El bloc d'Andreu Mas

El clos de la Torre

3 de juliol de 2009
5 comentaris

O ara o mai

Aquest és l’article que vaig publicar dimecres passat a la contraportada d’El Punt, que en aquest cas està dedicat a l’autopista C-31. En el text faig una crida a l’alcalde de Badalona que mobilitzi la ciutat per demanar el soterrament de l’autopista, actuació que no està inclosa en el Pla Territorial de Barcelona, que defineix les infraestructures i la mobilitat de l’àrea metropolitana els anys a venir.

El Pla Territorial Metropolità de Barcelona és una de les eines que farà servir el govern de la Generalitat de Catalunya per organitzar la mobilitat de la Gran Barcelona, aquella que va des del Baix Llobregat fins al Vallès. La ciutat global, que deia a la seva època l’exalcalde Joan Blanch. El pla està en fase d’al·legacions. Un cop enllestides, serà força difícil aconseguir-ne cap modificació, perquè el pla intenta establir les línies mestres del que ha de ser la conurbació metropolitana en els pròxims vint o trenta anys com a mínim. El pla és ambiciós en alguns aspectes, com ara el de la construcció de nous eixos viaris o el trasllat a l’interior de la línia del tren que uneix Mataró amb Barcelona, que ja veurem si es poden arribar a materialitzar, perquè demanden uns recursos que Catalunya no té i que l’Estat difícilment deixarà anar. Malgrat aquest punt fosc, en el pla, Badalona ha de ser-hi tal i com la ciutat vulgui, no com la dissenyin des de la ciutat comtal. Des d’aquest punt de vista es troben a faltar dues qüestions bàsiques relacionades amb la mobilitat rodada: la conversió de la carretera general en una via estrictament urbana de trànsit restringit –especialment al centre de la ciutat– i canviar l’autopista de qualificació per convertir-la en una via semblant a la ronda o a la Gran Via de Barcelona, el que ells anomenen, tècnicament, via estructural suburbana.

Ara com ara, i com molt encertadament ha assenyalat Iniciativa, el pla l’únic que diu sobre la C-31, i ja és tota una declaració d’intencions, és que és una autopista. Mantenir aquesta qualificació equival a l’acceptació tàcita que aquesta és una via ràpida –ara limitada per qüestions ambientals a 80 quilòmetres/hora– que travessa la ciutat per connectar Barcelona amb el Maresme. Importa ben poc que la ciutat quedi trinxada per la via i en cap cas no se n’aconsella el soterrament total o parcial per reduir l’impacte sobre Badalona.

O sigui, que les institucions metropolitanes i supramunicipals està vist que no es fan seu el clamor popular que cal reduir l’impacte de l’autopista, ni tampoc assumeixen les intencions municipals, aprovades en sessió plenària no fa pas gaire, que l’autopista deixi de ser un element d’erosió ambiental i social de la ciutat. Per tant, ens haurem de treure nosaltres les castanyes del foc. I per fer-ho caldrà una mobilització ciutadana. És difícil que les al·legacions per si mateixes prosperin, quan ja hi ha tantes actuacions previstes amb un cost econòmic astronòmic. Per tant, ha arribat l’hora que l’alcalde encapçali, perquè li correspon com a tal, un moviment polític i cívic que reclami a Barcelona i a la Generalitat el pagament del deute històric que el desarrollismo franquista va adquirir amb aquesta ciutat. Si l’autopista ha desaparegut de Barcelona també deu poder fer-ho de Badalona. Hi ha estudis, això ens han dit diverses generacions de polítics, que ho avalen, que afirmen que no és cap bajanada suavitzar l’impacte d’aquesta monumental barrera de ciment. L’Ajuntament necessita la complicitat de la societat civil per plantar-se i alertar qui toqui que no permetrà la consolidació de l’autopista com una via ràpida que comença allà on acaba Barcelona i que serveix a les seves necessitats. Hi ha precedents històrics que la societat i l’administració badalonina plegades han estat capaces d’aconseguir concessions de la capital que després han beneficiat el conjunt. Si no ho fem ara que s’està discutint, ja no ho farem mai o serà massa tard per reclamar res. A més, hi ha una determinada conjuntura política en el país que hauria de fer possible la complicitat entre el govern de Badalona i el de Barcelona i la Generalitat. Ara és el moment perquè Jordi Serra demostri la seva capacitat d’influència dins del PSC.

  1. El soterrament és quelcom fonamental. És increïble que aquestes alçades ningú s’hagi mullat en aquest tema. Si l’autopista dels de BCN passa per Badalona, que passi com vulguin els Badalonins. És simplement un principi de subsidiarietat, és a dir que els Badalonins decideixin el que s’ha de fer.

  2. Andreu, per si pot interessar a algú t´adjunto la informació sobre un proper sopar amb el coordinador del PTMB:
     

    Benvolgut, benvolguda,

     

    el proper dia 24 de juliol acaba el termini d´informació pública del Pla Territorial de l´àmbit metropolità de Barcelona.

     

    Ens trobem en una fase inicial per dotar a la Regió Metropolitana d´un marc que servirà de referència normativa per al futur del planejament urbanístic d’aquell àmbit i per tant, també de la nostra ciutat.

     

    Des de La Sargantana, -una entitat que, junt amb una oferta de restauració, promou activitats i debat a Badalona-, hem cregut que seria interessant aprofitar aquest període d´informació pública del Pla Territorial Metropolità de Barcelona, per conèixer-lo millor. Per això hem convidat al coordinador del PTMB, el senyor Josep Maria Carrera Alpuente a sopar i a parlar-ne distesament.   
     
    El sopar serà el proper dimecres, 15 de juliol, a les 21:30 h. a La Sargantana, (carrer de la Costa, cantonada amb el carrer Sant Sebastià). El preu serà de 25 €. Les places són limitades.
     
    Ens proposem parlar i esvair dubtes sobre el què és i el què no és el PTMB. Volem conèixer les línies principals d´aquest PTMB. No es tracta de parlar d´aquell tema local o d´aquell altre, (que si cal també sortirà), sinó de fer unes pinzellades sobre els escenaris de futur per Badalona i el seu entorn que dibuixa el PTMB.
     
    Si tens interès en assistir-hi, confirma la teva assistència trucant al 934642216, abans del proper dia 12 de juliol.
     
     
     

    Pots trobar tota la informació sobre el PTMB a:

    http://www10.gencat.cat/ptop/AppJava/cat/plans/parcials/ptregiometrop.jsp

Respon a Carles Cancel·la les respostes

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!