Ulisses20

Bétera, el camp de túria

Publicat el 8 de juny de 2016

“Compromesos amb l’educació pública”

Article de Lluís Cervellera, president de la Unió de Cooperatives d’ensenyament valencianes (UCEV)

Luiso-Cervelllera

“La deriva del debat sobre l’educació a casa nostra es planteja (no sabem si d’una manera interessada) sobre una dialèctica que ha acabat per enfrontar escola pública i escola concertada. Aquest enfocament, més enllà de les seues motivacions, té el problema de traçar les línies mestres del debat educatiu sobre pressupòsits que no permeten plantejar-lo d’una manera integral i constructiva.
L’educació és un servei públic bàsic i el sistema educatiu ha de vetlar per la seua qualitat i per garantir a tothom la igualtat d’oportunitats en l’exercici d’aquest dret. Aquests principis generals no han de quedar difuminats, ni molt menys obviats, pel fet que aquest sistema incloga dues xarxes d’escoles, la pública i la concertada, que, entre altres moltes coses, comparteixen de ser finançades amb fons públics (tot i que de forma diferencial en quantitat i qualitat) i la comesa que se’ns transmès de treballar per un servei públic de qualitat.
Per nosaltres, aquestes circumstàncies, comunes per a les dues xarxes, lliguen fermament l’escola amb la societat, i molt especialment amb la seua part més vulnerable. El somni de l’escola social i l’escola transformadora és més que una meta més o menys utòpica: és un autèntic corol·lari dels principis que fonamenten aquest ensenyament públic que se’ns ha encomanat actualitzar en cada barri, en cada poble, en cada comarca.
Si plantegem el debat educatiu sobre aquestes línies mestres, la qüestió de la titularitat de cada centre s’ha de contextualitzar en el marc del seu projecte educatiu i en com es materialitza aquest compromís amb la societat. Nosaltres, el cooperativisme educatiu, hem mostrat les nostres cartes públicament i reiterada. Ens reconeixem com a agents d’ensenyament públic, d’acord a uns principis que podríem resumir en un decàleg: 1.- Exercici igualitari del dret a l’educació; 2.- Escola inclusiva; 3.- Participació democràtica; 4.- Vinculació amb l’entorn i arrelament a la comunitat; 5.- Plurilingüisme construït sobre la centralitat del valencià; 6. Compromís ètic del treballador de l’ensenyament i acció social de l’escola; 7. Innovació educativa; 8. Qualitat educativa; 9. Desenvolupament professional i formació del professorat; i 10.- Educació laica. Des d’aquests plantejaments construïm una determinada manera d’entendre què és l’ensenyament públic, desitjant que es perceba com una proposta per al diàleg, una aportació, creiem que necessària i pertinent, al debat educatiu actual. Ni que només siga per plantejar aquest debat d’una manera més integral i més constructiva.
Som del parer que a partir d’ací, evidentment, ens trobarem coincidint plenament amb reivindicacions de la xarxa concertada, de la qual formem part i des de la qual actuem. Molt possiblement la qüestió del finançament siga la primera d’aquestes coincidències. Parlem-ne doncs amb la confiança de les raons que poden justificar les reclamacions del sector, però sense oblidar l’origen públic del finançament de la concertada i la responsabilitat d’assegurar un servei públic de qualitat.
I som del parer que també a partir del reconeixement de la tasca de cada interlocutor, podrem entaular un diàleg amb l’Administració educativa en què trobarem coincidències i, naturalment, punts de discrepància, fins i tot insalvables. Crec que no n’hem de tindre por. Ens juguem molt: ni més ni menys que la millora conjunta del servei públic educatiu, desideràtum i objectiu irrenunciable de tot el nostre sistema educatiu amb el qual el cooperativisme educatiu es troba profundament compromès.”



Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Aquesta entrada s'ha publicat dins de General per adasi | Deixa un comentari. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent