Ulisses20

Bétera, el camp de túria

Publicat el 11 de maig de 2017

Escola i emoció (2): els psicòlegs i les llonganisses

La vuitena declaració educativa de l’escola cooperativa (UCEV), que es presentà dimarts a València, ha sigut redactada per psicòlegs. Com que som cooperatives, cada any encomanem a un equip divers la redacció. Un dels recursos referent de l’escola, sens dubte, són els psicòlegs. Sense la seua intervenció, l’escola no fóra igual. L’orientació, l’ajut, l’assessorament, l’acompanyament a alumnes, el consell a directius, a mestres, a famílies, és cabdal. D’una magnitud poc valorada massa vegades. I ves que encara arrosseguem un què negatiu, quan diem psicòleg, o orientador, i nosaltres, els mestres, no sabríem estar-ne, sense el seu consell, el seu suport, la mirada tranquil·la.

En la tria del text, l’equip de psicòlegs responsable de la vuitena declaració —tracta sobre les emocions a l’escola— ha deixat unes quantes idees de mestres universals: Paulo Freire, Maria Montessori, Nelson Mandela, Arnold G. Glasow, Gandhi, Herbert Spencer, Ken Robinson… Bé, tots no són mestres, però sí que poden tenir el tret didàctic, d’ensenyar alguna cosa, cadascun d’ells. Als psicòlegs, almenys, alguna raresa els podem permetre, per tant d’ajut com rebem. De segur que els referents que haguéssem triat cadascú de nosaltres serien diferents. Tants caps tants mestres, o filòsofs, o matemàtics. Però les frases triades poden ajudar-nos a entendre una de les feines imprescindibles a l’escola: comprendre cada xiquet, cada mestre, cada família. I d’això els psicòlegs en saben com ningú.

Jo en deixe una, de frase. És lliure de triar-ne una. Per exemple, la frase de Maria Montessori: «Una manera de saber si la intervenció educativa és correcta és de comprovar si l’infant és feliç.»

Avui, quan he eixit de la classe, m’ho he preguntat: cada dia que hi intervinc, els xiquets són feliços? Uii, em sembla que n’hi ha més dies que llonganisses, però que massa vegades la nostra intervenció de mestres no apunta tan alta com va la lluna, o apunta equivocadament. Sort d’això, dels dies, de les llonganisses, perquè demà ho podrem millorar, i tenir en compte les paraules de la mestra.



Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Aquesta entrada s'ha publicat dins de General, mestres d'escola per adasi | Deixa un comentari. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent