Agenda de la Terra al dia!

receptes d'activisme i guia cultural

4 d'octubre de 2012
0 comentaris

Decàleg per a la sobirania alimentària

La Sobirania Alimentària aborda des de la pagesia la desaparició del ruralisme, el problema de la pobresa i els danys ambientals. Des de tres àmbits:
· Considerar l’alimentació com un dret humà bàsic
· Reclamar per a tots els pobles i estats el dret a definir polítiques agrícoles pròpies
· Col·locar al centre d’aquestes polítiques els productors: pagesos, ramaders i pescadors.

Consumim:
Productes locals Arriben frescos i amb totes les qualitats nutricionals sense necessitat de processos artificials de maduració, ni malbaratament en transport contaminant. Sense intermediaris, el consumidor paga menys i el productor reb un preu just pel seu producte.
De temporada Implica també consum local del que creix a l’entorn proper en una determinada època afavorint l’economia de l’agricultura local, fet que ajuda a l’equilibri territorial. Essent de temporada i locals, ens assegurem que als productes no s’hi apliquen tractaments artificials per a la maduració, la conservació o el transport.
Comerç just Pels productes que no es poden produir a prop, com la xocolata, el tè o el cafè, l’alternativa és el comerç just. Els productes que hi estan certificats garantitzen que han estat produïts en condicions dignes, amb retribucions justes, el respecte dels drets dels treballadors amb una majoria d’edat per a treballar i fins i tot la producció ecològica. 
Ecològic L’agricultura ecològica consisteix en el cultiu d’aliments fent servir les llavors tradicionals, productes ecològics pel seu tractament i el que se’n diu la rotació de cultius. La producció ecològica respecta l’entorn natural, evita la contaminació del sòl i dels aquífers, redueix les plagues, garantitza la biodiversitat i ajuda a mantenir l’entorn rural viu, fent-lo més sostenible des del punt de vista econòmic i més equilibrat geogràficament.
Canals curts de distribució Eliminant intermediaris entre productors i consumidors garantim preus competitius per ambdós i uns productes de qualitat. I cada vegada hi ha més petites botigues que ens ofereixen productes propers com a alternativa a les grans cadenes de distribució. Una altra alternativa són els grups de consum, de gent que s’associa per fer comandes de diferents productes -fruita, verdura, conserves, carn, llet…- directament als productors.
Críticament El nostre model de consum afecta a l’entorn i cal ser crítics per saber si això afavoreix un model insostenible o pot ajudar a modificar els mètodes de producció i distribució actualment majoritaris. Amb el benentès que és difícil canviar d’hàbits d’un dia per altre, és recomanable començar per només alguns productes i un cop en tinguem el costum, acabar d’omplir el rebost i la nevera d’una manera responsable. Per ajudar-nos a prendre’n consciència, formar part dels grups de consum ens ajuda a tenir i a compartir més informació al respecte, aprendre dels hàbits de consum dels altres i reforçar el nostre esperit crític consumidor.

Lliurement Es calcula que els catalans veiem uns 100 anuncis diaris que en molts casos ens creen unes necessitats sobrevingudes. Moltes vegades se’ns informa de productes que no són gens beneficiosos per al nostre organisme i que ens poden crear problemes de salut. Per això cal estar alerta perquè la publicitat no ens influeixi cap al consum impulsiu. La serenitat ens ha d’ajudar a prendre decisions pròpies més enllà del missatge publicitari.
Sense transgènics Els transgènics són llavors a les que s’hi ha afegit un gen que no és de la seva espècie. Amb això s’aconsegueixen conreus resistents a plagues i pesticides, però amb una sèrie d’inconvenients socials i ecològics clars. Excepte als EUA, no consumim directament productes transgènics, però ho fem a través de la carn, doncs el 90% del pinso que engreixa el nostre bestiar, n’és. La normativa europea no exigeix que aquests productes estiguin certificats, per la qual cosa els consumidors ens sentim desemparats a l’hora de fer la tria. L’altre inconvenient dels transgènics és el mediambiental. Moltes d’aquestes llavors són estèrils, perquè no es puguin guardar pels anys següents i es pugui fer negoci amb la venda de llavors. Aquesta esterilitat es pot transmetre als camps tradicionals fet que pot comportar la desaparició d’espècies locals i l’homogeneïtzació dels conreus i el conseqüent desastre per a l’equilibri de l’ecosistema. La uniformització, alhora, fa les plantes paradoxalment -malgrat la intenció inicial- una altra vegada vulnerables a les plagues i les malalties. Una altra vegada l’alternativa passa pel consum ecològic i de proximitat.
El valor Cal tenir en compte la diferència del significat entre preu i valor. Siguem conscients del que pot comportar que els productes tinguin un preu baix. Sovint això vol dir que tenen un alt cost social o mediambiental. Unes hortalisses poden tenir un preu molt econòmic al supermercat, però un alt cost contaminant en el transport, o un alt cost social pel productor a qui no se li paga un preu just. Al final el cost econòmic d’aquesta insostenibilitat també és més alt, i per tant hem de ser conscients que el cost d’aquests productes és elevadíssim. Alhora un producte que sembli més econòmic pot tenir un alt cost en la nostra salut, i ja sabem que l’estat del benestar no està precisament al seu millor moment…
Salut L’alimentació afecta directament a la nostra salut i si volem estar sans procurarem consumir productes de qualitat. Els aliments ecològics ens asseguren que no s’han utilitzat productes químics i s’han respectat els cicles naturals per a la seva elaboració. Els canals curts de distribució també ens garanteixen que no caldrà manipulacions artificals per uns aliments més frescos i gustosos. La selecció nutricional de milers d’anys és l’aval de les llavors tradicionals.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!