Les escoles amb èxit sostingut (2)

Com contribueix l’entorn a l’èxit sostingut? Com intervenim els mestres perquè l’entorn siga favorable a l’èxit? 

PRIMER.
Mé que no recomanar, Roser Salavert defensa que s’ha acabat la privacitat per amagar no sabem què, o potser sí que ho sabem. L’ensenyament a l’aula cal que deixe de fer-se a porta tancada. Transparència, mestres, visibilitat… Un mestre que et visita, un pare, un professional no vol jutjar què fas. Vol observar què passa i com pot ajudar-te a millorar el que fas. A Finlàndia, per exemple segons que explica Xavier Melgarejo, hi ha unes cadiretes buides, que conviden a observar què fan els alumnes, el mestre i tothom que treballa en aquella aula. 
A mi particularment m’agrada aquesta proposta, sobretot perquè fa temps que la recomanem des de l’escola, de deixar que passe la gent a vore què fem. L’observació en educació sempre té un pèl de pedagògic, de millora, d’aprendre què fan els altres mestres, de poder-los recomanar o suggerir això o allò altre.  

SEGON.
Calen pautes i protocols, sens dubte, malgrat que n’hi ha que s’hi queixaran de perdre llibertat (uii, les excuses no són sinó excuses, difícilment poden cinvertir-se en reptes). Cal un diàleg reflexiu i constructiu que resulta d’un llenguatge comú (consens per definir cada cosa), per a la millora continuada de la pràctica a l’aula. 

TERCER.
Cal un enfocament col·lectiu en objectius d’aprenentatge. Cada escola vostra ja té un objectiu del curs, d’enguany? sabeu quin és l’objectiu enguany de la vostra escola? El teniu escrit? El sap tothom? Un, un de sol!

QUART.
Cal col·laboració entre els diferents grups de l’escola: pares, alumnes, mestres. La teniu escrita com es produeix?, quan i com s’avalua aquesta col·laboració, si és eficaç, per què?

CINQUÉ.
Quines són les oportunitats de participar en les decisions educatives? estan definides, són públiques?, quin és el vostre lideratge distributiu?

Tot plegat, a qui rendiu comptes? Quin és el rendiment de comptes, si no milloreu?, i si milloreu, com ho expliqueu?, com us ho plantegeu?

 [a Nova York vam fer un decret perquè, almenys, totes les escoles permeteren l’observació dels equips de dades, que havien de recollir informació per elaborar diagnòstics del que passava.]

L’avaluació és una eina fantàstica tant pels alumnes com pels professors perquè és un aspecte genuí del procés ensenyament-aprenentage. Roser S. 

QUINES SÓN LES CONDICIONS QUE CALEN PERQUÈ L’ENTORN AJUDE A L’ÈXIT SOSTINGUT? 

—suposem que enviant inspectors-policia a fiscalitzar, no. 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *