Auf der anderen seite (Al otro lado) de Fatih Akin

Aquest Fatih Akin és de la Generació 1973 i és alemany amb tots els ets i uts, i evidentment de descendència turca. És fill de les primeres generacions de turcs que van haver d’emigrar a Alemanya per “problemes econòmics i existencials” en paraules del propi Akin.

Aquest home ens regala per a tots nosaltres l’excel·lent Auf der anderen seite (Al otro lado), una pel·lícula que tracta de la causalitat i de la casualitat com a fenòmens que menen els nostres destins. Un minut abans o un minut després i la vida pot ser de tota una altra manera. 

No és una novetat cinematogràfica ni de bon tros, és una pel·lícula que va veure la llum el 2007 i va guanyar el Premi al Millor Guió Original al Festival de Cinema de Cannes del mateix any. Respecte al premi va dir Fatih Akin: “Rebre el premi al millor guió original és el màxim que pot rebre la teva obra creativa, molt més que el de millor pel·lícula o millor direcció“.

Ja podeu correr al vostre DVD-club a llogar-la.

La pel·lícula és la típica d’estil europeu que segur que ha costat quatre rals i és una joia de la cinematografia. El director ni se n’amaga ni enganya ningú perquè afirma que ell no vol reinventar el cine, en tot cas agafarà el que més li agrada més i farà un poti poti amb el seu segell personal. Fatih Akin es declara “un DJ del cine: ara agafo un disc d’Antonioni i ara el mesclo amb un de Fassbinder, tot plegat amb el meu estil i visió pròpia“.

Al otro lado té de tot: violència, amor, lluita per la llibertat, reafirmació personal, ingenuïtat, valentia, prejudicis i antiprejudicis, rectificacions, obertures i tancaments, murs externs i interns, i glopades molt dures de sensibilitat.

Sensibilitat no entesa com una cosa xarona i romanticona, sinó sensibilitat empàtica, la sensibilitat de la puta vida, que la vius ingènuament i et destrossa per darrere.

Pares i mares i filles i fills tots entremesclats en un laberint. La situació de cadascú és antagònica de l’altre. Un laberint mogut per l’atzar en el sentit més cruel del terme. Senyors i senyores: sí que existeix la bona/mala sort!!! Existeix encara que t’enganxi treballant com un animal o gandulejant com si tinguessis un ós a l’esquena. Si no li voleu dir bona/mala sort, digueu-li coordenades espai/temps. Ser-hi o no ser-hi en el moment just.

El DJ del cine Fatih Akin també es preocupa de tenir uns bons “plats” de mescla i entre el seu instint i els actors escollits, els quals són uns autèntics desconeguts però fan una gran feina, converteixen Al otro lado en una pel·lícula imprescindible.

sergi borges

Aquesta entrada ha esta publicada en Pel·lícula imprescindible. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

*