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Educació, societat i noves tecnologies

22 de maig de 2006
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Antipedagogia

Algunes perles de l’autor del "Panfleto antipedagógico":

– ¿Cuál es el primer problema de nuestra educación?

– Que la educación igualitaria es injusta. En realidad, penaliza a los alumnos que quieren estudiar y tampoco consigue que los que no quieren aprender aprendan.

… / …– ¿Cómo lo solucionaría usted?

– La solución para evitar que cuatro o cinco alumnos que no quieren estudiar lastren al conjunto sería adelantar la edad de elección de la formación profesional. Yo creo que se debería separar a los alumnos desde los doce años y no obligar a todos a estudiar ESO hasta los 16. Así, quien quisiera podría acceder a una formación profesional a los doce y no se vería luego obligado a ser mano de obra barata a los 16.

Us copio a continuació tot l’article de La Vanguardia per si voleu fer algun comentari.


R. MORENO CASTILLO, PROFESOR; AUTOR DEL ´PANFLETO ANTIPEDAGÓGICO´

"La educación igualitaria es injusta"

Tengo 55 años: lo mejor de la madurez es que aprecia a los clásicos. Nací en Madrid. Soy padre emancipado de sus dos hijos. Leo teología sin ser creyente. Soy votante del PSOE, por eso me duele su política educativa. Para dejar de estar suspendidos en educación hay que recuperar la memorística, la disciplina, la exigencia, y repetir cursos

– ¿Cuál es el primer problema de nuestra educación?

– Que la educación igualitaria es injusta. En realidad, penaliza a los alumnos que quieren estudiar y tampoco consigue que los que no quieren aprender aprendan.

– No todos tienen las mismas capacidades.

– La falta de talento del alumno puede suplirse con mayor dedicación del profesor, pero ése no es el problema. Nuestro sistema educativo fracasa no porque a algunos estudiantes les cueste más aprender, sino porque a unos cuantos no les da la gana de estudiar.

– ¿Unos cuantos?

– Sí, que perjudican al resto, y, como la ley nos obliga a aprobarlos y, a la segunda, pasarlos de curso, pues toda la clase se resiente, y por eso, entre otras cosas, estamos a la cola en la competencia escolar en Occidente.

– ¿Cómo lo solucionaría usted?

– La solución para evitar que cuatro o cinco alumnos que no quieren estudiar lastren al conjunto sería adelantar la edad de elección de la formación profesional.

– ¿Cómo?

– Yo creo que se debería separar a los alumnos desde los doce años y no obligar a todos a estudiar ESO hasta los 16. Así, quien quisiera podría acceder a una formación profesional a los doce y no se vería luego obligado a ser mano de obra barata a los 16.

– Pero a los doce años no sabes qué quieres.

– Ésa no debería ser una decisión definitiva, sino reversible en cada curso. Siempre habría de darse al alumno la posibilidad de reintegrarse en el bachillerato académico, que debería durar desde los doce hasta los 18 años.

– ¿Cambiaría más cosas del programa?

– Hay que memorizar más. Tenemos que recuperar la memoria en el aula. La pedagogía que se considera moderna ha desprestigiado la memorística y afirma que lo importante no es memorizar, sino saber razonar…

– ¿Acaso no es cierto?

– Eso es una sandez. Es imposible memorizar sin razonar y viceversa. Algunas estructuras básicas del saber tienen que memorizarse y punto, y sólo hay una manera: aprenderlas de memoria. Sí, memoria: mecánicamente.

– ¿Quiere volver a recitar los reyes godos?

– Me conformaría con que los chavales supieran de memoria los últimos reyes de España al menos desde los Reyes Católicos.

– Luego todo se olvida.

– Sí, pero si usted alguna vez supo algo y lo ha olvidado, al menos puede consultar y recordarlo, pero si nadie nunca se lo enseñó, entonces ya no sabrá buscarlo en ningún sitio. Será usted un ignorante absoluto.

– Pero si el alumno pone buena voluntad…

– Ése es otro error pedagógico: la buena voluntad no es suficiente. Sólo es suficiente el éxito. ¿Qué le pide usted a su médico? ¿Que le cure, o se conforma con que lo intente?

– Espero de él que me cure.

– Pues al estudiante, si apuestas por su futuro de verdad, hay que pedirle resultados desde el primer día y no sólo buena voluntad.

