Adam Majó

Xuts a pals

6 d'abril de 2009
1 comentari

Tramvia o metro?

Si no ens han tornat a enganyar, l’any 2011, demà passat, entrarà en funcionament el servei de ferrocarril per a viatgers entre Manresa i Santpedor i Sallent, per una banda, i Callús i Súria, per l’altre. La línia aprofirà l’actual via de mercaderies que va a la mina,  i només caldrà construïr els baixadors, instalar la catanària i fer algunes adaptacions en el traçat. El tipus de vehicle que hi circularà és l’anomenat tren-tram, capaç de funcionar com a tren interurbà o com a tramvia, a l’interior dels pobles i ciutats. La inversió no és excessivament costosa, perquè ja disposem de la infraestructura bàsica, però tampoc és barata. Caldria doncs un nivell d’usuaris important per compensar els costos inicials i d’explotació i, perquè això sigui possible, cal que el servei sigui realment útil per a públics molt amplis, des de la gent dels pobles esmentats que vulguin arribar al centre de Manresa sense preocupar-se per aparcar, fins als treballadors i visitants de dues instalacions que comptaran amb baixador, el Parc central (o tecnològic) i la presó dels Lladoners. El recorregut també permetrerà connectar la ciutat amb el parc de l’Agulla, i el barri de la Parada amb el passeig de Manresa. Però perquè aquest nou mitjà de transport públic tingui encara molt més sentit i sigui molt més competitiu, no n’hi ha prou amb que ens deixi al carrer primer de maig –al baixador- caldria que fes allò que ja feia fins fa uns anys, arribar al riu, a l’estació del Nord.

Aquesta conexió la podem aconseguir de dues maneres, o en superfície, per l’antic traçat (anant a buscar el carrer del Bruc) o soterradament, creuen la ciutat per sota el passeig fins arribar a la Reforma. Des de la CUP entenem que la opció aèrea, la del tramvia, és la més raonable, sobretot, per una qüestió de costos i terminis.  Amb el que li costa a l’adiminstració invertir en ferrocarril, si hem d’esperar a que reuneixin el pressupost per fer un túnel d’aquestes característiques, d’aquí 25 anys encara hi serem. L’opció en superfície val molt menys diners i es podria posar en marxa simultàniemanet amb la conexió amb sallent i Súria. Per altra banda, un tramvia circulant pels carrers de Manresa donaria un missatge clar de potenciació del transport públic, de fi de l’hegemonia de l’automòbil pels carrers de  la ciutat, així com un plus d’autoestima (ens en fa falta), ja que seríem la única ciutat del país amb un tramvia propi, que no vingués de Barcelona. I com que seria un èxit, n’estem convençuts, i tots n’estaríem molt satisfets, d’aquí quatre dies ens plantejaríem la creació d’una altre línia de tramvia, la que vindria de Sant-Fruitós, recorreria la Carretera de Vic i Cardona per arribar al Congost i a Sant Joan tot creuant el Cardener.  Manresa seria la Lisboa, o Sant Francisco, catalana. Perquè no?

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!

  1. Ja se que ningú ho ha preguntat, però deixeu-m’ho aclarir igualment. Aquests senyors que surten a la foto són en Carl Malden i en Michael Douglas -abans de convertir-se en l’actor més repel.lent de Hollywood-. Eren els protagonistes  d’una serie que aquí es deia Las calles de Sant Francisco. Dissabtes a la nit. Si teniu més de 35 anys segurament la recordareu.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.