Adam Majó

Xuts a pals

8 de juny de 2010
1 comentari

Nunca mais?

Sense saber gallec però entenent
el castellà, no és difícil deduir el significat d’aquestes dues paraules: Nunca
mais
. Signifiquen, efectivament, Mai
més
i es van fer populars arran  de la catàstrofe causada per
l’enfonsament d’un vaixell anomenat
Prestige i l’abocament a l’oceà, però molt a prop de la
costa,  de    65.000 tones de petroli,
que en contacte amb l’aigua del mar es convertia en una substància densa i
enganxifosa popularment coneguda com a
Chapapote.

No era el primer cop que passava
una cosa així. Al llarg del segle XX hi ha hagut dotzenes de casos d’abocaments
de cru, tant des de vaixells com d’oleoductes, refineries o plataformes
d’extracció. Era, això sí, la primera gran taca del segle XXI i a  algú se li va acudir que potser seria
la darrera, que mai més no tornaria a passar.

No ho va encertar. Actualment a
l’altra banda de l’Atlàntic un pou submarí llença 3 milions de litres d’aquest
hidrocarbur cada dia des de fa  més
de tres setmanes sense que  de
moment hagin trobat la manera d’aturar-ho. Les dimensions del desastre són
enormes. La taca, o les moltes taques, s’estenen per una superfície de mar
comparable al triangle delimitat per Mallorca, Barcelona i Alacant, en una
zona, el golf de Mèxic i, sobretot, el delta del Mississipí, de gran interès
ecològic i amb una pressió de l’activitat humana molt considerable.

Així ha quedat demostrat que
exclamant-nos quan veiem imatges impactants a la televisió, reaccionant
solidàriament quan cal i estampant samarretes amb el lema que encapçala aquest
escrit, no n’hi ha prou. Tampoc serà suficient, tot i que cal fer-ho,  millorar les mesures de seguretat en el
procés d’extracció i transport d’aquest material, sempre hi pot haver
accidents. Mentre el món depengui 
d’un producte que només es troba en unes regions molt determinades del
planeta i que s’ha de transportar en grans quantitats al llarg de milers de
milles i quilòmetres, el perill no desapereixerà. La transició cap aun model
econòmic i de mobilitat molt menys depenent del petroli ( i de les companyies i
règims polítics que el controlen) no es pot fer d’un dia per l’altre, però  és urgent i exigeix mesures decidides.
Subvencionar la compra de automòvils, com fa el govern espanyol,  construir molts més quilòmetres de
carretera que de ferrocarril, com fa la Generalitat o, a nivell anecdòtic però
significatiu, oposar-se a la promoció de la bicicleta per defensar quatre
places d’aparcament, és caminar en direcció contraria a la del canvi necessari.


Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!

  1. Dons justament perque el desastre ha passat a els EEUU estan prenen mesures al respecte (tot i que a quedat demostrat que no estan preparats per una cosa com aquesta), si aquesta taca estigues per africa o sud-america no nomes no es pendrien tantes mesures, si no que per els mitjans de comunciacio fa temps que no seria noticia.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.