– Hay que motivarlo.

– Otra tontería. A los estudiantes hay que exigirles disciplina. La motivación es otro de los mitos pedagógicos cargados de buenas intenciones que han llevado a la cola de Europa a nuestro sistema educativo.

– Pero la ilusión mueve montañas.

– La disciplina mueve montañas. El niño no puede ilusionarse aprendiendo la tabla de multiplicar, porque la encontrará aburridísima, y lo es, pero el profesor debe disciplinarlo y hacérsela aprender, porque ése es el único camino para saber multiplicar un día.

– ¿Pide usted la vuelta del castigo?

– Pido la vuelta a las aulas del respeto al profesor y quiero que también regrese la educación, entendida como subordinación del egoísmo al interés general. Pido que los estudiantes recuperen los modales y dejen de rendir culto a sus propios y pueriles caprichos.

– ¿Así reduciría el fracaso escolar?

– Existe mucho más fracaso escolar del que se denuncia y, lo que es peor, incluso quienes cumplen los objetivos – siguiendo la jerga pedagógica en boga- tal vez sí los cumplan, pero aun así sufren grandes lagunas cognitivas.

– Kant pedía que no enseñáramos filosofía, sino que enseñáramos a filosofar.

– Kant dijo eso, pero hizo lo contrario. Dedicó toda su vida a leer filosofía y sólo se atrevió a publicar La crítica de la razón pura cuando ya tenía 57 años. Así que Kant estudió mucha filosofía antes de filosofar.

– Los padres también sufren lo suyo.

– Están despistados por el sistema. Antes sabían que el chaval debía apretar para no ir a septiembre y en septiembre para no repetir. Como ahora hay que pasarles de curso de todos modos, creen que la holgazanería de sus hijos no lo es tanto, puesto que aprueban.

– Pero la pedagogía…

– La pedagogía se utiliza como una jerga irrelevante para enunciar lo obvio. Un profesor tiene que dominar su materia y luego aprenderá a enseñar, porque a enseñar no se enseña, como tampoco se enseña a amar o a tener amigos. Sólo la experiencia es maestra.

– Su manifiesto diríase reaccionario.

– Es puro progresismo, lo que sucede es que cuestiona los manidos clichés bienintencionados, pero erróneos, que han fundado nuestras reformas educativas y sus fracasos.

– ¿Y la religión?

– No tiene cabida en el aula de todos. Pertenece a la esfera de lo privado. Imagínese a un profesor diciéndole a los hijos de una pareja homosexual que la homosexualidad es contra natura. Otra cosa es la historia de las religiones, que sí se puede enseñar.

– ¿Y la filosofía sí que cabe?

– Enseñar a pensar es algo de lo que todos estamos muy necesitados.

  1. La igualitat de un sistema comunista és repartir la pobrea entre tots i viure en la inòpia..

    La igualitat en uns sistema capitalista lliberal, dins de unes normes i un codi deontologic amb un marcf de respecte a les lleis democràtiques,  consisteix en optimitzar el recurs i incentivar la eficiència i creure en les llibertats indidividuals i les utopies col.lectives.

  2. La setmana passada vaig descobrir-lo en el que (segons el meu parer) és el millor de La Vanguardia: "La contra", i vaig pensar en fer-ne una entrada al meu bloc, però mentrestant vaig fer-ne còpies i vaig repartir-les entre el professorat. No cal dir que tothom es va posicionar en contra o a favor aferrissadament, i tothom semblava tenir la raó.

    Personalment vaig interessar-me per buscar al web el "Panfleto" complert i li vaig fer un cop d’ull. Potser en algunes coses s’exagera un pèl, però el d’altres n’estic d’acord. Més que res perquè sacceja consciències i posa sobre la taula qüestions que ens hem plantejat més d’un cop i és evident que moltes coses del sistema educatiu actual no funcionen i cal trobar-hi solucions. Per la reacció visceralment en contra d’alguna de les psicopedagogues del centre, diria que almenys comparteixo l’esperit provocador.

  3. Encara que alguna coseta del "Manifest antipedagògic" no m’acaba de convéncer, en general em sembla MOLT ENCERTAT.

    Jo només lamente la falta de diàleg entre el Sistema Educatiu actual (LOGSE, encara que li vagen canviant el nom: LOCE, LOCE…) i unes altres alternatives.

