El viver tòxic

Em sorprèn que la notícia que Ercros no pagarà la descontaminació dels terrenys del port de Badalona hagi passat per la història diària de la ciutat sense pena ni glòria. És una molt mala notícia pel municipi per diversos motius.

N’hi ha un d’estrictament econòmic. Marina Badalona reclamava primer 9 milions d’euros a l’empresa química (després 25,4 milions), que havien de servir per fer més lleuger el cost de la descontaminació dels terrenys on hi ha ara el port. Marina es va gastar 25 milions d’euros per descontaminar els terrenys. Ercros, inicialment, va oferir com a compensació –que la societat portuària no va acceptar–, 275.000 euros. La pregunta és: estaven aprovisionats d’alguna manera als pressupostos de la societat els 9 milions d’euros, tenint en compte que el 2004 el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, havia fallat contra la Cros, o els 25,44 que es demanaven al recurs que s’ha perdut? Com afecta aquest no-ingrés, sigui quina sigui la xifra, a l’explotació portuària?

Més motius de preocupació: què és i què no és just? La sentència del Suprem diu el que diu, però els fets són els fets. Als terrenys del port s’hi va trobar de tot. Pier Berglund, director ambiental de l’obra, va dir el 2008 que al solar es van trobar estructures de totxo i formigó demolides i enterrades. I que hi havia residus, textualment, en qualsevol racó. Berglund, que feia aleshores 28 anys que es dedicava a l’ofici, va manifestar que mai no havia vist res d’aquesta magnitud. Hi havia pirites, àcid sulfúric, sulfats, plom, cobalt, zinc, arsènic… un autèntic viver tòxic. Tot això no estava en aquests terrenys per la gràcia divina! Desenes d’anys d’activitat van convertir aquella zona en el terreny més insalubre i perillós amb què han conviscut milers de badalonins al llarg de la vida de la ciutat. Com pot ser que ningú en sigui responsable? Encara sort que hi van fer el port, perquè una empresa que hi hagués fet pisos no hauria pogut assumir el cost de la descontaminació…

L’absència de reaccions polítiques demostra un cop més que l’Ajuntament (com a conjunt) no s’ha fet seu el port, una de les actuacions urbanístiques més importants de la història recent de Badalona.

Afegeix un comentari

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *