Enric Queralt va inaugurar ahir el curs d’Enxarxa’t a Benissa. Enxarxa’t és una xarxa d’escoles que cerquen la qualitat d’allò que fan i són a partir de quatre principis bàsics. Però avui venim a parlar de lectura, d’aquesta explosiva comunicació que feu Enric Queralt ahir a la Seu de la Universitat d’Alacant a Benissa, la Marina.
Si voleu saber qui és Enric Queralt, ací teniu l’enllaç, del seu bloc amb lectures, propostes, ofertes, preus, indicacions, compromisos…, això d’ahir va ser com un huracà d’idees, de perles, de regals, de més contundents i de tan evidents com impagables. De fet, sembla que la invitació que li havia llançat Jaume Fullana, l’animador d’aquesta xarxa d’escoles valencianes era, vine i parla’ns de la lectura: “Parla’ns-en, des d’on vulguis, també a nosaltres.” diu el verset núm. 10 de la primera pàgina de l’Odissea traduïda per Carles Riba.
Llegiu a l’escola, amb els vostres alumnes, com diuen els decrets, mitja hora cada dia? Una hora? Tres dies a la setmana?, cap? Llegiu tots els mestres o solament els de llengua? Llegiu els de primària mentre els de secundària ensenyen allò important o bé ja deixeu a l’atzar que el 50% dels alumnes no llegesquen mai? I els mestres, llegiu? Llegiu amb aquella intensitat que reclamava Celestin Freinet per als mestres, Cussinet, Ferrer? Esteu preocupats d’això de la no-lectura, perquè vosaltres mateix sou no-lectors, o us preocupa més l’ortografia? Sabeu que ja n’hi ha instituts públics que llegeixen una hora al dia, sempre en el mateix moment de la jornada? Sabeu que la llei diu que cada escola i institut ha de llegir un mínim de mitja hora diària, per anar bé, o mitjanament bé…
El professor-consultor Enric Queralt va fer una aportació brillant, entusiasta i molt suada (ves com anava l’aire condicionat, però) perquè els directors tornem a l’escola avui mateix i reunim els mestres a la biblioteca: va, agafeu-ne cadascun un cabàs i torneu a les aules: el de matemàtica també, el de física, el de llengua, el d’anglés, el d’educació física que no s’escape, tothom que carregue els llibres i entre a classe: xiquets, són les dotze, avui no tocarà l`àngelus, tocarà llegir, el mestre també, cada dia a partir d’avui mateix llegirem plegats una hora… Potser una hora per començar fóra massa, no caigueu malalts d’empatx, mitja hora, va, mitja i prou.
Per acabar aquest primer apuntament sobre la proposta d’Enric Queralt (no us perdeu el seu bloc) agafaré un dels exemples dels molts que explicà ahir a Benissa: la Gaithersburg Elementary School decidí d’eliminar els deures per a casa en canvi de proposar la lectura lliure dels seus alumnes. Els resultats de millora en poc temps van ser espectaculars. El 70% dels alumnes venien de famílies de pocs recursos, però ara són una escola de referència pel que fa a resultats.
Doncs, això, comenceu per repensar la lectura a l’escola. Tots els mestres, sense excepció. Els escocesos també. I els valencians més que ningú.