La mirada fluida

Educació, societat i noves tecnologies

22 de febrer de 2006
Sense categoria
2 comentaris

PISA i la llengua materna

Ahir 21 de febrer, “Dia internacional de la llengua materna” (UNESCO), la premsa informa que Convivència Cívica Catalana va presentar un informe sobre el fracàs escolar entre els castellanoparlants a Catalunya, 24 punts per sobre que el dels catalanoparlants.

La primera cosa a senyalar és que s’utilitza l’informe PISA com a suport d’aquestes informacions.

La segona, que es contradiu amb altres informes al respecte.

 

Val a dir que l’informe PISA, que sembla obligatori fer servir com a base de qualsevol argumentació sobre la situació dels sistemes educatius per conferir-los una certa solvència, bé sigui de la llengua materna, de la resolució de problemes o del paper de les famílies, no extreu directament aquesta conclusió. El suposat “informe” de que parla la premsa és en realitat un “MANIFIESTO EN FAVOR DE UNA  EDUCACIÓN BILING?oeE EN CATALUÑA“, en el que es denúncia el que ja sabem i es donen les dades anteriors, però sense aportar les dades primàries.

Per altra banda, aquestes “conclusions” es poden titllar com a mínim de poc rigoroses, atès que, com ens poden confirmar els estadístics, per analitzar els efectes d’una variable, cal controlar i eliminar l’efecte de tota la resta, cosa que no se’ns explica en el “manifiesto”.

Així, podem trobar contradiccions entre aquest “informe” i altres de més rigorosos. Per exemple:

         Un informe de la Fundació Bofill també arribava a una conclusió semblant, però l’atribuïa principalment al nivell socioeconòmic i cultural de la família i a la tipologia de centre (públic-privat). Seria interessant aprofundir per aquesta via i la seva relació amb la llengua parlada a casa.

         Tot i aquestes diferències, un estudi del Ministeri d’Educació realitzat a tot l’estat l’any 2003, va mostrar que la competència en castellà del conjunt dels nens espanyols de 12 anys és la mateixa que la dels catalans, segons es comprova en l’informe publicat aquí pel Consell Superior d’Avaluació.

En definitiva, hi ha diferències, de molts tipus, en el nostre sistema educatiu, tot i que l’informe PISA l’identifica com a força equitatiu. L’anàlisi d’aquestes diferències s’ha de fer de forma rigorosa per tal de trobar quines són les millors mesures per compensar-les. La simplificació i la mixtificació, posant per davant qüestions polítiques, no és bona, sobretot quan tractem amb qüestions tan delicades com la llengua d’ensenyament i d’aprenentatge. Ha de ser possible mantenir certs principis sobre la llengua a l’escola amb uns millors resultats i amb una elevada equitat.

  1. Només una dada, el mateix informe PISA diu "Castilla y León, Cataluña y el País Vasco se situan por encima de la media española"….Cataluña está 15 puntos por encima de la media española.Amb l’informe de Convivencia Cívica Catalana (panfl2 –> de panfleto) el millor que podem fer es passar-li un antivirus.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!