Turisme matemàtic: Jaem19

El president de la federació-associació de professors de matemàtica de l’estat és valencià. Avui ha inaugurat un congrés de matemàtica a la Corunya, i ha explicitat que cal animar les joves estudiants a fer matemàtica i ciència, a omplir les facultats més científiques, o no acabarem d’orientar bé els nous estudiants universitaris. Per cert, m’hi he trobat una jove de Bétera que també participa del congrés.

La professora Cecília Calvo ha fet la ponència principal, que ha girat sobre tres exemples concrets d’aula, com ensenyem els mestres, i tres verbs: manipular, representar i practicar: la idea principal de la conferencia és si som capaços els mestres de proposar, animar els alumnes a fer preguntes que els ajuden a créixer, perquè d’ací sabrem si fem que la classe de matemàtica tinga qualitat o no. D’allò vist ja hem proposat un canvi en la ponència que les mestres de l’escola faran demà a les nou del matí i en el taller posterior: aprofiteu els verbs i les preguntes perquè els mestres, matemàtics en la seua majoria, s’esforcen a pensar preguntes en relació a la didàctica de la matemàtica: a partir d’uns quarts aparells casolans inventats perquè els xiquets manipulen i pensen a l’aula: embuts, serpents, màquines comptadores… Hom no diria que ensenyem matemàtica, però la sorpresa i la creativitat és això, com menys ho esperes, aprenem. I ara ja tenim més idees per començar el curs a partir d’unes quantes preguntes…

Però,llavors, què fem amb la resolució de problemes? Vet ací el problema d’avui: 550 mestres s’apleguen en un palau de congressos a la Corunya per parlar sobre matemàtica i com ensenyar-la. Només que cada parella de matemàtics pensés una idea, seríem capaços els mestres de bastir un curs nou que convertís el 30% d’alumnes contraris a la matemàtica en potencials futurs matemàtics a curt termini? Almenys, alumnes que no rebutjaren aprendre’n cada dia, de matemàtica i de ciència?

A més de saludar la professora Cecília (ella ha dit en començar que el tracte que rebria tothom en la seua xarrada és el de mestre) hem saludat una altra institució matemàtica amiga, el professor David Barba, que ens diu un altre problema: ” Si un xiquet et lliura un full de 20 divisions fetes perfectament en 10 minuts, què ha aprés, realment? I què en faràs, realment, perquè n’aprenga de veritat?”

#19jaem #19jaem19