades amb la finalitat de, amb la participació i el
consens de tots els sectors afectats i en el marc de l’elaboració d’un Pla
Territorial de la Ribera, s’estudien, amb criteris de racionalitat i
sostenibilitat ambiental, les necessitats reals de la comarca en matèria
d’infrastructures.

 

            Per a
Compromís per l’Alcúdia, que forma part de la Coordinadora per un Transport
Sostenible, l’acumulació de projectes en un espai tan reduït, a més dels
impactes que causaran, denota una greu falta d’estudi i coordinació entre les
distintes administracions, i fins i tot, dins de les mateixes administracions,
com és el cas de la Generalitat Valenciana, titular de dues d’aquestes
autovies. Aquests projectes no corresponen a cap Pla comarcal, raonat i aprovat
pels representants dels nostres municipis, amb el necessari consens i
participació social, sinó que són absolutament externs, proposats i dissenyats
per unes altres instàncies amb uns altres interessos.

 

            L’autovia
de l’Alcúdia-Algemesí-Sueca, és una continuació de l’autovia CV-50, prevista
com a tercera circumval·lació a València, ara quarta si comptem el nou by-pass
que finalitzarà en Benifaió i Sollana. Aquest tram l’Alcúdia-Sueca afecta a
cursos d’aigua de la nostra comarca com el Xúquer i el Magre i se situa al
costat mateix del Parc de l’Albufera. Aquesta infrastructura és completament
incompatible amb el “Projecte de Condicionament del Xúquer entre Carcaixent i
l’AP 7” que recentment ha sigut sotmès a consultes sobre  l’avaluació d’impacte ambiental i que inclou
la “Millora del drenatge de la Marjal Sud”. L’esmentat projecte preveu una derivació
del riu Xúquer a l’Albufera en forma d’ample corredor fluvial que discorreria
al nord de les poblacions d’Algemesí i Albalat.

 

            La
comarca de la Ribera, encara és, una comarca amb uns alts valors naturals,
paisatgístics i socials que li confereixen una personalitat única. Aquesta
proliferació d’infrastructures destinades no al transport públic sinó al
transport privat motoritzat, amb la destrucció de milers de fanecades de les
terres més fèrtils d’Europa i impactes ambientals, paisatgístics i socials irreversibles
convertirà la Ribera en una comarca cinturó de València amb la conseqüent
pèrdua dels seus valors i personalitat, com ha passat amb altres comarques
veïnes.

 

             Compromís per l’Alcúdia a més d’exigir la
paralització d’aquestes noves autovies demana la gratuïtat de l’autopista AP-7,
al menys en el tram de la Ribera, i proposa una sèrie de mesures alternatives
que passen pel foment del transport públic, amb la millora de les línies de
Metro i Renfe i la creació de noves línies de ferrocarril o tramvia, el foment
del transport a peu o en bicicleta o la millora de les carreteres locals i
comarcals amb la construcció de variants senzilles que traguen el trànsit del
nuclis urbans de la nostra comarca.

 

            Adjuntem
un mapa en el que apareixen assenyalades les noves autopistes previstes o en
construcció.

   A dintre hi teniu la moció que presentà Comrpomís per l’Alcúdia al Ple de l’Ajuntament el passat dia 21 de juliol.

 
MOCIÓ PER UN TRANSPORT SOSTENIBLE A LA RIBERA

 

 

En nom del grup
municipal Compromís per l’Alcúdia li presente per al seu tractament en el
pròxim Ple Municipal per al seu debat i aprovació, si escau, la següent moció:

 

 

1- En aquests moments hi
ha projectades tres noves autovies a la Ribera en un radi de només 15 km: una
nova circumval·lació a València que afecta a la zona nord de la Ribera,
projectada des del Ministeri de Foment, l’autovia l’Alcúdia-Algemesí-Sueca i
l’autovia Alzira-Carcaixent, aquestes últimes projectades des de la Generalitat
Valenciana.

 
- La circumval·lació exterior a València que arribaria fins a Sollana i discorreria entre Benifaió i Alginet suposa un nou by-pass a la ciutat de València, el tercer, quan encara no s'ha finalitzat el tercer carril a la segona circumval·lació. Tindria un cost de quasi 400 milions d'euros i una longitud de més de 65 km. Com s'ha demostrat en casos similars de grans ciutats, prompte quedarà col·lapsada aquesta nova autovia i es pensarà en realitzar una nova circumval·lació.
 

El passat dia 13 de juliol va ser publicat en el BOE l’anunci d’informació
pública del projecte, estudi d’impacte ambiental i estudi d’integració
paisatgística del projecte anomenat: “Variant d’Alzira i nou accés a
Carcaixent”.  Aquesta autovia
  entre el Molí
Borrego i el Pont de l’Estret, passaria per una zona tan densa i complicada
(ferrocarrils, Xúquer, Barxeta, barrancs i carretera comarcal) que els
enginyers l’han dissenyada alçant viaducte de 565 m de llarg, la qual cosa
tindrà un impacte visual i sorollós enorme, a més del gran sobrecost, afectant
directament a Alzira i Carcaixent. Amb l’agreujant de prosseguir, en una fase
posterior, cap a la Barraca d’Aigües Vives i la Valldigna.

 

– L’autovia de
l’Alcúdia-Algemesí-Sueca, és una continuació de l’autovia CV-50, prevista com a
tercera circumval·lació a València, ara quarta si comptem el projecte anterior.
Aquest tram en bona part del seu traçat anirà molt a prop de l’AP-7, una
autopista infrautilitzada, la qual cosa sembla un complet disbarat pel
malbaratament de recursos públics i la gran destrossa ambiental, a més afecta a
cursos d’aigua de la nostra comarca com el Xúquer i el Magre i se situa al
costat mateix del Parc de l’Albufera. Aquesta infrastructura és completament
incompatible amb el “Projecte de Condicionament del Xúquer entre Carcaixent i
l’AP 7” que recentment ha sigut sotmès a consultes sobre  l’avaluació d’impacte ambiental i que inclou
la “Millora del drenatge de la Marjal Sud” L’esmentat projecte preveu una
derivació del ríu Xúquer a l’Albufera en forma d’ample corredor fluvial que
discorreria al nord de les poblacions d’Algemesí i Albalat.

 

2-
L’acumulació de projectes en un espai tan reduït a més dels impactes que
causaran denoten una greu falta d’estudi i coordinació entre les distintes
administracions, i fins i tot, dins de les mateixes administracions com és el
cas de la Generalitat Valenciana, titular de dues d’aquestes autovies. Aquests
projectes n
o corresponen a cap Pla comarcal, raonat i
aprovat pels representants dels nostres municipis, amb el necessari consens i
participació social, sinó que són absolutament externs, proposats i dissenyats
per unes altres instàncies amb uns altres interessos.

 

3- La
comarca de la Ribera, encara és, una comarca amb uns alts valors naturals,
paisatgístics i socials que li confereixen una personalitat única. Aquesta
proliferació d’infrastructures destinades no al transport públic sinó al
transport privat motoritzat, amb la destrucció de milers de fanecades de les
terres més fèrtils d’Europa i impactes ambientals, paisatgístics i socials
irreversibles convertirà la Ribera en una comarca cinturó de València amb la
conseqüent pèrdua dels seus valors i personalitat, com ha passat amb altres
comarques veïnes.

 

 

4- El
projectes planificats, en lloc de potenciar el ferrocarril o el mode de
transport no motoritzat,
segueixen fomentant el desplaçament massiu en
automòbil, un model de transport tan caduc i insostenible com el de l’urbanisme
sense límits que ens ha portat a una crisi econòmica sense precedents. Canviar
el model de PAIs per autovies no és una bona solució. Les conseqüències que
tindran per a la comarca són clarament negatives, ja que augmentaran els
accidents, el soroll i la contaminació, amb més emissions de CO2 i major
escalfament global.  El seu cost serà de
centenars de milions d’euros (més de 30.000 milions de pts.), diners públics que
serviran per augmentar els beneficis de les grans constructores però que a
penes crearan llocs de treball perquè aquestes grans obres es fan amb molta
maquinària pesada i pocs obrers.

 

Per tot allò expressat
l’Ajuntament de l’Alcúdia acorda:

 

 

1- Demanar al Ministeri de Foment i a la
Conselleria d’Infrastructures i Transport la paralització de les actuacions
projectades amb la finalitat de, amb la participació i el consens de tots els
sectors afectats i en el marc de l’elaboració d’un Pla Territorial de la
Ribera, s’estudien, amb criteris de racionalitat i sostenibilitat ambiental,
les necessitats reals de la comarca en matèria d’infrastructures.

 

2- Exigir, com estava previst en el seu
moment, la gratuïtat de l’autopista AP7 al menys en el tram de la Ribera.

 

3- Proposar com a model alternatiu a la
construcció indiscriminada de noves autovies les següents mesures:

 

– Fomentar el transport públic:

·        
Millorant
les línies de Metro i Renfe per la nostra comarca. Augmentat la freqüència i
reducció del temps de viatge i eliminant els passos a nivell encara existents.

·        
Estudiant
la creació de noves línies ferroviàries o de tramvia com la connexió de la
línia de Metro amb Renfe, el desdoblament del Metro o la recuperació com a
tramvia del l’antiga línia Carcaixent-Tavernes.

·        
Millorant
el servei d’autobusos i estudiant la creació de noves línies per connectar tots
els municipis de la comarca. Fomentant el transport intermodal.

 

– Fomentar els modes de transport no
motoritzat, potenciant la proximitat, anar a peu i en bici en les distàncies
curtes. Realitzant una bona xarxa de camins rurals, carrils bici i vies verdes
que connecten tots els nostres pobles a peu i en bici.

 

Millorar les
carreteres locals i comarcals. Traure aquestes fora dels cascs urbans, per on
encara passen, amb circumval·lacions senzilles, buscant el mínim d’impacte
agrícola i ambiental. 

 

4- Traslladar la present moció al Ministeri
de Foment, Conselleria d’Infrastructures i Transport, Mancomunitat de la Ribera
Alta i Coordinadora per una Transport Sostenible.

 

 

L’Alcúdia 21 de juliol de 2009

 

 

 

 

 

Paco Sanz

Regidor de Compromís per l’Alcúdia

 

Respon a anmonbar Cancel·la les respostes

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.