NOSAL3 en som + de tres

Agenda ludicombativa comentada.

La nostra llengua continua en el punt de mira del govern valencià.

Hui tenim dos comentaris/apunts, el primer ens l’ha remés el nostre nebot des de Perpinyà (pr a que diguen que des d’allà no es fa res per la llengua) i que signa Esther Pinter. Ens parla de la nova revolució en l’ensenyament: col·legis anglesos, en detriment del valencià. On anirem a parar?.

   El segon el teníem perdut i l’hem recuperat. es tracta del telèfon de la llengua (sembla “el telèfono de la esperanza”) i és un servei que posa a disposició d’aquelles persones que s’hajen pogut sentir agredides per fer servir la seua llengua.

Camps
elimina classes en català per fer-les en anglès.

 

Alacant perd un dels deu centres que fins ara feia
l’ensenyament en valencià

 Esther Pinter

             La
Generalitat Valenciana està decidida a generalitzar -o almenys a experimentar-
l’ús de l’anglès en el seu sistema educatiu al preu que sigui. El preu ja s’ha
fixat en els tres centres on l’any que ve es posarà a prova el sistema
plurilingüe -80% anglès, 10% català, 10% castellà- i no és altre que eliminar
línies en valencià de les escoles públiques Sanchis Yago de Castelló, Número 9
d’Alzira i Costa Blanca d’Alacant.

            El
cas és especialment greu a la ciutat alacantina, on només 10 de 57 centres públics
ofereixen ensenyament en la llengua pròpia del país i el curs vinent n’hi haurà
un de menys.

            L’experiment
de la conselleria d’Educació, que no obstant compta amb l’aprovació dels
respectius consells escolars dels tres centres, ja ha rebut les crítiques de la
plataforma Escola Valenciana, que ha denunciat la instauració de “col·legis
britànics”. A través del seu gerent, Àngel Martí, ha manifestat que el govern valencià “sacrifica
un programa lingüístic (el programa d’immersió progressiva en valencià) que
està donant excel·lents resultats amb l’únic objectiu de continuar amb la
propaganda política sense rigor del seu programa experimental plurilingüe”.

 

Campanya
de rebuig

 

            El
pla de Camps afectarà inicialment només una seixantena d’alumnes d’infantil i
primària del total de 427.000 matriculats, però l’objectiu de la Generalitat
Valenciana és estendre’l a tot el País Valencià. Per mostrar el seu rebuig al
pla, Escola Valenciana, que ha qualificat la iniciativa de “cortina de fum”, ha
presentat aquesta setmana una campanya anomenada Missatges pel plurilingüisme.
Obri la porta a les llengües, adreçada a Francisco Camps.

            L’Escola
Valenciana vol reclamar al president un tomb en la seva política educativa tot
fent-li arribar missatges a través de 70.000 postals editades especialment per
a l’ocasió, a més de correus electrònics i escrits al Facebook. L’entitat
cívica ja va presentar a la conselleria d’Educació el mes de desembre passat el
seu Pla per l’Escola Plurilingüe, que tenia el suport de 207 centres escolars,
l’STEPV, CCOOPV, ADIDE-PV i FAPA València, però que va ser rebutjat pel govern
valencià que, al seu torn, tampoc ha volgut consensuar el seu.

            Segons
els crítics, la proposta de Camps implicaria que, per ser mínimament efectiva,
tots els professors generalistes (uns 21 mestres per centre) estiguessin
altament capacitats en anglès, la qual cosa suposa 20.000 mestres nous
completament trilingües.



 

TELÈFON DE LA LLENGUA

 

  • Alguna vegada un policia t’ha dit que li parles en castellà perquè no té obligació d’atendre’t en valencià?

 

  • Has preguntat en una botiga el preu d’un producte en valencià i t’has sentit ignorat?

 

  • Has trobat mai cap carta en un restaurant redactada íntegrament en valencià?

 

  • T’han denegat notificar-te en valencià una resolució judicial, de l’administració local o autonòmica?

 

  • Què penses que seria útil fer per a la promoció i ús del valencià a qualsevol àmbit?

 

  • Estas
    satisfet pel bon ús que es fa del valencià a la teua localitat? Vols
    felicitar per la seua tasca de promoció lingüística cap entitat o
    persona?

 

 

Si
et veus reflectit a qualsevol de les situacions anteriors, i vols
efectuar cap queixa, suggeriment o, per contra, que es felicite alguna
persona o entitat, posem al teu servei el TELÈFON DE LA LLENGUA.

 

I què farem?

 

            1.-
Rebre i tramitar les teues queixes, per no haver-se respectat els drets
lingüístics. Les queixes es transmetran als organismes competents,
instant-los que es prenguen mesures correctores que eviten una nova
discriminació, proposant-los accions positives a propòsit d’això i fent
un seguiment de l’evolució i/o resolució del conflicte. I quan la
gravetat del cas així ho aconselle, s’iniciaran els procediments
legals, administratius o judicials que hi calguen.

 

            2.-
Assessorament i atenció de consultes. Us informarem de quins són els
drets lingüístics que ens emparen, i us oferirem assessorament sobre
com exercitar-los.

 

            3.-
Publicarem les bones i les males pràctiques lingüístiques. Anualment
publicarem un informe en què recollirem les vostres denúncies i
queixes, així com aquelles infraccions i atacs dels quals ens hàgem
assabentat, i dels seus responsables.

            I
igualment difondrem la tasca positiva, felicitant públicament les
actituds positives envers la llengua, i transmetent a les
organitzacions i particulars que garanteixen els drets lingüístics
l’agraïment pel seu treball.

 

            Com ho farem?

           
            A través del telèfon 96 315 77 99 ext: 231. i de la web www.acpv.cat mitjançant un formulari.

            

            Les
persones interessades a realitzar una queixa, denúncia o consulta sols
hauran de telefonar i deixar les seues dades d’identificació i de
contacte, així com una breu explicació del que motiva la seua cridada.
O bé optar per omplir el formulari web que amb els mateixos requisits
figurarà a la xarxa.

 

            El servei no permetrà en cap cas peticions anònimes.

 

            Analitzada la petició, si s’entén que no existeix vulneració dels drets lingüístics es comunicarà igualment a la persona sol·licitant i s’arxivarà, cas contrari depenent de quin haja estat el motiu de la consulta s’actuarà:

 

            .- En els casos de felicitacions, es transmetran sempre que es valore com ajustada a la realitat i legalitat lingüística.

 

            .- En el cas de queixes, consultes i denúncies, caldrà la conformitat prèvia de la persona sol·licitant, amb el cost del servei.

           

            Cost del servei.

 

            En
qualsevol cas, si s’opta per la via telefònica, la tramesa de
felicitacions sera gratuïa. Quant a l’assessorament, serà com ha estat
fins ara, gratuït per a les persones associades a ACPV i/o alumnat i
professorat del Centre Carles Salvador, que així ho acrediten.

 

            Les
queixes, assessorament i interposició, tramitació i seguiment de
denúncies tindran un cost mínim, ajustat a les circumstàncies del cas i
del que sempre s’informarà en acceptar dur a terme l’actuació. Quedarà
a la voluntat de la persona sol·licitant acceptar el cost i continuar
el procediment o desistir-ne.

 

            En casos excepcionals per la seua importància o per les persones i circumstàncies concurrents, ACPV assumirà el cost del servei.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.