Ulisses20

Bétera, el camp de túria

Art i ciència amb Glòria Jové, ja pagava les jornades AKOE

Publique aquesta carta del mestre i amic Paco Rodrigo sobre una de les ponents i ponències presentades en l’escola de mestres en l’edició d’estiu, fetes aquesta setmana passada a l’IES Benlliure de València, amb la presència de quatre-cents mestres.


Jornades  d’estiu d’AKOE: hem anat parlant d’intel·ligències múltiples, de comprensió lectora, de l’ensenyament de la llengua, de les matemàtiques… Hem pogut assistir a les comunicacions de mestres que treballen constantment per millorar l’escola… Avui dedicarem el matí a reflexionar al voltant de l’art, de l’expressió plàstica i musical. Recordeu que avui també tenim la Fira de les experiències contades per l’alumnat, que hi haurà temps per fer la valoració global i la cloenda de les Jornades i acabarem amb una activitat lúdica, amb l’actuació de Toni de l’HOSTAL. No oblideu de fer les darreres compres de llibres en les editorials amigues, recordeu les paraules del mestre i escriptor EMILI TEIXIDOR, els bons mestres han de llegir molt per fer que els seus alumnes també siguen bons lectors.

Per presentar-vos Glòria Jové, que ve de les terres germanes de Lleida, voldria compatir amb vosaltres una breu reflexió, un petit desig o un somni. Fa poc llegia a “Grácias Finlandia” del nostre amic Xavier Melgarejo, la frase: “la realitat no té la culpa dels plans d’estudis”. La realitat, és a dir, la vida, és rica, complexa i diversa però els plans d’estudi la intenten domesticar o pervertir amb horaris irracionals, amb la dissecció de les matèries, amb l’ús i abús d’estàndards, amb informes PISA i absurdes normes burocràtiques que fan de l’escola aquell lloc on la realitat -la vida- és allò que passa fora de les aules. Bé, permeteu-me un desig, un petit somni: obrim les portes i les finestres de l’escola i deixem que realitat de fora entre dins, deixem que la vida inunde les nostres aules. O, també, sortim al carrer, a la natura, al mercat a les places, als museus…;  per observar, viure i experimentar… Sens dubte, els nostres alumnes ens ho agrairan, doncs l’aprenentatge serà molt més emocionant, més motivador i significatiu, més vivencial. I la vida, per fi, podria deixar de ser allò que passa fora de l’aula. Perquè com canta Txarango “com quan érem infants, la vida balla descalça”. En aquest sentit, crec que en una escola oberta a la realitat, en una escola de la vida, L’ART, l’ART EN MAJÚSCULA, totes les arts (la pintura, la música, el ball, la literatura, el cinema…) haurien de ser al centre de la vida escolar i no arraconades en un segon pla en les horaris i els currículum… L’art, com a eina interdisciplinar, globalitzadora, creativa, rica i complexa, com a font de plaer creatiu i estètic, com a mirada crítica…, ha d’impregnar els projectes educatius dels nostres centres. Tot esperant que aquest desig es puga acomplir tinc el plaer de presentar-vos Glòria Jové i Monclús. Ella és DOCTORA i PROFESSORA TITULAR en la Facultat de Ciències de l’Educació de la UNIVERSITAT de LLEIDA, on imparteix l’assignatura  “Processos i Contextos Educatius» en el Departament de Didàctica i Organització Escolar, una matèria amb un clar contingut psicopedagògic en la qual conceptes com: heterogeneïtat, identitat, diferència…, emergeixen i es treballen a fi que els futurs i futures mestres siguen capaços de donar resposta als contextos educatius del segle XXI. Entres les seues propostes teòriques i metodològiques destaca la consideració de l’art contemporani com una eina vàlida per a la inclusió social i educativa que es caracteritza per una àmplia transversalitat conceptual i una multidisciplinarietat de tècniques artístiques que ens permeten connectar amb altres llenguatges i desenvolupar múltiples mirades a la nostra societat, en un procés de sensibilització artística i social. L’art contemporani com a mediador d’aprenentatges i com a instrument de formació i construcció de coneixements. La seua aportació s’emmarca dins dels plantejaments socioconstructivistas i situa la cultura com a element bàsic per a la humanització. És per això que en el seu entreteixir situa els recursos comunitaris culturals en general i museus i centres d’art en particular com a part essencial del treball en xarxa. Espais híbrids, experiències híbrides: les formes de vida cultural com a eix generador d’aprenentatges i del desenvolupament. Creadora de Projectes en els quals pretén donar resposta a l’heterogeneïtat de situacions educatives que es donen avui dia els centres educatius. La xarrada de Glòria girarà al voltant de la  TRANSDISCIPLINARIETAT, de l’ART I l’APRENENTATGES EN CONTEXTOS CONTEMPORANIS I DIVERSOS” amb la finalitat de conèixer i experimentar la transdisiciplinarietat de l’art i prendre consciència de les seves possibilitats per a esdevenir mestres artistes. Tractara de mostrar-nos com aprendre, ensenyar i comunicar-nos a través de l’art, ens permet prendre consciència dels models que tenim com a docents i ens permet prendre decisions des de la creativitat. Doncs, treballar a través de l’art expandeix les possibilitats curriculars i ens permet crear i possibilitar situacions d’ensenyament i aprenentatge de forma creativa per convertir les classes en punts d’encontre on tots puguem aprendre. La xerrada mostrarà la metodologia de treball que s’empra i alguns projectes que han realitzat en la formació de mestres de la Universitat de Lleida i en el màster d’Educació inclusiva.

by Francesc Rodrigo, Florida Universitària

 



Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Aquesta entrada s'ha publicat dins de mestres d'escola per adasi | Deixa un comentari. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent