– Allò que realment és rellevant per a l’èxit escolar és la qualitat docent i les expectatives dels alumnes (pàgina 32).
Un altre mestre, Paco Rodrigo, m’ha enviat un extracte per a un treball que preparem plegats. També m’envia unes ratlles d’un llibre que ell considera cabdal, per a l’escola i sobre la lectura, un llibre d’Emili Teixidor: la lectura i la vida, sobre el qual he parlat en altres apunts i no em destorba resituar. Paco m’apunta algunes condicions necessàries en els mestres, que reclama l’escriptor: «equilibri, dignitat i intimitat»
L’any passat vaig obrir el curs amb un discurs sobre Freinet i les seues invariants. Tornaria amb el mateix, perquè Freinet no es fa vell a l’escola, ben al contrari, és un home que podria passar-hi cada dia i alliçonar-nos, per l’escola i pel compromís. Però enguany vull passar per l’Escola Nova i els seus trenta principis, i el mestre Ferrière, naturalment, pel qual proposarem un treball d’investigació i homenatge. Em sembla que és així que començaré demà, referint-nos als bons mestres i com hem d’estar-los agraïts cada dia, aprofitant la invitació de la mestra Creu a parlar davant el claustre.
– Com no hem d’estar agraïts, de poder treballar a l’escola, els mestres? Ara, un nou curs és feina per llarg, ja ho sabem, labor benvinguda que acceptarien molts que, culpa d’una crisi idiota forçada per polítics i banquers, tindran una tardor menys favorable i dolça.
Coratge a tots els mestres que comenceu en unes hores. I vida per llarg!
(la imatge l’he agafada de la pàgina de Rosa Sensat, en la celebració del centenari de l’Escola Nova, 1912-2012)