    La reforma LOGSE que s’imposa avui dia a les escoles és aberrant. Des d’un punt de vista progressista ens hem d’enfrontar i capgirar la situació que ens deixa l’escola feta un solar. Com algú ja ha comentat és curiós que qui més s’oposa als arguments del "Manifest" siga un psicopedagog (o similar), és a dir una persona que NO és un mestre, vull dir que NO treballa amb una aula completa i variada.

    Estos professionals m’han decebut tant que ja no els veig com a científics sinó com a defensors d’una nova religió: no treballen segons el mètode científic sinó que tot és a partir d’uns dogmes amb els quals no puc combregar.

    Hem expulsat la religió catòlica dels centres públics i els hem obert les portes a uns altres "religiosos" i farsants que no tenen ni idea de "fer escola".

    Però com això ho ha fet l’esquerra ens hem quedat desorientats. Recordem que l’esquerra oficial ens ha ficat en l’OTAN enganyats, ens manté uns estatuts d’autonomia miserables, poc a poc abandona l’estat del benestar, no defensa el dret a l’habitatge de les persones, etc. ¿Per què en educació havia de ser diferent?

    En educació (des del 1990) també ens estan enganyant.

    La dreta ens esclafa i l’esquerra ens ven.

    Ànim i a per ells.

  4. Des del punt de vista d’estudiant de batxillerat, hi ha coses en les que no estic d’acord.
    Fonamentalment considerar que la formació professional és quelcom de segona categoria per a qui no és capaç de seguir uns estudis d’ESO. Mentre no sigui una segona via amb unes altres sortides però que pugui conduir al mateix resultat final sense pèrdua de temps, no arreglarem res. Vull dir que si vull ser enginyera tindria que poder entrar a una FP de mecànica, per exemple, i després poder continuar amb una carrera, sense pèrdua d’anys però amb experiència de taller. Clar que això voldria dir que a la FP de mecànica s’hauria d’ensenyar a fer integrals…
    La memòria cal matissar molt, cal, fonamentalment, saber quines són les coses que és important saber de memòria. I fonamentalment s’ha de valorar la memòria associativa, no pas la d’aprendre llistes. Hi ha un problema, però, quan domines la manera d’estructurar els coneixements per recordar ràpidament allò que interessa, diuen “és que tu ets molt intel·ligent, i no tothom ho pot fer”. La conseqüència és que la memorística acaba quasi sempre amb el mateix vici que l’autor del pamflet denuncia: “us ho apreneu de memòria (la llista), que això és una cosa que tothom pot fer…”
    I en el sistema hi ha alguns dogmes compartits per mestres de totes les ideologies: Una servidora és aficionada a les matemàtiques, estic estudiant els llibres de meu pare a 2n de físiques quan jo estic fent primer de batxillerat, i és en contra de l’opinió de quasi tots els professors.
    Acaba el Sr Castillo amb una frase en la que estic molt d’acord: “Enseñar a pensar es algo de lo que todos estamos muy necesitados” Sí, però s’ha de tenir en compte, que per ensenyar a pensar, cal que el mestre també pensi, que sàpiga distingir entre l’exercici i el problema. I d’aquest mestres en conec, però no gaires.
    Una petita reflexió sobre l’educació, des d’un altra punt de vista la tinc publicada aquí


  5. "- No tiene cabida en el aula de todos. Pertenece a la esfera de lo privado. Imagínese a un profesor diciéndole a los hijos de una pareja homosexual que la homosexualidad es contra natura. Otra cosa es la historia de las religiones, que sí se puede enseñar."

    Para nada estoy de acuerdo, lo primero, no todas las religiones son catolicismo, lo segundo, no todo el catolicismo está en contra de los homosexuales, yo por ejemplo, soy católico y les respeto, en general, no estoy muy deacuerdo con algunas políticas de la Iglesia (por mi, que se limiten al ámbito religioso, no al político). Sobre la homosexualidad, yo les respeto, apoyo el matrimonio y la adopción, pero no por ello dejo de pensar que es contranatura, porque lo normal es ir macho con hembra, pese a este detalle, pienso que la homosexualidad es totalmente normal y respetable, los humanos no somos animales "naturales" y por lo tanto, si no queremos ir macho-hembra, pues nos saltamos esa regla, que para eso somos libres.
    PD: JMAznar tenía razón en una cosa, no tengo ni idea de catalán (soy castellano y he llegado aquí de rebote), pero mira, en la intimidad si se entiende.

