Cotxes, subhastes i gent que viu a Matrix

La casa de subhastes francesa Artcurial va descobrir fa uns mesos una col·lecció de 60 vehicles d’època i clàssics que feia 50 anys que estaven abandonats als coberts d’una finca francesa, bàsicament l’equivalent actual a trobar un tresor: Bugatti, Hispano-Suiza, Talbot-Lago, Panhard-Levassor, Maserati, Ferrari, Delahaye, Delage…

La finca en qüestió havia estat la residència de Roger Baillon, el director d’una empresa de transports que va començar a reunir aquesta col·lecció als anys 50 amb la idea de fer-ne un museu. Però als anys 70 el seu somni es va esvair quan la seva empresa va fer fallida. Es va veure obligat a vendre’s la meitat dels seus preuats automòbils i la resta van quedar oblidats i abandonats a la finca fins el dia del seu descobriment (cap al desembre de 2014).

baillon

Molts d’aquests cotxes havien estat construïts per carrossers famosos com Million-Guiet, Chapron y Saoutchik. (Aquí em toca fer un breu incís per a no iniciats en el tema: antigament, els cotxes no es venien sencers d’una sola peça. El que feies era comprar el xassís bàsic i dur-lo a un carrosser, és a dir, a un senyor que li feia la carrosseria -és evident que tenir cotxe abans de Ford era cosa de gent amb possibles-. Òbviament era tot un món i hi van haver carrossers molt famosos i amb molt de prestigi per Europa -Pininfarina, Zagato, Vanden Plas, Gläser i Saoutchik, entre d’altres-. Fin de la cita).

El conjunt trobat a cal Roger incloïa sis Talbot Lago T26,  entre ells un Grand Sport Aérodynamique i un Cabriolet que havia estat del rei Farouk. Les joies de la col·lecció es van trobar en millors condicions dins un garatge tancat: tres Maserati A6G Gran Sports de 1956 amb carrosseria de Frua i, amagat sota una muntanya de diaris vells, BINGO! un Ferrari 250GT SWB California Spider, que havia estat propietat d’Alain Delon.

Tots aquests cotxes es van exposar i subhastar el 6 de febrer al Saló Retromóbile de París.

Ferrari 250GT SWB California Spider

Ferrari 250GT SWB California Spider

L’estrella de la subhasta va ser, sense dubte, el California Spider del Delon, un model del qual tan sols se n’havien fabricat 37 unitats. El primer propietari havia estat també un actor, Gerard Blain, que se n’havia enamorat en un saló de l’automòbil el 1961. En va gaudir –suposem- dos anys abans de vendre’l a l’Alain, que se’l va endur a Los Angeles el 1964. El cotxe va anar a parar a les mans de Baillon l’any 71. Era el més ben protegit de tota la col·lecció (molts estaven resguardats dels elements en coberts precaris amb sostre d’uralita i similars) i es troba en bones condicions. A la guantera es van trobar un parell de guants –molt adequat- i al maleter hi havia un parell de camions de joguina que creuen que Baillon havia comprat pels seus néts. Es va vendre, atenció, per l’esfereïdora xifra de 14.2 milions d’euros – el cinquè cotxe més car venut en subhasta pública de la història.

Maserati A6G 2000 Gran Sport Berlinetta Frua 1956Maserati A6G 2000 Gran Sport Berlinetta Frua

Darrere seu venia el Maserati A6G 2000 Gran Sport Berlinetta Frua de 1956. Presentat al Saló de l’Automòbil de París el 1956, tan sols se’n van fabricar 4 unitats. Va ser propietat de Jacques Fildier, un arquitecte parisenc i entusiasta dels cotxes britànics –també tenia diversos Aston Martin. És un cotxe que havia estat de la mateixa família durant 55 anys i està extraordinàriament ben conservat. Malgrat que el model original tenia un preu “modest” de 2.5m francs (380.000€), esperaven que sortís per entre 800.000 i 1.2 milions  d’euros. Després de 10 segons de licitació frenètica la xifra va pujar a 1.720.000 euros.

 1948 Talbot-Lago T26 Record CabrioletTalbot-Lago T26 Record Cabriolet

També s’esperava que atraguessin força interès el trio carrossat per Saoutchik, tres vehicles que es creien perduts. El primer, el Talbot-Lago T26 Record Cabriolet de 1948, estava valorat entre els 120.000 i els 150.000€. Aquesta peça costava originalment més de 4 milions de francs, el preu de 10 Citroën Traction Avant. Els seus primer propietaris van ser Salah Orabi i la princesa Nevine Abbas Halim d’Egipte i va aparèixer en nombroses publicacions de l’època. Es va vendre per 650.000€.

1949 Talbot-Lago T26 Grand Sport SWBTalbot-Lago T26 Grand Sport SWB

El Talbot-Lago T26 Grand Sport SWB de 1949 compartia la mecànica del primer però en comparació era menys inusual. Saoutchik va comprar el xassís i el va carrossar per exposar-lo. Formava part d’un conjunt de sis: els dos primers tenien el sostre molt baix i resultaven incòmodes. El cotxe de Baillon és una de les quatre versions de sostre alt i el va presentar a diversos concursos d’elegància quan era nou (sí, això encara es fa, igual que hi ha gent que porta els gossos amb pedigrí a fer aquestes coses, hi ha gent que hi porta els cotxes). Va sortir per 1.450.000€.

T26 Record Fastback Coupé

T26 Record Fastback Coupé

La tercera carrosseria de Saoutchik descoberta era la més curiosa. No se’n conserven fotos de l’època del T26 Record Fastback Coupé, així doncs, el seu descobriment va ser tota una sorpresa. Amagat durant més de 60 anys, n’esperaven treure 350.000€ i aquest cop la van clavar.

1937 Bugatti Type 57

 Bugatti Type 57

Pel Bugatti Type 57 de 1937 s’esperava treure’n uns 160.000€, malgrat el seu estat. Però alguna ànima caritativa va pensar que mereixia alguna cosa més i va en oferir 250.000€. Es creu que aquest cotxe amb carrosseria de Gangloff va ser construït expressament per a un Saló de París.

1963 Porsche 365SC CoupéPorsche 365SC Coupé

Els compradors més pràctics i amb menys compte corrent tenien opcions, també: per exemple, el Porsche 365SC Coupé de 1963, completament original i mai restaurat. El cotxe estava en bones condicions tot i que potser caldria canviar les moquetes. Entre els documents inclosos a la venda, un rebut de 290F d’una multa de trànsit de la policia de Courbevoie. Es va vendre per 75.000€.

1960 Face Vega ExcellenceFacel Vega Excellence

Un altre dels que ja se sabia que despertaria l’interès dels compradors era el Facel Vega Excellence de 1960, a mans de la familia Baillon des de 1964. Havia estat propietat originalment d’una família aristocràtica que havia hagut de fugir a Franca durant la revolució Russa. El cotxe apareix en fotos davant la casa familiar dels Baillon. El preu de sortida era 30.000€; es va adjudicat per 120.000€.

1925 Hispano suiza H6B CabrioletHispano-Suiza H6B Cabriolet

Força més car – i també impressionant- era l’ Hispano-Suiza H6B Cabriolet de 1925 de Million Guiet. En total, se’n van construir 2450 H6, molts d’ells per a la reialesa. Estava sense restaurar, una raresa. Es va vendre per 480.000€.

1948 Delahaye 135M Cabriolet

Delahaye 135M Cabriolet

Una altra estrella parisenca, de 1948, el Delahaye 135M Cabriolet amb carrosseria de Faget Varnet.  De les sis unitats que es van produir tan sols en sobreviuen tres, dos de les quals es troben en col·leccions americanes. Aquest és l’únic amb una reixa de radiador amb barra cromada vertical. Es va adjudicar per 360.000€.

1936 Talbot T11 Cadette Berline

Talbot T11 Cadette Berline

Però no tots els vehicles subhastats (més de 50) van assolir preus desorbitats. Pel Talbot T11 Cadette Berline de 1936 se n’esperava una cosa modesta. Un adhesiu de manteniment de 1962 mostrava que la última revisió s’havia dut a terme 200km enrere i, veient les fotos era evident que caldria fer-li mota feina. De fet, crec que el van presentar com un “meravellós projecte de restauració” (un meravellós eufemisme per tros de ferralla diria jo). Es va vendre per 16.500€.

Singer Roadster 1500Singer Roadster 1500

La subhasta la va inaugurar un Singer Roadster 1500 amb tan sols 58.277km i va assolir el preu més modest de la llista: 9000€.

Ara sumeu totes les xifres (i penseu que la col·lecció sencera eren 50. La podeu veure aquí: http://www.artcurial.com/en/asp/results.asp) i us en adonareu d’una cosa: Encara es poden trobar tresors en aquest món (potser no en forma de cofre amb monedes –que encara se’n troben també, d’aquests, però cal una inversió en vaixells i equipament que fa feredat); tan sols cal saber on buscar-los.

I ara pensem en els 14.2 milions (16.2 segons veig ara a la pàgina de resultats) que li sobren a algú per gastar-se’ls en un cotxe (perquè t’han de sobrar; no vas a demanar un crèdit de 15M€ “Y para qué lo quiere?” “No, mire, es que voy a una subasta”) i ens en adonem d’una altra cosa: que com diu el meu amic Dani, els rics viuen a Matrix.

Alain Delon y Jane Fonda en el Ferrari 250 GT California Spider

La nena del pou

 

Aquesta entrada ha esta publicada en General. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

2 respostes a Cotxes, subhastes i gent que viu a Matrix

  1. Marc diu:

    Vistos així, la majoria semblen miniatures Güisval.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

*