Adam Majó

Xuts a pals

31 de desembre de 2010
3 comentaris

Trens de càrrega

Manresa té dos baixadors, el de
Viladordis i el del carrer Primer de Maig, dues estacions de viatgers, la del
Nord (situada al Sud de la ciutat) i la de Manresa-Alta, més centrada, i una de
mercaderies, darrera el barri de la Guia, de la qual ningú mai se’n recorda.
Actualment aquesta estació només s’utilitza com a auxiliar per al transport de
Potassa i per la fusta en brut provinent sobretot del Solsonés. Com que han
d’utilitzar la mateixa via que la línia 4 de Rodalies, una de les més congestionades,
els combois de mercaderies viatgen de nit, amb totes les restriccions que això
suposa.

Malgrat els molts anys de servei
ininterromput, un segle i mig!, resulta evident, contemplant-ne el seu aspecte,
que aquestes instal·lacions no passen pel seu millor moment. De fet, il.lustren
perfectament una realitat sabuda: que estem a la cua del continent en
transport ferroviari de mercaderies, mentre tenim una de les ràtios més altres
en Km de carretera per habitant i superfície.

Atrotinada, bruta i deixada, amb
mals accessos pels camions que hi porten la càrrega i ignorada pels propis
manresans, si aquesta estació ha sobreviscut és més per un seguit de
casualitats històriques i geogràfiques (la seva excentricitat) que per la
voluntat explícita de mantenir-la. El cas, però, és que hi és, que no és poca
cosa, i ara que sembla que es vol apostar pel corredor ferroviari de
mercaderies d’ample europeu que connecta, de moment en precari, el país amb la
xarxa Europea, és el moment de tornar-la a posar en valor. En aquest sentit, i
que no serveixi de precedent, és esperençadora la proposta de la Cambra de
Comerç de Manresa de fer front comú en la demanda d’una tercera via d’ample
normalitzat que ens connecti, a Montcada, amb aquest eix ferroviari de mercaderies
que ha d’unir, poca broma, Escandinàvia i el Mediterrani occidental.

El Cercle d’infraestructures,
entitat tipus Lobby que es dedica a pressionar a favor d’aquest projecte,
quantifica en 80 milions d’Euros el cost d’aquesta nova infraestructura. Diners
que no són tants si acabem utilitzant-la per transportar bona part de la
càrrega que actualment circula per carretera i, així, estalviar-nos l’encara
més costós  (en termes econòmicas i
medi-ambientals) desdoblament de la C-55.

En tot cas, el nou conseller PTOP
ja ha anunciat que es tornarà a mirar els projectes que té sobre la taula per
veure quins són prioritaris, quins deixa per més endavant i quins arxiva
directament al calaix d’on no es torna a sortir mai més. El Bages en té quatre
de pendents vinculats al ferrocarril: El Tren-tram, que hauria d’estar aquesta
mateixa legislatura!, la millora de la línia de Rodalies, indispensable, l’eix
transversal ferroviari, que no s’ha cregut mai ningú, i aquesta tercera via per
les mercaderies. Tots els esforços seran pocs per defensar aquests projectes
que ens haurien de permetre encarar el segle XXI amb eines del segle XXI.


Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!

  1. A la fotografia, l’altra estació de càrrega de Manresa, la que hi havia a l’altra banda del riu, on ara hi ha una mica de parc i una discoteca d’estiu.

  2. Manresa-Viladordis ja no és un baixador, ara és una estació renovada, abans si que fotia por baixar per aquelles escales, hi havia una fauna a l’interior maca de veure! Fa 2 anys la van renovar, amb ascensor, màquina de bitllets i sortides d’emergencia.

    L’estació de la fotografia era la “Manresa-Riu” era la destinació final de recorregut dels FF.CC. (Manresa-Martorell-Barna) fins el 1963, despres la van retallar fins al Guimerà (actual parquing del c/Bruc) i l’any 1969 encara la van retallar més fins l’actual Manresa-Baixador.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.