  6. Em sembla evident la voluntad provocadora. L’anomena antipedagògic quan és una formulació pedagògica gens innovadora. Més ben dit, és una barreja de mètodes i actituds pedagògiques. Estableix uns objectius sense definir-los com ara "el respeto al profesor" però s’atreveix a qualificar de "tonterias" les opinions divergents amb la seva. No em queda clar com entèn el respecte.

    Diu "la motivación [otra tonteria] es otro de los mitos pedagógicos. (…) El nió no puede ilusionarse con las tablas de multiplicar porque la encontrará aburridísma (…) el profesor debe disciplinarlo" Un nano sap de memòria els nombrosos i complicats noms dels Pokemon, no serà perquè que si se’l sap motivar, si el pedagog ‘utilitza la imaginació, les assgnatures es poden tornar una afició, una disciplina voluntària pel nano? Potser no és tan mite ni tonteria.

    "Kant dijo eso, pero hizo lo contrario. Dedicó toda su vida a leer filosofía y sólo se atrevió a publicar La crítica de la razón pura cuando ya tenía 57 años. Así que Kant estudió mucha filosofía antes de filosofar"
    Això treu validesa a l’argument de Kant? Kant demana que s’ensenyi a pensar -poc abans el professor castillo ha afirmat "
    La
    pedagogía que se considera moderna ha desprestigiado la memorística y
    afirma que lo importante no es memorizar, sino saber razonar… "
    – i ho enllesteix així? Com és que Kant no diu una tonteria? Kant s’autoinvalida, segons Castillo, i amb ell a la pedagogia moderna que ell, Kant, ja representava.
    Kant es treu la raó a si mateix perquè va demanar que s’ensenyés filosofia sinó a filosofar però no va donar classes sobre com filosofar. A sobre, el professor Castillo, ho raona: es va pasar la vida llegint. La crítica de la razón pura la va escriure als 57, es passar molt de temps estudiant abans de filosofia. Mentre estudiava i llegia no reflexionava, no pensava, tampoc quan era nen, quan era nen no tenia capritxos puerils i egoïstes. No sé com va poder entre el món i la humanitat, Kant, sense permetre’s anar madurant o qüestionar-se el funcionament social. Un jove pot ser respectuós i ser rebel, li toca, se li ha de permetre.
    Sincerament, millor hauria fet dient que la tesi de Kant és una tonteria.

    "Sí,
    pero si usted alguna vez supo algo y lo ha olvidado, al menos puede
    consultar y recordarlo, pero si nadie nunca se lo enseñó, entonces ya
    no sabrá buscarlo en ningún sitio. Será usted un ignorante absoluto." Si mai em van ensenyar alguna cosa, no necessitaré buscar-la. De la mateixa manera, les coses que oblido (evident, abans les he après) les busco si les necessito. Sóc un ingorant absolut en eines agrícoles, nomenclatura floral, tot allò necessari si visquès al camp. Ningú m’ho ha ensenyat perquè visc a la ciutat. I? Sóc un ignorant absolut en el funcionament d’una nau espacial. No ho necessito. I? Igualment, Algú del camp li cal aprendre’s de memòria coses que oblidarà de seguida i no tindrà cap necessitat de buscar-les?

    "Que le pide a su medico que le cure o se conforma con que lo intente?"
    Sap el professor que n’hi han malalties que encara sense cura? Sap que no tots els cosos reaccionen igual al mateix medicament? No sempre s’obtè el resultat volgut el primer dia. Si els metges pensessin com ell, es retiraven.

    Aquesta és una de les contradiccions més grans. Proclama ser contrari al tracte igualitari i el defensa. El defensa dividint la gent en grups uniformes: els alumnes que no els hi dona la gana estudiar, els metges operatius, els ignorants absoluts, la gent que no respecta, els qui diuen tonteries…I el centre, el grup dels mestres que no diuen tonteries, respecten als altres (incloent als puerils i capritxosos nanos), amb coneixement plè i una idea clara i ben definida (?) dels valors admisibles i la disciplina a aplicar (el mateix criteri tots, un pot ser més tou o un altre més fàcilment irritable, un altre més estret de mires o més lliurepensador) per a ser un mestre tan eficaç des del primer dia com ho són els metges.

    Té raó, la educació és dlenta. No m’estranya.

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