La mirada fluida

Educació, societat i noves tecnologies

17 de febrer de 2006
Sense categoria
7 comentaris

La sisena hora

El Pacte Nacional per a l’Educació s’encalla. Conjuntures polítiques, interessos sectorials, estratègies partidistes … fan difícil arribar a un acord que podria ser històric: un pacte entre els principals agents abans de fer una llei catalana d’educació.

Un dels entrebancs per a l’acord és la implantació de la sisena hora a primària (l’altre és el finançament de l’escola a concertada). Sincerament, no entenc com algú amb responsabilitats en l’educació pública es pot oposar a aquesta mesura.

Sabem que al llarg dels sis cursos de primària, els nens de la pública fan l’equivalent a un curs menys que els de la privada. És obvi que aquest important volum d’hores ha de repercutir en el seu aprenentatge. I si no que els preguntin a les famílies que decideixen portar els seus fills a la privada.

L’altre dia, Andreas Schleicher, director d’Educació de l’OCDE, ens explicava a l’auditori del FAD que els països amb més èxit educatiu són els que garanteixen uns bons resultats d’aprenentatge i una alta equitat educativa (Catalunya té força equitat, però resultats mediocres). Aquests països presenten poques diferències entre centres, i l’obligació de les Administracions és vetllar per la igualtat d’oportunitats i, per tant, reduir les diferències entre centres (entre elles el número d’hores lectives).

Una altra cosa és que aquesta sisena hora no sigui una garantia absoluta de millora. És evident que hem de demanar també més i millors recursos per fer-ne un bon ús, i està bé que els sindicats facin el seu paper. Però seria lamentable deixar passar aquesta oportunitat, que en educació no es fàcil que es torni a presentar.

  1. Soc president d’un ampa d’un Ceip, estic totalment d’acord amb els teus arguments, menys politiqueta i més responsabilitat per part de tots els implicats.

    josep

  2. Si el nivell educatiu fos proporcional al nombre d’hores, països com Finlàndia on els nens a penes fan ús de l’Educació Infantil (3-6 anys) i només van a l’escola als matins, o Bélgica on suten a les 15h i tenen tots els dimecres a la tarda lliures, no estarien tan per sobre de nosaltres en resultats acadèmics. Jo no he tingut fills per aparcar-los a l’escola un munt d’hores, vull participar en la seva educació i per poder fer-o nesessito  que tinguin temps per estar amb la família.

  3. Algú s’ha parat a pensar el que s’estalviarán les famílies de la concertada quan el curs vinent no hagin de pagar cap quota? Doncs a Barcelona que és on es troben la majoria de centres concertats la mitjana és d’uns 300€ per nen al mes, al que s’ha d’afegir les quotes "ocultes" que es barrejen amb el menjador, donacions diverses (desgravables!) etc…Això representa que una família amb dos fills deixará de pagar més de 600€ al mes, i que podran deixar de treballar per valor d’aquest import. Aleshores, no seria més lògic reduïr-los amb ells la sisena hora i deixar-ho per tots en cinc? que als pares i mares de la pública ja ens estan bé les coses com estan, les AMPAS ja ens hem buscat la vida per resoldre els problemes d’horaris amb extraescolars, hores d’acollida, etc, molt més adaptades i flexibles a cada cas, això si podrien estar subvencionades.  

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!