Publicat el 14 de juny de 2013

La ironia, el localisme futbolístic i l’acudit de Xènius

Després d’una setmana dedicat únicament i exclusiva al Treball Final de Grau, sembla que aquest comença a caminar. No són passes llargues; encara li queda molt per créixer i madurar. Tanmateix, ni que siga a la gatameu, avança fermament. Els aliments que pren en forma de ‘Restriccions mentals’ i les vitamines que li transmeten en mostres de suport, d’ànim i de coratge des de l’entorn, tant acadèmic com familiar, l’han ajudat a gestar-se. Hui, per exemple, hi explicava la ironia tan fina de què sol fer ús el mestre Fuster. Per a això, m’he servit d’aquests dos fragments -sublims, per cert-:

‘El futbol i més coses’, març 1971:

El tràmit es feia en una fonètica barcelonina, de classe mitjana, previsible. Un parell de veus apitxades van assenyalar la presència dels indígenes. Un xicot es limità a demanar explicacions respecte a Déu sap quin jugador: després em va dir que era, o eren, ell i la promesa, uns ‘forofos’ incondicionals del Barça. No pertanyien a la fauna almogàver autòctona, i ni tan sols en tenien idea. ¿Per què són ‹‹barcelonistes››? En bona lògica, els correspondria decantar-se pel València. Al cap i a la fi, el futbol polaritza a hora d’ara les energies elementals del localisme. ¿Per què, doncs? Possiblement, tot depèn del ‹‹lloc››. ¿No hi ha a Elx una ‹‹Peña Madrileñista››, i eufòrica, en la qual, de més a més, únicament parla en castellà don José María Pemán quan va a fer-hi alguna conferència? A Elx, l’escala progressiva d’opcions, hauria de ser, segons la graduació administrativo-atlètica: l’Elx, l’Hèrcules, el València. Però, és clar, un veí d’Elx es deixarà matar abans que no declarar qualsevol simpatia pel club d’Alacant, i el Madrid se li afigura una alternativa més directa que no el València. Així va el món: aquest, almenys.

‘Joc de lletres’, juny 1971:

Un bon dia, a don Eugeni d’Ors, se li acudí allò de ‹‹les lleis no solament són normes, també són armes›› -més o menys, vaja!-, i va convertir la frase en un dels fonaments doctrinals de la seva Heliomàquia. Es tractava d’un simple ‘calembour’, d’un ‘retruécano’, o tant se val com ho vulguem dir. Tècnicament, els acudits coetanis, als teatres del Paral•lel, no resultaven gaire més dolents. Però Xènius hi manipulava un concepte útil -‹‹útil›› dins el seu sistema ideològic-, i la bajanada verbal pogué ser deglutida per la clientela amb una certa passivitat.



Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Aquesta entrada s'ha publicat dins de TFG: Joan Fuster i Serra d'Or per Àngel Cano Mateu | Deixa un comentari. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent