Manifest per l’ensenyament plurilingüe de qualitat: SÍ AL VALENCIÀ
La societat necessita un ensenyament plurilingüe de qualitat per tenir oportunitats
de futur en un món global. L’objectiu que les noves generacions dominen perfectament les
dues llengües oficials, valencià i castellà, juntament amb una llengua estrangera, és
irrenunciable. Volem un model educatiu veritablement plurilingüe dissenyat per experts, un model de consens, que s’adapte a la nostra realitat sociolingüística i que done resultats efectius. El decret anunciat pel govern presidit per Francisco Camps aposta justament pel camí contrari: pretén capgirar el model educatiu valencià i fer-ho amb criteris ideològics, no
pedagògics, ignorant l’opinió dels experts, situant-se fora del consens que naix de
l’aprovació a les Corts de la Llei d’ús i ensenyament del valencià (LUEV) sense cap vot en
contra, fent-ho per la via de la imposició i menystenint l’experiència de més d’un quart de
segle d’immersió lingüística. El sistema de línia única tal i com es planteja pel Consell no té precedents avaluats a nivell internacional i significa a la pràctica la pèrdua de capacitats lingüístiques dels alumnes. Les noves generacions no tindran garantit el domini de les llengües oficials, com marca la LUEV, la Llei Orgànica d’Educació i l’Estatut d’Autonomia, i assaja un mètode d’introducció d’una tercera llengua sense resultats comprovats. Ens arrisquem al fet que el fracàs escolar siga encara més important a les nostres aules.
Amb més 25 anys d’experiència d’ensenyament en valencià, el nou decret ignora
els resultats obtinguts pels alumnes en coneixement de valencià, castellà i anglés, notablement millors que els alumnes que han tingut el castellà com a
llengua vehicular a l’aula. L’ensenyament en valencià ens acosta a la qualitat, la renovació
pedagògica, l’educació en valors i la multiculturalitat. Més valencià a l’ensenyament és
sinònim de més llengües, més valencià també és més anglés.
Equiparar l’aprenentatge en valencià i en castellà a l’ensenyament és pretendre
que parteixen de situacions socials similars, quan tots els experts coincideixen en el fet
que la llengua minoritzada ha de tenir un tractament preferent a l’educació per garantir el
seu coneixement. Així és com funcionen els models de països referents en plurilingüisme
com Finlàndia o Canadà.
Per tant, relegar el valencià a l’ensenyament com proposa el nou decret suposarà retrocedir greument en el progrés de la nostra llengua, perquè l’àmbit educatiu sempre ha estat clau en la normalització lingü.stica del valencià. El nou model arracona la llengua i implica un perill real de desaparició en poques generacions Per totes aquestes raons, ens oposem a l’aprovació del decret del nou model perquè significa un pas enrere en l’ensenyament plurilingüe, s’oposa al criteri dels experts, se situa fora del consens educatiu, hipoteca les capacitats lingü.stiques de les noves generacions, arracona el valencià a l’ensenyament i posa en perill la seua supervivència a la societat.
Davant d’aquest nou model, convidem tota la societat valenciana a oposar-s’hi i fer sentir
la seua veu a favor d’un model lingü.stic de consens, fet amb criteris pedagògics i de
qualitat i amb un paper protagonista del valencià a l’ensenyament com a garantia de
plurilingüisme i oportunitats de futur. Sí al valencià, sí al plurilingüisme, sí a la qualitat!
Escola Valenciana, juny del 2011